Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ VE BAZI BİST ENDEKSLERİ ARASINDAKİ EŞBÜTÜNLEŞME VE NEDENSELLİK İLİŞKİSİ

Year 2022, , 12 - 22, 31.03.2022
https://doi.org/10.29106/fesa.1019153

Abstract

Tüketici Güven Endeksi ülkelerin ekonomik durumları hakkında çok önemli bir etkiye sahiptir. Gerek tüketiciler, gerekse de bu endeksle ilgili tüm çıkar grupları açısından bu endeksin yükselmesi ve ya düşmesi finansal karar mekanizmalarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ile bazı BİST sektörel endeksler arasındaki ilişkiyi eşbütünleşme ve nedensellik testleri ile incelemektir. Ocak 2012-Ağustos 2021 dönemini kapsayan aylık verilerin kullanıldığı bu çalışmada yöntem olarak ARDL Sınır Testi ve Granger Nedensellik Testi yapılmıştır. ARDL Sınır Testi sonuçlarına göre, Tüketici Güven Endeksi ile BİST sektörel endeksler arasında uzun dönemli herhangi bir eşbütünleşme ilişkisine rastlanamamışken, Granger Nedensellik Testi’ ne göre, Tüketici Güven Endeksinden BIST bankacılık sektörüne doğru tek yönlü nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir.

References

  • AKKUŞ, H. T. ve ZEREN, F. (2019). Tüketici Güven Endeksi ve Katılım-30 İslami Hisse Senedi Endeksi Arasındaki Saklı İlişkinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 53-70.
  • BAŞTÜRK, M. F. (2019). Tüketici Güven Endeksi ile Hisse Senedi Piyasası Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, Maliye Dergisi, 177, 145-159.
  • BEŞEL, F. ve YARDIMCIOĞLU, F. (2016). Tüketici Güven Endeksi ile Makro Değişkenler Arasındaki İlişki, ICPESS2016-İSTANBUL, 475-487
  • BREMMER, D. (2008). Consumer Confidence and Stock Prices, “Beliefs, Preferences and Stock Prices. At the 72nd Annual Meeting of the Midwest Economics Association, 1-22.
  • CANÖZ, İ. (2018). Borsa İstanbul 100 Endeksi ile Tüketici Güven Endeksleri Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Türkiye Örneği. Fiscaoeconomia, 2(1), 136-153.
  • CHEN, M. H. (2015). Understanding The Impact of Changes in Consumer Confidence on Hotel Stock Performance in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 50, 55–65.
  • CHEN, S-S. (2011). Lack of Consumer Confidence and Ctock Returns. Journal of Empirical Finance, 18, 225–236. DESROCHES, B. ve GOSSELİN, M-A. (2002). The Usefulness of Consumer Confidence Indexes in the United States. Bank of Canada Working Paper, 22, 1-25.
  • DİCKEY, D.A., FULLER, W. A. (1981). Likelihood Ratio Statistics for Autoregressive Time Series With a Unit Root, Econometrica, 49(4), 1057-1072.
  • EYÜBOĞLU, S. VE EYÜBOĞLU, K. (2018). Tüketici Güven Endeksi İle Borsa İstanbul Sektör Endeksleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 235-259.
  • GRANGER, C. W. (1969). Investing Causal Relations by Econometric Models and Cross-Spectral Methods. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 37(3), 424-438.
