Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BAŞLANGIÇTAN MEDRESELERE KADAR EĞİTİM-ÖĞRETİM VE MEKÂN ANLAYIŞLARININ DİN EĞİTİMİ AÇISINDAN ANALİZİ

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 2, 0 - 0, 30.12.2012

Öz

Eğitim tarihi denilince, eğitimin başladığı ve devam ettiği tarihi süreç, bu süreçte yer alan
eğitim kurumları ve eğitimciler ile onların eserleri akla gelmektedir. Bu makale, zikredilen bu
süreci ortaya koymaya çalışmıştır. Bu çerçevede, İslam Eğitim Tarihinin ilk dönemi olarak
kabul edilebilecek olan Hz. Peygamber döneminden medreselere kadar din eğitiminin geçirmiş
olduğu süreç bu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Bu süreçte, öncelikle Mekke ve Medine
dönemi eğitim anlayışı ele alınmış, daha sonra medreselere kadar eğitim kurumları
incelenmiştir. Ayrıca, ilk dönemde eğitim ile ilgili yazılan ve bugün din eğitimi klasikleri olarak
adlandırılan eserlere ve o eserlerin yazarlarına değinilmiş, eserler din eğitimi açısından analize
tabi tutulmuştur.

Kaynakça

  • Bayraktar, M. Faruk, Eğitim ve Öğretimin Esasları, İFAV, İstanbul, 1996.
  • Bayraktar, M. Faruk, İbn Cemaa’dan Öğretmen ve Öğrencilere Öğütler, İFAV, İstanbul, 1997.
  • Bozkurt, Nebi, “Medrese” maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 28, Ankara, 2003.
  • Çelebi, Ahmet, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Çev. Ali Yardım, Damla Yayınevi, 3. Baskı, İstanbul, 1998.
  • Dağ, Mehmet, Öymen, H. Raşit, İslam Eğitim Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1974.
  • Doğan, Recai, “Osmanlı Eğitim Kurumları”, AÜİFD, C. 37, Ankara, 1997.
  • Fayda, Mustafa, “Bedir Gazvesi” maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 5, İstanbul, 1992.
  • Hizmetli, Sabri, İslam Tarihi, Yeni çizgi yayınları, Ankara, 1991.
  • İbn Cemaa, Tezkiretü’s-Sami ve’l-Mütekellim fi Edebi’l-Âlim ve’l-Müteallim, Çev. M. Şevki Aydın, İslam Geleneğinde Öğretmen ve Öğrenci, Marifet Yayınları, İstanbul, 1998.
  • İbn Cemaa, Tezkiretü’s-Sami ve’l-Mütekellim fi Edebi’l-Âlim ve’l-Müteallim, Tahkik: Es-Seyyid Muhammed en-Nedevi, Daru’l- Meali, Amman, 1779.
  • İbn Sahnun, Kitabu Adab’ul Muallimin, Tahkik, Muhammed Urusi el Matvi, Tunus, 1972.
  • İbn-Hişam, Hz. Muhammed’in Hayatı, Çev: İzzet Hasan, Neşet Çağatay, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971
  • İpek, Muammer, El-Cahız’ın Risalet’ül Muallimin Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 1993.
  • Kabisi, er-Risâletü’l- Mufassala li Ahvâli’l-Muteallimin va Ahkâmi’l- Muallimîne ve’l Muteallimîn, Çev. Süleyman Ateş, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul.
  • Özel, Ahmet, “İslam’da ve Günümüz Devletler Hukukunda Savaş Esirleri”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, Sayı 1, 2003.
  • Tosun, Cemal, Kızılabdullah, Yıldız, “Education and Religious Education in The Islamic Education Classics”, Islamiche Theologie und Religionspadagogik Ed. Mizrap Polat-Cemal Tosun, Peterlang, Frankfurt, 2010.
  • Yurdaydın, Hüseyin Gazi, İslam Tarihi Dersleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971.
  • Zengin, Zeki Salih, “Cumhuriyet Döneminden Günümüze Din Eğitimi”, Din Eğitimi, Gündüz Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Zernuci, Tâlim’ul - Müteallim, İslam’da Eğitim Öğretim Metodu, Çev. Yunus Vehbi Yavuz, Safahlar Kitap Sarayı, İstanbul, 1995.

