Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postmodern Bourgeois Crisis: A Semiotic Analysis of Michael Haneke's 'Seventh Continent' in the Context of Consumer Society

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 80 - 94, 30.06.2025
https://doi.org/10.59280/film.1656758

Öz

In this study, I analyzed Michael Haneke's The Seventh Continent (Der siebente Kontinent, 1989) through the semiotics of cinema within the framework of Jean Baudrillard's theoretical criticism known as the Theory of Simulation. I believe that Jean Baudrillard's deep observation of postmodern Western societies offers a unique perspective for understanding Michael Haneke's The Seventh Continent , which deals with the crisis of postmodern urban life - through a bourgeois family who collectively decide to commit suicide. In this study, I have analyzed The Seventh Continent , which is usually analyzed with reference to the Marxist theory of alienation, this time from the perspective of the consumer society and hyperreality mentioned by Jean Baudrillard, because Western societies have entered a historical period in which class contradictions have decreased considerably compared to the past as a result of the more balanced distribution of the wealth produced in the 1960s among social segments. As a natural consequence, Western societies became largely bourgeoisized. Therefore, the sense of alienation and class struggle arising from the labor-capital contradiction in the early capitalist period has now been replaced by hyperreality and the process of hyperconformity based on consumer culture. The subject of history is no longer class struggles but the ideology of consumption. The film The Seventh Continent, chosen as the object of research in this study, represents the microcosm of post-modern Western societies and examines the socio-psychological crisis created by the social structure indexed to the ideology of consumption.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2010). Baudrillard. İstanbul: Say Yayınları.
  • Adanır, O. (2013). Göstergebilimsel film kuramı. Z. Özarslan (Ed.), Sinema kuramları 2 (s. 13-32). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Adanır, O. (2007). Hangi evrende simülakrlar gerçeğin yerini alamadılar. Birikim Dergisi, 216, 80-88. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Adanır, O. (2013). Osmanlı ve ötekiler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Adanır, O. (2008) Simülasyon kuramı üzerine notlar ve söyleşiler. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Andrew, J. D. (2018). Büyük sinema kuramları. (Zahit Atam, Çev.). Doruk Yayınları.
  • Bataille, G. (2017). Lanetli pay (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2005). Baştan çıkarma üzerine. (Ayşegül Sönmezay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz stratejiler. (Oğuz Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Foucault’yu unutmak. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (Oğuz Adanır & Ali Bilgin, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). İmkânsız takas. (Ayşegül Sönmezay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2019). Karnaval ve yamyam. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Kötülüğün şeffaflığı aşırı fenomenler üzerine bir deneme. (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Kusursuz cinayet. (Necmettin Sevil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Neden her şey hala yok olup gitmedi? (Oğuz Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Nesneler sistemi. (Oğuz Adanır & Aslı Karamollaoğlu, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Sanat komplosu. (Elçin Gen & Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: İletişim Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sonu. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve simülasyon. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim toplumu. (Hazal Deliceçaylı & Ferda Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bronowski, J. & Mazlish, B. (2012). Leonardo’dan Hegel’e batı düşünce tarihi. (Elvan Özkavruk Adanır, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Büker, S. (2010). Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalbaz.
  • Cieutat, M. & Rouyer, P. (2014). Haneke, Haneke’yi anlatıyor. (Siren İdemen, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Coulter, G. (2010). Jean Baudrillard and cinema: the problems of technology, realism and history. Film-Philosophy, 14(2), 6-20. Edinburg University Press.
  • Diken, B. & Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle sosyoloji. (Sona Ertekin, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gramsci, A. (2018) Sosyalizm ve Marksizm 1917-1918. Gramsci Kitabı: Seçme yazılar 1916-1935. (Haz. D. Forgacs). (Çev. İ. Yıldız). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Haneke, M. (1989). Der siebente kontinent. Wega Film, 20th Century Studios, Hammer Film Productions. Avusturya.
  • Kracauer, S. (2015). Film teorisi, fiziksel gerçekliğin kurtuluşu. (Özge Çelik, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler. (Çev. Oğuz Adanır) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Ross, L. (2020). On Disentangling Alienation, Estrangement, and Reification in Marx. Rethinking Marxism, 32(4), 521–548. https://doi.org/10.1080/08935696.2020.1809835
  • Virilio, P. (2003). Enformasyon bombası. (Çev. Kaya Şahin). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Wollen, P. (2017). Sinemada göstergeler ve anlam. (Çev. Z. Aracagök, B. Doğan). Metis Yayınları.
  • Worrell, M. P. (2015). Alienation and Reification. Critical Sociology, 41(7-8), 1183-1186. https://doi.org/10.1177/0896920514562651