  • GÖKALP, B. T. (2019). Hisse Senedi Getirileri İle Tüketici Güven Endeksi Arasindaki İlişki: Diyagonal Vech Modeli Üzerinden Bir Değerlendirme. Ekonomi, Politika & Finans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 139-150.
  • HSU, C-C., LİN, H-Y., WU, J-Y. ve COMMERCE DEVELOPMENT RESEARCH INSTİTUTE. (2011). Consumer Confidence and Stock Markets: The Panel Causality Evidence, International Journal of Economics and Finance, 3(6), 91-98.
  • ILMİAH. D. ve WONOSETO, M. G. (2020). Consumer Confıdence Index in Coronavırus Dısease (COVID-19) Era, EkBis: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 13-23.
  • JANSEN, W. J. ve NAHUIS, N.J. (2003). The Stock Market and Consumer Confidence: European Evidence. Economics Letters, 79, 89–98.
  • KAYRAL, İ. E. (2020).BİST Şehir Endeksleri ile Döviz Kurları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir ARDL Sınır Testi Uygulaması, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 272-284.
  • KREMER, M. VE WESTERMANN, T. (2004). Consumer Confidence and Stock Prices in the Euro Area: Is There a Relationship - and Does it Matter? 27th CIRET Conference, 1-26.
  • OHMURA, H. (2020). A New Measurement for Japanese Consumer Confidence Index. Economics Bulletin, 40(2), 1557-1569. ÖNER, H. (2018). Tüketici ve Üretici Fiyat Endeksleri Arasındaki İlişkinin Granger Nedensellik Testi Yoluyla İncelenmesi. Research of Financial Economic and Social Studies, 3(1), 318 – 327.
  • PATA, U. K. YURTKURAN, S. ve KALÇA, A. (2016). Türkiye’de Enerji Tüketimi ve Ekonomik Büyüme: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(2), 255-271.
  • PESARAN, H. M., S, YONGCHEOL, S. ve RİCHARD J. S. (2001). Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326.
  • SEKİZAWA, Y., GOTO, Y., NOGUCHİ, R., SO, M. ve EİJİ SHİMİZU. (2021). Associations Between Japan’s Consumer Confidence Index and Emotion-related Wariables such as Depression, Anxiety, and Positive Affect, Cogent Psychology, 8(1).
  • SHAYAA, S., AİNİN, S., JAAFAR, N. I., ZAKARİA, S. B., PHOONG, S. W., YEONG, W. C., AL-GARADİ, M. A., MUHAMMAD. A. ve PİPRANİ A. Z. (2018). Linking Consumer Confidence Index and Social Media Sentiment Analysis. Cogent Business & Management, 5(1), 1.-12.
  • ŞİT, M. ve KARADAĞ, H. (2019). Döviz Kurunu Belirleyen Ekonomik Faktörler: Türkiye Ekonomisi için ARDL Sınır Testi Uygulaması. International Journal of Economic and Administrative Studies, 23,151-168.
  • TEKİN, B. ve CENGİZ, S. (2018). Pay Senedi Piyasası ile Tüketici Güven Endeksi Arasındaki Nedensellik ve Eşbütünleşme İlişkileri: Borsa İstanbul’da Bir Uygulama. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(29), 3837-3847.
  • https://evds2.tcmb.gov.tr/index.php?/evds/serieMarket/collapse_15/5968/DataGroup/turkish/bie_mbgven2/ (Erişim tarihi: 05.09.2021).
  • https://www.finnet2000.com/F2000Plus (Erişim tarihi: 10.09.2021).
Year 2022, , 12 - 22, 31.03.2022
https://doi.org/10.29106/fesa.1019153

Abstract

References

  • AKKUŞ, H. T. ve ZEREN, F. (2019). Tüketici Güven Endeksi ve Katılım-30 İslami Hisse Senedi Endeksi Arasındaki Saklı İlişkinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 53-70.
  • BAŞTÜRK, M. F. (2019). Tüketici Güven Endeksi ile Hisse Senedi Piyasası Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, Maliye Dergisi, 177, 145-159.
  • BEŞEL, F. ve YARDIMCIOĞLU, F. (2016). Tüketici Güven Endeksi ile Makro Değişkenler Arasındaki İlişki, ICPESS2016-İSTANBUL, 475-487
  • BREMMER, D. (2008). Consumer Confidence and Stock Prices, “Beliefs, Preferences and Stock Prices. At the 72nd Annual Meeting of the Midwest Economics Association, 1-22.
  • CANÖZ, İ. (2018). Borsa İstanbul 100 Endeksi ile Tüketici Güven Endeksleri Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Türkiye Örneği. Fiscaoeconomia, 2(1), 136-153.
  • CHEN, M. H. (2015). Understanding The Impact of Changes in Consumer Confidence on Hotel Stock Performance in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 50, 55–65.
  • CHEN, S-S. (2011). Lack of Consumer Confidence and Ctock Returns. Journal of Empirical Finance, 18, 225–236. DESROCHES, B. ve GOSSELİN, M-A. (2002). The Usefulness of Consumer Confidence Indexes in the United States. Bank of Canada Working Paper, 22, 1-25.
  • DİCKEY, D.A., FULLER, W. A. (1981). Likelihood Ratio Statistics for Autoregressive Time Series With a Unit Root, Econometrica, 49(4), 1057-1072.
  • EYÜBOĞLU, S. VE EYÜBOĞLU, K. (2018). Tüketici Güven Endeksi İle Borsa İstanbul Sektör Endeksleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 235-259.
  • GRANGER, C. W. (1969). Investing Causal Relations by Econometric Models and Cross-Spectral Methods. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 37(3), 424-438.
  • GÖKALP, B. T. (2019). Hisse Senedi Getirileri İle Tüketici Güven Endeksi Arasindaki İlişki: Diyagonal Vech Modeli Üzerinden Bir Değerlendirme. Ekonomi, Politika & Finans Araştırmaları Dergisi, 4(1), 139-150.
  • HSU, C-C., LİN, H-Y., WU, J-Y. ve COMMERCE DEVELOPMENT RESEARCH INSTİTUTE. (2011). Consumer Confidence and Stock Markets: The Panel Causality Evidence, International Journal of Economics and Finance, 3(6), 91-98.
  • ILMİAH. D. ve WONOSETO, M. G. (2020). Consumer Confıdence Index in Coronavırus Dısease (COVID-19) Era, EkBis: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 5(1), 13-23.
  • JANSEN, W. J. ve NAHUIS, N.J. (2003). The Stock Market and Consumer Confidence: European Evidence. Economics Letters, 79, 89–98.
  • KAYRAL, İ. E. (2020).BİST Şehir Endeksleri ile Döviz Kurları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir ARDL Sınır Testi Uygulaması, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 272-284.
  • KREMER, M. VE WESTERMANN, T. (2004). Consumer Confidence and Stock Prices in the Euro Area: Is There a Relationship - and Does it Matter? 27th CIRET Conference, 1-26.
  • OHMURA, H. (2020). A New Measurement for Japanese Consumer Confidence Index. Economics Bulletin, 40(2), 1557-1569. ÖNER, H. (2018). Tüketici ve Üretici Fiyat Endeksleri Arasındaki İlişkinin Granger Nedensellik Testi Yoluyla İncelenmesi. Research of Financial Economic and Social Studies, 3(1), 318 – 327.
  • PATA, U. K. YURTKURAN, S. ve KALÇA, A. (2016). Türkiye’de Enerji Tüketimi ve Ekonomik Büyüme: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 38(2), 255-271.
  • PESARAN, H. M., S, YONGCHEOL, S. ve RİCHARD J. S. (2001). Bounds Testing Approaches to the Analysis of Level Relationships. Journal of Applied Econometrics, 16(3), 289-326.
  • SEKİZAWA, Y., GOTO, Y., NOGUCHİ, R., SO, M. ve EİJİ SHİMİZU. (2021). Associations Between Japan’s Consumer Confidence Index and Emotion-related Wariables such as Depression, Anxiety, and Positive Affect, Cogent Psychology, 8(1).
  • SHAYAA, S., AİNİN, S., JAAFAR, N. I., ZAKARİA, S. B., PHOONG, S. W., YEONG, W. C., AL-GARADİ, M. A., MUHAMMAD. A. ve PİPRANİ A. Z. (2018). Linking Consumer Confidence Index and Social Media Sentiment Analysis. Cogent Business & Management, 5(1), 1.-12.
  • ŞİT, M. ve KARADAĞ, H. (2019). Döviz Kurunu Belirleyen Ekonomik Faktörler: Türkiye Ekonomisi için ARDL Sınır Testi Uygulaması. International Journal of Economic and Administrative Studies, 23,151-168.
  • TEKİN, B. ve CENGİZ, S. (2018). Pay Senedi Piyasası ile Tüketici Güven Endeksi Arasındaki Nedensellik ve Eşbütünleşme İlişkileri: Borsa İstanbul’da Bir Uygulama. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(29), 3837-3847.
  • https://evds2.tcmb.gov.tr/index.php?/evds/serieMarket/collapse_15/5968/DataGroup/turkish/bie_mbgven2/ (Erişim tarihi: 05.09.2021).
  • https://www.finnet2000.com/F2000Plus (Erişim tarihi: 10.09.2021).
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hüseyin Başar Önem 0000-0003-0192-2886

Publication Date March 31, 2022
Submission Date November 4, 2021
Acceptance Date February 16, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Önem, H. B. (2022). TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ VE BAZI BİST ENDEKSLERİ ARASINDAKİ EŞBÜTÜNLEŞME VE NEDENSELLİK İLİŞKİSİ. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 12-22. https://doi.org/10.29106/fesa.1019153