Research Article
BibTex RIS Cite

GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN “AFİŞ” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Year 2023, , 719 - 727, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1251234

Abstract

Bu çalışmanın amacı, grafik tasarım bölümünde okuyan kız ve erkek öğrencilerin metaforik algıları ile “afiş” kavramını metaforik olarak nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmaya Fırat Üniversitesi grafik tasarım bölümünde okuyan 106 öğrenci katılmıştır. Bu 106 öğrencinin 49’u erkek, 57’si kızdır. Araştırmanın verileri öğrencilerin “Afiş………… gibidir, çünkü………………………………” cümlesindeki boşlukların tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Kavramsal metaforun, katılımcı grafik tasarım öğrencilerinin profesyonel yaşamlarını anlamlandırmak için yaptıkları varsayımları afiş kavramıyla ilgili olarak nasıl ortaya çıkardığını araştırmaktadır. Bu çalışmanın amacı, araştırmaya katılanların afiş kavramını zihinlerinde nerede ve neyle karşılaştırdıklarına dair sistematik bir resim oluşturmaktır. Bu çalışma, araştırmaya katılanların mesleki kavramları nasıl anlamlandırdığına dair daha derinlemesine bir fikir vermeyi amaçlamaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formlarıyla toplanmıştır. Toplanan veriler tablolar şeklinde araştırmayı detaylandırmak için özellikle verilmiştir. Verilerin gruplandırılması erkek ve kız öğrencilerin ürettikleri metaforlar ayrı ayrı değerlendirilip daha sonra benzer yönleri üzerine analizler yapılmıştır. Araştırma nitel olup, bilgileri incelemek için içerik analizi kullanılmıştır. Literatür dikkate alınarak sonuçlar tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Bahar, R. (2006). Eğitim fakültesi, güzel sanatlar eğitimi bölümleri, grafik atölye derslerinde afiş konusunun ele alınış biçimleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun.
  • Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. (201 s) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. (18-19 ss). İstanbul: YKY.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches. Los Angeles, USA: Sage.
  • Deveci, M. (2010). Afiş tasarımında göstergelerin kullanımının eğitimsel açıdan yeri ve önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Felbiner, U. (2005). Henri de Toulouse-Lautrec. (44 s). İtalya: Literatür.
  • Gürbüz, R. & Şahin, S. (2015). 8. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Temsiller Arasındaki Geçiş Becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1869-1888. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241376
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Monette, D.R., Sullivan, T.J., & De Jong, C.R. (1990). Applied social research. New York: Harcourt Broce Jovanovich, Inc.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Sözer, M. & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü. (13 s). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. (139 s). İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar. (72 s). Ankara: Detay ve Sistem Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Graphic Design Students Metaphorical Perceptions Regarding The Concept Of “Poster”

Year 2023, , 719 - 727, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1251234

Abstract

The purpose of this study is to examine how male and female students majoring in graphic design understand the metaphorical meaning of the term "poster" and how it is used in their everyday lives. Participating in the study were 106 students from Frat University's graphic design program. There are 106 kids total, including 49 boys and 57 girls. The research's data were gathered by having students fill in the blanks in the line "Poster is like.................., because...................................." It looks at how conceptual metaphor shows the presumptions made by participating graphic design students to understand the concept of posters in their professional lives. The purpose of this study is to develop a systematic picture of how and with what the study participants associate the idea of a poster in their minds. This study attempts to provide a more thorough understanding of how the research subjects interpret professional notions. Interview forms that were semi-structured were used to gather research data. To further explain the research, the obtained data are presented in tables. After gathering the data, the metaphors created by the male and female students were assessed independently, and then analyses on related topics were conducted. The research is qualitative, and the data was analyzed using content analysis. The findings were examined in light of the literature, and recommendations were given.

References

  • Bahar, R. (2006). Eğitim fakültesi, güzel sanatlar eğitimi bölümleri, grafik atölye derslerinde afiş konusunun ele alınış biçimleri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Samsun.
  • Becer, E. (2011). İletişim ve Grafik Tasarım. (201 s) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. (18-19 ss). İstanbul: YKY.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among fiveapproaches. Los Angeles, USA: Sage.
  • Deveci, M. (2010). Afiş tasarımında göstergelerin kullanımının eğitimsel açıdan yeri ve önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Felbiner, U. (2005). Henri de Toulouse-Lautrec. (44 s). İtalya: Literatür.
  • Gürbüz, R. & Şahin, S. (2015). 8. Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Temsiller Arasındaki Geçiş Becerileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (4), 1869-1888. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241376
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Monette, D.R., Sullivan, T.J., & De Jong, C.R. (1990). Applied social research. New York: Harcourt Broce Jovanovich, Inc.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev. Ed.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Sözer, M. & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü. (13 s). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Teker, U. (2009). Grafik Tasarım ve Reklam. (139 s). İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar. (72 s). Ankara: Detay ve Sistem Ofset.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Kainat Özpolat 0000-0003-1377-5262

Publication Date May 26, 2023
Submission Date February 22, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Özpolat, K. (2023). GRAFİK TASARIM ÖĞRENCİLERİNİN “AFİŞ” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Firat University Journal of Social Sciences, 33(2), 719-727. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1251234