Postmodern Kentsoylu Krizi: Michael Haneke’nin ‘Yedinci Kıta’ Filminin Tüketim Toplumu Bağlamında Göstergebilimsel Analizi

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 80 - 94, 30.06.2025
https://doi.org/10.59280/film.1656758

Öz

Bu çalışmada Michael Haneke’nin Yedinci Kıta (Der siebente Kontinent, 1989) filmini Jean Baudrillard’ın Simülasyon Kuramı olarak bilinen kuramsal eleştirileri çerçevesinde sinema göstergebilimi üzerinden ele aldım. Jean Baudrillard’ın postmodern Batı toplumlarını derinlemesine gözlemleyen düşüncelerinin, Michael Haneke’nin postmodern kentsoylu yaşam krizini -toplu bir şekilde intihar etmeye karar veren bir burjuva ailesi üzerinden- ele alan Yedinci Kıta filmini anlamak açısından özgün bir perspektif sunduğunu düşünüyorum. Bu çalışmada genellikle Marksist yabancılaşma teorisine gönderme yapılarak çözümlemeye tabi tutulan Yedinci Kıta filmini bu kez Jean Baudrillard’ın bahsettiği tüketim toplumu ve hipergerçeklik perspektifinden ele aldım. Çünkü Batı toplumlarında 1960’lı yıllar itibariyle üretilen zenginliğin toplumsal kesimler arasında daha dengeli bir şekilde paylaştırılması sonucunda sınıfsal çelişkilerin geçmişe kıyasla oldukça azaldığı bir tarihsel döneme girilmiştir. Bunun doğal bir sonucu olarak Batı toplumları büyük ölçüde burjuvalaşmıştır. Dolayısıyla erken kapitalist dönemde emek-sermaye çelişkisinden doğan yabancılaşma duygusu ve sınıf mücadelesi artık yerini hipergerçekliğe ve tüketim kültürüne dayalı hiperuyumluluk sürecine bırakmıştır. Artık tarihin öznesi sınıf mücadeleleri değil tüketim ideolojisidir. Çalışmada araştırma nesnesi olarak seçilen Yedinci Kıta filmi post-modern Batı toplumlarının mikro kozmosunu temsil etmekte ve tüketim ideolojisine endeksli sosyal yapının yarattığı sosyo-psikolojik kriz incelenmektedir