From Beginning to Madrasah, Analyzing of Education, Instruction and Institutions in View of Religious Education

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 2, 0 - 0, 30.12.2012

Öz

Kaynakça

  • Bayraktar, M. Faruk, Eğitim ve Öğretimin Esasları, İFAV, İstanbul, 1996.
  • Bayraktar, M. Faruk, İbn Cemaa’dan Öğretmen ve Öğrencilere Öğütler, İFAV, İstanbul, 1997.
  • Bozkurt, Nebi, “Medrese” maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 28, Ankara, 2003.
  • Çelebi, Ahmet, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Çev. Ali Yardım, Damla Yayınevi, 3. Baskı, İstanbul, 1998.
  • Dağ, Mehmet, Öymen, H. Raşit, İslam Eğitim Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 1974.
  • Doğan, Recai, “Osmanlı Eğitim Kurumları”, AÜİFD, C. 37, Ankara, 1997.
  • Fayda, Mustafa, “Bedir Gazvesi” maddesi, TDV İslam Ansiklopedisi, C. 5, İstanbul, 1992.
  • Hizmetli, Sabri, İslam Tarihi, Yeni çizgi yayınları, Ankara, 1991.
  • İbn Cemaa, Tezkiretü’s-Sami ve’l-Mütekellim fi Edebi’l-Âlim ve’l-Müteallim, Çev. M. Şevki Aydın, İslam Geleneğinde Öğretmen ve Öğrenci, Marifet Yayınları, İstanbul, 1998.
  • İbn Cemaa, Tezkiretü’s-Sami ve’l-Mütekellim fi Edebi’l-Âlim ve’l-Müteallim, Tahkik: Es-Seyyid Muhammed en-Nedevi, Daru’l- Meali, Amman, 1779.
  • İbn Sahnun, Kitabu Adab’ul Muallimin, Tahkik, Muhammed Urusi el Matvi, Tunus, 1972.
  • İbn-Hişam, Hz. Muhammed’in Hayatı, Çev: İzzet Hasan, Neşet Çağatay, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971
  • İpek, Muammer, El-Cahız’ın Risalet’ül Muallimin Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 1993.
  • Kabisi, er-Risâletü’l- Mufassala li Ahvâli’l-Muteallimin va Ahkâmi’l- Muallimîne ve’l Muteallimîn, Çev. Süleyman Ateş, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul.
  • Özel, Ahmet, “İslam’da ve Günümüz Devletler Hukukunda Savaş Esirleri”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, Sayı 1, 2003.
  • Tosun, Cemal, Kızılabdullah, Yıldız, “Education and Religious Education in The Islamic Education Classics”, Islamiche Theologie und Religionspadagogik Ed. Mizrap Polat-Cemal Tosun, Peterlang, Frankfurt, 2010.
  • Yurdaydın, Hüseyin Gazi, İslam Tarihi Dersleri, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara, 1971.
  • Zengin, Zeki Salih, “Cumhuriyet Döneminden Günümüze Din Eğitimi”, Din Eğitimi, Gündüz Yayınevi, Ankara, 2012.
  • Zernuci, Tâlim’ul - Müteallim, İslam’da Eğitim Öğretim Metodu, Çev. Yunus Vehbi Yavuz, Safahlar Kitap Sarayı, İstanbul, 1995.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yıldız Kızılabdullah

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2012
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Kızılabdullah, Yıldız. “BAŞLANGIÇTAN MEDRESELERE KADAR EĞİTİM-ÖĞRETİM VE MEKÂN ANLAYIŞLARININ DİN EĞİTİMİ AÇISINDAN ANALİZİ”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/2 (Aralık 2012).

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.