Research Article
BibTex RIS Cite

FİRMALARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ AĞ, SEKTÖR VE FİNANSAL PERFORMANS AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: BIST UYGULAMASI

Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 408 - 420, 30.09.2021
https://doi.org/10.29106/fesa.916015

Abstract

Çalışmanın amacı Borsa İstanbul’da işlem gören firmaların sosyal medya kullanım tercihlerinin sosyal medya ağı, sektör ve finansal performans açısından araştırılmasıdır. Araştırma BIST 100 endeksinde işlem gören şirketlerin 2019 yılı sonu verileri ile sınırladır. Çalışma sonucunda şirketlerin en çok tercih ettikleri sosyal medya ağı “Linkedin” olarak tespit edilmiştir. Araştırmaya dâhil 11 sektör içinde sosyal medyayı en aktif kullanan sektörler “ulaştırma ve haberleşme” sektörü ile “toptan ve perakende ticaret” sektörleridir. Araştırmaya konu olan şirketler içinde her bir şirket ortalama 3,5 farklı sosyal medya ağı hesabına sahiptir. Bu sayı sosyal medyayı aktif kullanan grupta 4,5 iken aktif olmayan grupta ise 2,30’dur. Sonuçlar, sosyal medyayı aktif kullanan firmaların “Fiyat/Kazanç oranı”, “Firma Değeri/Net Satışlar oranı”, “Piyasa Değeri” ve “Özsermaye Karlılığı” oranlarının, aktif kullanmayan firmalara göre anlamlı şekilde farklılaştığını göstermektedir. Araştırılan diğer finansal oranlarda anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.

References

  • ALTINDAL, M. (2013). Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri. Akademik Bilişim Konferansı, Akdeniz Üniversitesi, 23-25.
  • BARUTÇU, S., ve TOMA, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications & Management /İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • BAŞLAR, G. (2013). Yeni Medyanın Gelişimi Ve Dijitalleşen Kapitalizm. Akademik Bilişim, 823-831.
  • CULNAN, M. J., MCHUGH, P. J., ve ZUBİLLAGA, J. I. (2010). How Large US Companies Can Use Twitter and Other Social Media to Gain Business Value. MIS Quarterly Executive, 9(4), 243-259.
  • DIMA, T. (2015). Social Media Usage in European Clubs Football İndustry: Is Digital Reach Better Correlated with Sports or Financial Performance. The Romanian Economic Journal, 55, 117-128.
  • ESEN, E , ÖZDEMİR, A , TEMİZEL, F . (2020). Borsa İstanbul 100 Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Sosyal Medya Kullanımı Ve Finansal Performans İlişkisi . Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi , 16 (1) , 150-159.
  • GÜRSOY, C.T. (2007) Finansal Yönetim İlkeleri, Doğuş Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • GÜZEL, D., KORKMAZ, G., YAZICILAR, F. G. (2018). Sosyal Medyanın Firma Performansı Üzerindeki Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(4), 2237-2247.
  • HOFFMAN, D. L., ve FODOR, M. (2010). Can You Measure The ROI of Your Social Media Marketing?. MIT Sloan Management Review, 52(1), 41.
  • KAPLAN, A. M., ve HAENLEİN, M. (2012). The Britney Spears Universe: Social Media And Viral Marketing at İts Best. Business Horizons, 55(1), 27-31.
  • KARA, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi. İstanbul: Beta Yayıncılık, 11.
  • KILIÇ, H. Ö. (2011).Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Kârına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 139‐162.
  • NGUYEN, T. H., SHİRAİ, K., ve VELCİN, J. (2015). Sentiment Analysis On Social Media For Stock Movement Prediction. Expert Systems with Applications, 42(24), 9603-9611.
  • O’CONNOR, A. J. (2013). The Power Of Popularity: An Empirical Study Of The Relationship Between Social Media Fan Counts And Brand Company Stock Prices. Social Science Computer Review, 31(2), 229-235.
  • ÖZDEMİR, A., TEMİZEL, F., ETHEM, E. S. E. N. (2019). Borsa İstanbul Teknoloji Endeksi (XUTEK) İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları İle Finansal Performanslarının Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 7(4), 1173-1187.
  • ÖZMEN, H. İ. ve VİLLİ, B. (2014). Sosyal Medya ve Finansal Performans: Borsa İstanbul’da İşlem Gören İşletmeler Üzerinde Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14 (1), 269-293.
  • ÖZTAMUR, D., ve KARAKADILAR, İ. S. (2014). Exploring The Role Of Social Media For SMEs: as A New Marketing Strategy Tool For The Firm Performance Perspective. Procedia-social and Behavioral Sciences, 150, 511-520.
  • ÖZTÜRK, H. (2017). Borsa İstanbul’da ŞD/FAVÖK (Şirket Değeri/Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Kar) ve F/K (Fiyat/Kazanç) Çarpanları Üzerine Bir Analiz. Maliye ve Finans Yazıları, (108), 87-103.
  • RANCO, G., ALEKSOVSKİ, D., CALDARELLİ, G., GRČAR, M., & MOZETİČ, I. (2015). The Effects Of Twitter Sentiment On Stock Price Returns. PloS one, 10(9), e0138441.
  • SMITH, K. T., BLAZOVİCH, J. L., & SMITH, L. M. (2015). Social Media Adoption By Corporations: An Examination By Platform, İndustry, Size, And Financial Performance. Academy of Marketing Studies Journal, 19(2), 127. State Of The Medıa:The Social Media Report 2012. https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/The-Social-Media-Report-2012.pdf
  • TEKER T. ve AKSOY E. (2018) Sosyal Medya Kullanımı-Finansal Performans İlişkisi:Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Analiz, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar Edition: 1.baskı Chapter: 17 Publisher: Gece Akademi
  • VLACHVEI, A. ve NOTTA, O. (2015). Understanding social media ROI in SMEs. International Organization for Research and Development.
  • WRIGHT, D. K., ve HİNSON, M. D. (2010). An Analysis of New Communications Media Use in Public Relations: Results of A five-Year Trend Study. Public Relations Journal, 4(2), 1-27.
  • YILDIRIM, M., ve YÜKSEL, C. A. (2017). Sosyal Medya İle Hisse Senedi Fiyatının Günlük Hareket Yönü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Duygu Analizi Uygulaması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22, 33-44.
  • YING, M. (2012). Sosyal Medya Platformları Üzerinden Pazarlama Ve Bu Mecrayı Etkin Kullanan Sektörler. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi
  • YÜCE, A. ve TAŞDEMİR, N. H. (2019). Kurumsal İtibarı Sağlamada Sosyal Medyanın Etkin Rolü: Kurumsal İtibar Lideri Firmaların Sosyal Medya Paylaşımlarının İncelenmesi. Journal of International Social Research, 12(63), 1185-1196.
  • https://ansonalex.com/infographics/does-social-media-return-a-positive-roi-for-businesses-infographic/
  • https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey?rq=turkey
  • https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
Year 2021, Volume: 6 Issue: 3, 408 - 420, 30.09.2021
https://doi.org/10.29106/fesa.916015

