Metaforlar, soyut kavramları daha somut ve anlaşılır bir hale getiren dil araçlarıdır. Türkiye’nin en doğusu ve en batısında bulunan şehirlerde (İzmir-Kars-Iğdır) öğrenim gören lisans Sahne Sanatları ve Müzikoloji öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen bu çalışma Doğu ve Batı kültürleri arasındaki metafor algısının tespitine odaklanır. Çalışmada Türkiye’nin Doğu ve Batı bölgelerindeki Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin sanat algılarındaki belirgin farklılıklar incelenmiştir. Sonuç olarak, İzmir'de öğrenim gören öğrenciler sanatı "nefes", "su" ve "yaşam/hayat" metaforlarıyla tanımlarken, Kars ve Iğdır'daki öğrenciler "yaşam/hayat", "su" ve "gökyüzü" metaforlarını tercih etmektedir. Her iki bölgedeki öğrencilerin sanatı hayatın ayrılmaz bir parçası olarak algıladıkları görülmekle birlikte Doğu'daki öğrencilerin doğayla bir ilişki kurduğu tespit edilmiştir. Batı'daki öğrenciler sanatı daha soyut kavramlarla, Doğu'daki öğrenciler ise daha somut ve doğayla ilişkili metaforlarla ifade etmektedir. Doğu'daki öğrencilerin sanat algısı daha çok olumlu değerlere dayalı iken, Batı'da nötr ve eleştirel bakış açısı daha yaygındır. Uygulanan metafor analizinin bölgesel sosyokültürel dinamiklerin sanat algısına etkilerini anlamaya ve öğrencilerin sanata bakış açılarını kültürel bağlamda karşılaştırmaya yardımcı olduğu görülmüştür.
Metaphors are linguistic tools that make abstract concepts more concrete and understandable. This study, which was conducted on undergraduate Performing Arts and Musicology students studying in the easternmost and westernmost cities of Türkiye (Izmir-Kars-Iğdır), focuses on determining the perception of metaphor between eastern and western cultures. The study analysed the significant differences in the perception of art among students of the Faculty of Fine Arts in the eastern and western regions of Turkey. As a result, while students in Izmir define art with the metaphors of 'breath', 'water' and 'life/life', students in Kars and Iğdır prefer the metaphors of 'life/life', 'water' and 'sky'. Although it was observed that students in both regions perceived art as an integral part of life, it was found that students in the East established a relationship with nature. Students in the West express art with more abstract concepts, while students in the East express it with more concrete and nature-related metaphors. While the Eastern students' perception of art is mostly based on positive values, a neutral and critical perspective is more common in the West. It was found that the metaphor analysis applied helped to understand the effects of regional socio-cultural dynamics on the perception of art and to compare students' perspectives on art in a cultural context.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Contemporary Drama Studies, Arts and Cultural Policy, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2024 |
Submission Date | June 11, 2024 |
Acceptance Date | September 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |