Eğitim ve öğretim faaliyetinin olduğu her zaman ve mekânda öğrenen ve öğretenlere ihtiyaç değişmeyecektir. Bir başka ifadeyle eğitim ve öğretim süreci içinde öğrenen insan, öğretimini alabileceği model bir öğreticiye muhtaçtır. Nitekim insan kişiliğinin ve inancının oluşumunda, hayat tarzının inşasında bir modele ihtiyaç duyar. Bu model, insanın kendi yaşadığı dönemden insanlar olabileceği gibi geçmişte yaşayan kimselerden de olabilir. Zira geçmişte yaşamış bazı insanların örnekliği kendi çağlarından sonra da devam etmiştir. Sözü edilen model şahsiyetler, kişilerin hayat tarzını, düşüncesini, inancını etkileyen ve her yönüyle örnek alınabilecek nitelikte kimseler olmuştur. Medeniyetlerin tarihinde kâmil insan diye de tabir edilen model insan hakkında muhtelif tasavvurlardan söz edilebilir. Bu tasavvurların değişim ve gelişiminde zamanın, kültürün, eğitim ve öğretim anlayışlarının rolleri kaçınılmazdır. Nitekim İslam eğitim ve öğretim tarihinde Hz. Peygamber ilk öğreticidir. İlk öğrenciler olarak ise Suffe ashabı sayılmaktadır. Zaman içinde bu vazifeyi peygamber mirasçıları görülen âlimler almış, onlar da çocuk, kadın- erkek demeden yaş ve cinsiyetine bakmaksızın bu faaliyeti her zaman ve mekânda yürütmüştür. İlk dönemlerden itibaren Müslüman bilginler eğitim- öğretim hakkında bir takım görüş ve düşünceler ileri sürmüşler ve bu hususta müstakil eserler kaleme almışlardır. Bu noktada makalemizde genel anlamda eğitim ve öğretimde özelde ise hadis rivayet ve edasında model öğreticinin niteliklerini incelemeyi amaç edindik. Bunun için sahasındaki şöhreti ile bilinen el-Hatîb el-Bağdâdî’nin el-Câmiʻ li Ahlaki’r-Râvi ve Âdâbi’s-Sâmiʻ adlı eser özelinde model öğreticinin vasıflarını ortaya çıkarmaya çalıştık. Makalemizde esas aldığımız erken dönem kaynakları arasında sayılan bu eser, temel kaynakların yanı sıra ortaya koymuş olduğu muhtelif rivayetlerle model insanın niteliklerini bize sunmaktadır. Ayrıca bu makalede ilk başta kısaca el-Hatîb ve el-Câmiʻi hakkında bilgi verilmiş, ardından hadis öğreticisinin sahip olması gereken niteliklerinden söz edilmiştir
At any time and place where there is education and teaching activity will not change to the need for learner and educators. In other words, the learner in process of education and training needs a model tutorial. Indeed, in the formation of human personality and belief, and in the built of life style is needed a model. This model can be people from the time when the lived period or from people who have lived in the past. As a matter of fact the modeling of some people who lived in the past continued after their ages. These model people who are mentioned has become a person who can influence the life style, thought and beliefs of people and can be taken as an example in every way. In the history of civilizations, it is possible to talk about various conceptions about the perfect person al-insan al kamil which is also called the model human. The role of cultures, education and teaching is inevitable in the exchange and development of these concepts. As a matter of fact, in the history of Islamic education and training, we consider the Prophet to be the first instructor / tutor and the Ashab al-Suffa as the first students. In the course of time, the scholars who were considered to be the inheritors of the Prophet took this position. And they have carried out this activity at any time and place without discrimination of children, men and women regardless of age and sex. From the first period, Muslim scholars have put forward a number of opinions and thoughts about education and training, and they wrote independent books. At this point, in this declaration we aimed to the characteristics of the model human in general education and teaching, in particular the hadith narrative. For this we tried to reveal the qualities of the model teacher based on the work of Khatib al-Baghdadi known as alJāmi ' li Akhlāq al-Rāwi wa Ādāb al-Sāmi'. This work, which considered as one of the early sources, presents us with the qualities of the model person, both from these basic sources and from the memories that have been experienced. Therefore, examples that will contribute to the current education and training activities will be tried to be presented in this paper. In this paper, at first, Kkatib and this work are briefly given, and then the qualities that should be possessed in the hadith teaching of the muhaddith, have been mentioned. As a result, these qualities are summarized in the form of substances and a general evaluation is made
Hadith Muhaddith al-Khatîb al-Baghdadi al-Jami'i Etiquette Instructive Quality
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 1 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.