The aim of this
study is to determine the teachers’ burnout level, who work in public schools
as class teachers and different branch teachers with regards to several
variables. In the study 920 teachers’ views, who work in 2014-2015 school years
in Malatya are chosen from different schools and branches by random sampling
method are utilized. “Burnout Scale” is developed by Maslach and Jackson (1981)
and adopted to Turkish by Ergin (1992) is used as data collection tool.
In the result of
analysing, it is seen that average emotional exhaustion and depersonalization
in ‘Burnout Scale’ are (rarely) participants’ average views in extent of
private success are (frequently). According to teachers’ views about burnout,
it is defined that there is a meaningful relation between varying of sex,
marital status and extent of depersonalization. It is seen that
depersonalization scores change meaningfully according to sex. According to the
average scores, it was also found that mistress has higher depersonalization
average than masters’
Bu
araştırmanın amacı; devlet okullarında çalışan sınıf öğretmenleri ve branş
öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından
belirlenmesidir. Araştırmada Malatya İlinde 2014 – 2015 öğretim yılında görev
yapmakta olan, farklı okullardan ve farklı branşlardan tesadüfî örneklem
yöntemi ile seçilmiş 920 öğretmenin görüşlerinden faydalanılmıştır. Veri
toplama aracı olarak; Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen ve
Ergin (1992) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Tükenmişlik Ölçeği’ kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; tükenmişlik ölçeğine
ait boyutlardan duygusal tükenmişlik ve duyarsızlaşma boyutlarının
ortalamalarının (Nadiren) aralığında olduğu görülmüştür. Katılımcıların düşük
kişisel başarı boyutuna ait algılarının ortalamasının (Çoğu zaman) aralığında
olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin tükenmişliğe ilişkin algılarına göre; okulda
çalışma süresi, okul türü, değişkenleri ile tükenmişlik ölçeğinin boyutları
arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır. Ancak cinsiyet, medeni hal ve
mesleki kıdem değişkenleri ile duyarsızlaşma boyutu arasında anlamlı bir ilişki
bulunmuştur. Duyarsızlaşma puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı
da görülmüştür. Ortalama puanlarına göre kadın öğretmenlerinin erkek
öğretmenlerden daha yüksek duyarsızlaşma ortalamasına sahip olduğu görülmüştür.
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | February 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |