In this study, I analyzed Michael Haneke's The Seventh Continent (Der siebente Kontinent, 1989) through the semiotics of cinema within the framework of Jean Baudrillard's theoretical criticism known as the Theory of Simulation. I believe that Jean Baudrillard's deep observation of postmodern Western societies offers a unique perspective for understanding Michael Haneke's The Seventh Continent , which deals with the crisis of postmodern urban life - through a bourgeois family who collectively decide to commit suicide. In this study, I have analyzed The Seventh Continent , which is usually analyzed with reference to the Marxist theory of alienation, this time from the perspective of the consumer society and hyperreality mentioned by Jean Baudrillard, because Western societies have entered a historical period in which class contradictions have decreased considerably compared to the past as a result of the more balanced distribution of the wealth produced in the 1960s among social segments. As a natural consequence, Western societies became largely bourgeoisized. Therefore, the sense of alienation and class struggle arising from the labor-capital contradiction in the early capitalist period has now been replaced by hyperreality and the process of hyperconformity based on consumer culture. The subject of history is no longer class struggles but the ideology of consumption. The film The Seventh Continent, chosen as the object of research in this study, represents the microcosm of post-modern Western societies and examines the socio-psychological crisis created by the social structure indexed to the ideology of consumption.
Bu çalışmada Michael Haneke’nin Yedinci Kıta (Der siebente Kontinent, 1989) filmini Jean Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı olarak bilinen kuramsal eleştirileri çerçevesinde sinema göstergebilimi üzerinden ele aldım. Jean Baudrillard’ın postmodern Batı toplumlarını derinlemesine gözlemleyen düşüncelerinin, Michael Haneke’nin postmodern kentsoylu yaşam krizini -toplu bir şekilde intihar etmeye karar veren bir burjuva ailesi üzerinden- ele alan Yedinci Kıta filmini anlamak açısından özgün bir perspektif sunduğunu düşünüyorum. Bu çalışmada genellikle Marksist yabancılaşma teorisine gönderme yapılarak çözümlemeye tabi tutulan Yedinci Kıta filmini bu kez Jean Baudrillard’ın bahsettiği tüketim toplumu ve hipergerçeklik perspektifinden ele aldım. Çünkü Batı toplumlarında 1960’lı yıllar itibariyle üretilen zenginliğin toplumsal kesimler arasında daha dengeli bir şekilde paylaştırılması sonucunda sınıfsal çelişkilerin geçmişe kıyasla oldukça azaldığı bir tarihsel döneme girilmiştir. Bunun doğal bir sonucu olarak Batı toplumları büyük ölçüde burjuvalaşmıştır. Dolayısıyla erken kapitalist dönemde emek-sermaye çelişkisinden doğan yabancılaşma duygusu ve sınıf mücadelesi artık yerini hipergerçekliğe ve tüketim kültürüne dayalı hiperuyumluluk sürecine bırakmıştır. Artık tarihin öznesi sınıf mücadeleleri değil tüketim ideolojisidir. Çalışmada araştırma nesnesi olarak seçilen Yedinci Kıta filmi post-modern Batı toplumlarının mikro kozmosunu temsil etmekte ve tüketim ideolojisine endeksli sosyal yapının yarattığı sosyo-psikolojik kriz incelenmektedir
Sayın Editör, Bu makale, "Jean Baudrillard'ın simülasyon kuramı çerçevesinde 1990 sonrası Almanya ve Avusturya sinemalarına genel bir bakış/ Overview of German and Austrian cinema after 1990 within the scope of Jean Baudrillard's simulation theory" isimli yüksek lisans tezimden, içeriği güncellenerek üretilmiştir. Çalışma göstergebilimsel film analizi yaparak akademisyenlere, yüksek lisans ve doktora tezi yazmak isteyen öğrencilere referans olacak nitelikte özgün bilgiler içermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Movie Review, Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | March 12, 2025 |
Acceptance Date | June 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 1 |
Submission of articles to the journal is always open.