Abstract

References

  • ALTINDAL, M. (2013). Dijital Pazarlamada Marka Yönetimi ve Sosyal Medyanın Etkileri. Akademik Bilişim Konferansı, Akdeniz Üniversitesi, 23-25.
  • BARUTÇU, S., ve TOMA, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. Journal of Internet Applications & Management /İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • BAŞLAR, G. (2013). Yeni Medyanın Gelişimi Ve Dijitalleşen Kapitalizm. Akademik Bilişim, 823-831.
  • CULNAN, M. J., MCHUGH, P. J., ve ZUBİLLAGA, J. I. (2010). How Large US Companies Can Use Twitter and Other Social Media to Gain Business Value. MIS Quarterly Executive, 9(4), 243-259.
  • DIMA, T. (2015). Social Media Usage in European Clubs Football İndustry: Is Digital Reach Better Correlated with Sports or Financial Performance. The Romanian Economic Journal, 55, 117-128.
  • ESEN, E , ÖZDEMİR, A , TEMİZEL, F . (2020). Borsa İstanbul 100 Endeksinde Yer Alan Şirketlerin Sosyal Medya Kullanımı Ve Finansal Performans İlişkisi . Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi , 16 (1) , 150-159.
  • GÜRSOY, C.T. (2007) Finansal Yönetim İlkeleri, Doğuş Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • GÜZEL, D., KORKMAZ, G., YAZICILAR, F. G. (2018). Sosyal Medyanın Firma Performansı Üzerindeki Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(4), 2237-2247.
  • HOFFMAN, D. L., ve FODOR, M. (2010). Can You Measure The ROI of Your Social Media Marketing?. MIT Sloan Management Review, 52(1), 41.
  • KAPLAN, A. M., ve HAENLEİN, M. (2012). The Britney Spears Universe: Social Media And Viral Marketing at İts Best. Business Horizons, 55(1), 27-31.
  • KARA, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi. İstanbul: Beta Yayıncılık, 11.
  • KILIÇ, H. Ö. (2011).Kurumsal Blog Sahibi Olmanın Şirketlerin Gelir ve Kârına Etkisi: Fortune 500 Üzerinde Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 139‐162.
  • NGUYEN, T. H., SHİRAİ, K., ve VELCİN, J. (2015). Sentiment Analysis On Social Media For Stock Movement Prediction. Expert Systems with Applications, 42(24), 9603-9611.
  • O’CONNOR, A. J. (2013). The Power Of Popularity: An Empirical Study Of The Relationship Between Social Media Fan Counts And Brand Company Stock Prices. Social Science Computer Review, 31(2), 229-235.
  • ÖZDEMİR, A., TEMİZEL, F., ETHEM, E. S. E. N. (2019). Borsa İstanbul Teknoloji Endeksi (XUTEK) İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımları İle Finansal Performanslarının Değerlendirilmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 7(4), 1173-1187.
  • ÖZMEN, H. İ. ve VİLLİ, B. (2014). Sosyal Medya ve Finansal Performans: Borsa İstanbul’da İşlem Gören İşletmeler Üzerinde Bir Araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14 (1), 269-293.
  • ÖZTAMUR, D., ve KARAKADILAR, İ. S. (2014). Exploring The Role Of Social Media For SMEs: as A New Marketing Strategy Tool For The Firm Performance Perspective. Procedia-social and Behavioral Sciences, 150, 511-520.
  • ÖZTÜRK, H. (2017). Borsa İstanbul’da ŞD/FAVÖK (Şirket Değeri/Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Kar) ve F/K (Fiyat/Kazanç) Çarpanları Üzerine Bir Analiz. Maliye ve Finans Yazıları, (108), 87-103.
  • RANCO, G., ALEKSOVSKİ, D., CALDARELLİ, G., GRČAR, M., & MOZETİČ, I. (2015). The Effects Of Twitter Sentiment On Stock Price Returns. PloS one, 10(9), e0138441.
  • SMITH, K. T., BLAZOVİCH, J. L., & SMITH, L. M. (2015). Social Media Adoption By Corporations: An Examination By Platform, İndustry, Size, And Financial Performance. Academy of Marketing Studies Journal, 19(2), 127. State Of The Medıa:The Social Media Report 2012. https://www.nielsen.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/The-Social-Media-Report-2012.pdf
  • TEKER T. ve AKSOY E. (2018) Sosyal Medya Kullanımı-Finansal Performans İlişkisi:Türk Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Analiz, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Yenilikçi Yaklaşımlar Edition: 1.baskı Chapter: 17 Publisher: Gece Akademi
  • VLACHVEI, A. ve NOTTA, O. (2015). Understanding social media ROI in SMEs. International Organization for Research and Development.
  • WRIGHT, D. K., ve HİNSON, M. D. (2010). An Analysis of New Communications Media Use in Public Relations: Results of A five-Year Trend Study. Public Relations Journal, 4(2), 1-27.
  • YILDIRIM, M., ve YÜKSEL, C. A. (2017). Sosyal Medya İle Hisse Senedi Fiyatının Günlük Hareket Yönü Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Duygu Analizi Uygulaması. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22, 33-44.
  • YING, M. (2012). Sosyal Medya Platformları Üzerinden Pazarlama Ve Bu Mecrayı Etkin Kullanan Sektörler. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kadir Has Üniversitesi
  • YÜCE, A. ve TAŞDEMİR, N. H. (2019). Kurumsal İtibarı Sağlamada Sosyal Medyanın Etkin Rolü: Kurumsal İtibar Lideri Firmaların Sosyal Medya Paylaşımlarının İncelenmesi. Journal of International Social Research, 12(63), 1185-1196.
  • https://ansonalex.com/infographics/does-social-media-return-a-positive-roi-for-businesses-infographic/
  • https://datareportal.com/reports/digital-2019-turkey?rq=turkey
  • https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Onur Özevin 0000-0002-1347-5027

Publication Date September 30, 2021
Submission Date April 14, 2021
Acceptance Date July 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Özevin, O. (2021). FİRMALARIN SOSYAL MEDYA KULLANIMLARININ AĞ, SEKTÖR VE FİNANSAL PERFORMANS AÇISINDAN ARAŞTIRILMASI: BIST UYGULAMASI. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(3), 408-420. https://doi.org/10.29106/fesa.916015