Etik Beyan

Sayın Editör, Bu makale, "Jean Baudrillard'ın simülasyon kuramı çerçevesinde 1990 sonrası Almanya ve Avusturya sinemalarına genel bir bakış/ Overview of German and Austrian cinema after 1990 within the scope of Jean Baudrillard's simulation theory" isimli yüksek lisans tezimden, içeriği güncellenerek üretilmiştir. Çalışma göstergebilimsel film analizi yaparak akademisyenlere, yüksek lisans ve doktora tezi yazmak isteyen öğrencilere referans olacak nitelikte özgün bilgiler içermektedir.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2010). Baudrillard. İstanbul: Say Yayınları.
  • Adanır, O. (2013). Göstergebilimsel film kuramı. Z. Özarslan (Ed.), Sinema kuramları 2 (s. 13-32). İstanbul: Su Yayınevi.
  • Adanır, O. (2007). Hangi evrende simülakrlar gerçeğin yerini alamadılar. Birikim Dergisi, 216, 80-88. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Adanır, O. (2013). Osmanlı ve ötekiler. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Adanır, O. (2008) Simülasyon kuramı üzerine notlar ve söyleşiler. İstanbul: Hayalet Kitap.
  • Andrew, J. D. (2018). Büyük sinema kuramları. (Zahit Atam, Çev.). Doruk Yayınları.
  • Bataille, G. (2017). Lanetli pay (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Baudrillard, J. (2005). Baştan çıkarma üzerine. (Ayşegül Sönmezay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz stratejiler. (Oğuz Adanır, Çev.) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Foucault’yu unutmak. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2009). Gösterge ekonomi politiği hakkında bir eleştiri. (Oğuz Adanır & Ali Bilgin, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). İmkânsız takas. (Ayşegül Sönmezay, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2019). Karnaval ve yamyam. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Kötülüğün şeffaflığı aşırı fenomenler üzerine bir deneme. (Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Kusursuz cinayet. (Necmettin Sevil, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2012). Neden her şey hala yok olup gitmedi? (Oğuz Adanır, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Nesneler sistemi. (Oğuz Adanır & Aslı Karamollaoğlu, Çev.). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Sanat komplosu. (Elçin Gen & Işık Ergüden, Çev.). İstanbul: İletişim Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2010). Sessiz yığınların gölgesinde toplumsalın sonu. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2011). Simgesel değiş tokuş ve ölüm. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2014). Simülakrlar ve simülasyon. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Y ayınları.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. (Oğuz Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim toplumu. (Hazal Deliceçaylı & Ferda Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bronowski, J. & Mazlish, B. (2012). Leonardo’dan Hegel’e batı düşünce tarihi. (Elvan Özkavruk Adanır, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Büker, S. (2010). Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalbaz.
  • Cieutat, M. & Rouyer, P. (2014). Haneke, Haneke’yi anlatıyor. (Siren İdemen, Çev.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Coulter, G. (2010). Jean Baudrillard and cinema: the problems of technology, realism and history. Film-Philosophy, 14(2), 6-20. Edinburg University Press.
  • Diken, B. & Laustsen, C. B. (2011). Filmlerle sosyoloji. (Sona Ertekin, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gramsci, A. (2018) Sosyalizm ve Marksizm 1917-1918. Gramsci Kitabı: Seçme yazılar 1916-1935. (Haz. D. Forgacs). (Çev. İ. Yıldız). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Haneke, M. (1989). Der siebente kontinent. Wega Film, 20th Century Studios, Hammer Film Productions. Avusturya.
  • Kracauer, S. (2015). Film teorisi, fiziksel gerçekliğin kurtuluşu. (Özge Çelik, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler. (Çev. Oğuz Adanır) İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Ross, L. (2020). On Disentangling Alienation, Estrangement, and Reification in Marx. Rethinking Marxism, 32(4), 521–548. https://doi.org/10.1080/08935696.2020.1809835
  • Virilio, P. (2003). Enformasyon bombası. (Çev. Kaya Şahin). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Wollen, P. (2017). Sinemada göstergeler ve anlam. (Çev. Z. Aracagök, B. Doğan). Metis Yayınları.
  • Worrell, M. P. (2015). Alienation and Reification. Critical Sociology, 41(7-8), 1183-1186. https://doi.org/10.1177/0896920514562651
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Film Eleştirisi, Sinema (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kamer İncedursun 0000-0001-7083-2206

Erken Görünüm Tarihi 27 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2025
Kabul Tarihi 11 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İncedursun, K. (2025). Postmodern Kentsoylu Krizi: Michael Haneke’nin ‘Yedinci Kıta’ Filminin Tüketim Toplumu Bağlamında Göstergebilimsel Analizi. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 5(1), 80-94. https://doi.org/10.59280/film.1656758

Dergiye makale gönderimi sürekli açıktır.