Siyasal reklamlar, siyasi partiler ve adaylar ile seçmenler arasındaki ilişkilerin geliştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Siyasal reklamlar, siyasi oluşumların kimliklerini oluşturmaları, siyasi anlatılarını ifade etmeleri, mevcut seçmen tabanlarının sadakatini korumaları ve muhalefet destekçileri, kararsız ve ilgisiz kesimlerin seçim eğilimlerini etkilemeleri için bir platform görevi görmektedir. Siyasal reklamcılık, siyasal aktörler için önemli bir siyasal iletişim yöntemidir ve iyi hazırlanmış siyasal reklamların seçim sonuçları üzerinde etkisinin olduğu yaygın olarak kabul edilmektedir. 2023 Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçim kampanyası sürecinde Cumhur İttifakı ve Millet İttifakı cumhurbaşkanı adayları için hazırlanmış olan 'Haydi' sloganlı siyasi reklam filmleri bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada siyasal reklamlarda yer alan görsel ve dilsel işaretlerin açık ve gizli anlamları belirlenmiş, seçmenlere iletilen mesajların sunum biçimleri göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. AK Parti, reklam filminde pozitif söylem kullanarak seçmenlere mevcut durumu koruma çağrısında bulunduğu gözlemlenirken, buna karşılık CHP, AK Parti'ye karşı negatif söylem stratejisi benimseyerek seçmenleri mevcut bağlılıklarından uzaklaştırma, aynı zamanda pozitif söylemle kendi adayına sempati kazandırma amacındadır.
Political advertisements play a significant role in improving the relationships between political parties, candidates, and voters. Political advertisements serve as a platform for political entities to establish their identity, articulate their political narratives, secure the loyalty of their existing voter base, and influence the electoral inclinations of opposition supporters, the undecided and apathetic segments of the populace. Political advertising is a crucial method of political communication for political actors, and it is widely acknowledged that well-crafted political advertisements have an impact on election results. This study centers around commercial films with the slogan 'Let's go/do it' (Haydi), created for the Presidential candidates of the People's Alliance and the Nation Alliance during the 2023 Presidential and 28th Term Parliamentary General Election campaign process. In this study, the explicit and implicit meanings of visual and linguistic signals in political advertisements were determined and the presentation forms of the messages conveyed to the voters were analyzed by using the semiotic method. İt was observed that the AK Party utilized positive rhetoric in its advertisements to appeal to voters to preserve the status quo. Conversely, the CHP employed a strategy of negative discourse against the AK Party, aiming to disengage voters from their allegiance while simultaneously cultivating sympathy for its own candidate through positive rhetoric.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Advertising Analysis, Political Advertising |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2024 |
Submission Date | December 18, 2023 |
Acceptance Date | January 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |