Hiç bir din pedegojisi kendi ilgi alanı içindeki
dinin insan tasavvuruna kayıtsız kalamaz. Kuran-ı Kerimdeki insanın Allah'ın
yeryüzündeki halifesi oluşu, ona sorumluluğun (emanetin) yüklenmesi ve Allah'ın ona
kendi ruhundan liflernesi ile ilgili ayetler İslamın insan tasavvurunun ana ekseni
oluşturur. Kuran-ı Kerimde ayrıca insanın yaratılmışların en listlin derecesine
yükselebilmesinin yanında, kötillilğe de yatkın oluşunun (zayıf, zalim ve cahil
olabileceğinin) beliritilmesi onun eğitime hem, kabiliyetli, hemde muhtac olarak
görilldilğilniln delilidir. '
İslarrun eğitim düşüncesinin merkezinde ,insan-ı kamil" (kamil insan) tanırolasında öz
ifadesini bulan takvaya, ilisana ve ilme sahip olan insanı yetiştirme konzepi bulunur.
Karnil insan (insan-ı kamil) belli bir öğretim planına inşa edilen formel bir okul
öğretiminden de öte ömür boyu süren, biltilncill bir erdemleşme, bilgeleşme ve
yetkinleşme sürecininin adıdır.
İnsanın Allah'la ilişkisini açıklayan kulluk (ubudiyet) akıl, irade ve ihtiyar sahibi
insanın Yaratıcıya bilinçli bir yönelimini ifade eden bir ayncalık olarak tarif edilebilir. İslam insanın kul olma konumunu onu alcaltıcı, onun özgür iradesini yok edici bir
esaret olarak görıneyip, kulluğun Allah'ın dışında hiç kimseye karşı
sergilenemeyeceğini kesin olarak belirtınesi de insanı bir anlamda özgürleştirme olarak
yorumlanabilir. Neticede diyebiliriz ki, motivasyonunu İslamdan alan eğitim ve
öğretim insana değer veren, onun aklına ve iradesine önem verip, onları geliştirmeyi
hedefleri arasına koyan bir eğitim ve öğretim olmak durumundadır. Bu eğitim ve
öğretim hem kendini bizzat sorumlu hisseden ,beru" ve hemde ,benin" kendini
karşısında sorumlu hissetigi ,diğer herkesi, olumlu ve yapıcı bir biçimde algılamayı
sağlamaya yetkin olmalıdır.
İslamın İnsan ve Eğitim Tasavvuru İnsan Aklı ve iradesi Kamil İnsan Allahın Halifesi İnsan Sorumluluk Sahibi İnsan Allahın Kendi Ruhundan Üflediği Kulu Olarak İnsan Allahın Muhattab Kabuledip ve Ahid Aldığı İnsan
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2010 |
Submission Date | September 14, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 15 Issue: 2 |
Fırat University Journal of the Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).