Research Article
BibTex RIS Cite

AVRUPA BİRLİĞİ’NDE YÜKSEKÖĞRETİM ÇALIŞMALARI: BOLOGNA SÜRECİ VE TÜRKİYE ÜNİVERSİTELERİ

Year 2017, , 143 - 154, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346503

Abstract

Avrupa
Komisyonu, Avrupa Birliği’ni bilgiye ve yenilikçiliğe dayalı, kaynakları
verimli kullanan, çevreci ve daha rekabetçi, aynı zamanda yüksek istihdam
sağlayarak sosyal ve bölgesel uyumu destekleyen bir ekonomiye dönüştürmeyi
hedeflemektedir. Üniversiteler bu hedefin odağında yer almaktadır. Bu çalışma
çerçevesinde Avrupa’da yükseköğretim reformları ve modernleşmesinin son yirmi
yıl içinde aldığı yol incelenmiştir. Bu bağlamda çalışma kapsamında Türkiye’nin
de dâhil olduğu Bologna Süreci’ne ilişkin bir değerlendirme yapılmıştır. Çalışma
Bologna programının doğru okunması ve
uygulanmasının, üniversitelerin ve paydaşlarının lehine olacağı öngörüsü ile
sonuçlandırılmıştır.

References

  • Akman, T. (2010). Bologna Süreci Ve Yükseköğretim Kurumlarındaki Yansımaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi. Kocaeli.
  • Altan, D. (2013). Sosyal Özneler, Ulusal Devletler Ve Uluslararası Kurumlar: Türkiye'de Yüksek Öğretimin Yeniden Yapılandırılması Ve Bologna Süreci. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi. İstanbul
  • AYA; Eurydice; Eurostat; Eurostudent (2015). Avrupa Yükseköğretim Alanı: Bologna Süreci Uygulama Raporu. Brüksel: Eurydice 220s. ISBN 978-92-9201-256-4 doi:10.2797/81203
  • BBC Türkçe (2016), “OECD Eğitim Endeksi: Türkiye Sondan Dördüncü Sırada”, 26 Ekim 2016. Bergen Bildirgesi (2005) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Berlin Bildirgesi (2003) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bologna Bildirgesi (1999) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bologna Process (2015) http://www.ehea.info/ Erişim Tarihi: 01.01.2011 Budapeşte-Viyana Bildirgesi (2010) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bükreş Bildirgesi (2012) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Dalgıç, G. (2008). Türk Yükseköğretiminde Öğretim Elemanlarının Bologna Süreci Kapsamındaki Uygulamalara Ilişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. İstanbul
  • Durdu, E. (2011). Bologna Süreci Ve Türk Yükseköğretimi'nin Bologna Süreci'ne Uyumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • EHEA (2015). National Report for Turkey regarding the Bologna Process implementation 2012-2015.
  • Erivan Bildirgesi (2015) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2015.
  • European Commission (2010). A Strategy Guide for Europe 2020.
  • European Commission (2012). A European Strategy For Key Enabling Technologies: A Bridge to Growth and Jobs. COM (2012) 341 final, 26.06.2012.
  • European Commission (2015). The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • European Union, (2014) Progress Report for Turkey.
  • Gür, Bekir, (2016). Egemen Üniversite, Edam Yayınları, İstanbul.
  • Ilgaz, M., Z. Usal. (2006). Avrupa Birliği’nin Lizbon Stratejisi. İKV, İstanbul.
  • İKV (2014). Avrupa 2020 Stratejisi. Dünya Yayıncılık. İstanbul.
  • Kıyıcı, Ö. (2012). Bologna Süreci: Yükseköğretim sistemi için bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi? Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Isparta.
  • Leiden Ranking (2016) http://www.leidenranking.com/
  • Leuven Bildirgesi (2009) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Londra Bildirgesi (2007) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • OECD (2011). Science, Technology and Industry Scoreboard 2012.
  • Önal, N. (2011). Bologna Süreci Sorgulanıyor (AB'nin Akademik Tahakkümünün Sosyalist Tahlil, Eleştiri ve Reddiyesi) Yazılama Yayınevi. İstanbul.
  • Önderoğlu, S.. “Bologna Süreci” Hacettepe Üniv. Anatomi Dergisi, 2012.
  • Özkan, A. (2015). Bologna Süreci Kapsamında Yükseköğretimde Akademik Program Etkinliğinin Ölçülmesi: Türkiye Üniversitelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara
  • ÖSYM, http://www.osym.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.01.2015
  • Prag Bildirgesi (2001) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Ranking Web of Universities. http://www.webometrics.info/en/node/54 Erişim: 27/01/217
  • TBMM (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013, Resmi Gazete, Sayı 26215, Temmuz.
  • T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (2010). Türkiye Sanayi Stratejisi Belgesi 2011-2014 Aralık.
  • SCImago Journal Rank (2015) http://www.scimagojr.com/journalrank.php Erişim Tarihi: 01.01.2016
  • Sorbonne Bildirgesi (1998) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • The Magna Charta Universitatum (1988) http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum Erişim Tarihi: 01.01.2015
  • TÜBİTAK (2011). ArGe Faaliyetleri Anket Sonuçları 2011.
  • TÜBİTAK (2004). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları, 2003-2023 Strateji Belgesi, 19. Versiyon, Kasım.
  • TÜİK (2011). Dış Ticaret İstatistikleri Yıllığı 2011.
  • TÜİK (2015). Ar-Ge Harcamalarının GSYİH’ye Oranı, 2004-2014.
  • UNESCO (2009A). Institute for Statistics, “Global Trends in Tertiary Education”, Global Education Digest 2009 Comparing Education Statistics Across the World.
  • UNESCO (2009B). World Conference on Higher Education: “Trends in Global Higher Education”, A Report Prepared for the Executive Summary 2009.
  • YÖK (2015). AYA 2015 Bologna Süreci 95916564/323 Sayılı Uygulama Raporu. Ankara.
  • Yöntem, E. (2015). Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Bologna Süreci ve Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine Ilişkin Görüşleri (Kırıkkale Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi. Kayseri.

The European Union's Work in Higher Education: Bologna Process and Turkish Universities

Year 2017, , 143 - 154, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346503

Abstract

The European Commission aims to
transform European Union into a knowledge and innovation based,
environmentalist and competitive economy, which uses resources efficiently and supports
social and territorial cohesion by providing high levels of employment.
Universities are the focus of these objectives. Reform and modernization of
higher education in Europe during the last twenty years were examined in this
study. An assessment of the Bologna Process, Turkey also included was made in
this context. The study concludes with the foresight that the correct reading
and implementation of the Bologna program would be in favor of universities and
other stakeholders. 

References

  • Akman, T. (2010). Bologna Süreci Ve Yükseköğretim Kurumlarındaki Yansımaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi. Kocaeli.
  • Altan, D. (2013). Sosyal Özneler, Ulusal Devletler Ve Uluslararası Kurumlar: Türkiye'de Yüksek Öğretimin Yeniden Yapılandırılması Ve Bologna Süreci. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi. İstanbul
  • AYA; Eurydice; Eurostat; Eurostudent (2015). Avrupa Yükseköğretim Alanı: Bologna Süreci Uygulama Raporu. Brüksel: Eurydice 220s. ISBN 978-92-9201-256-4 doi:10.2797/81203
  • BBC Türkçe (2016), “OECD Eğitim Endeksi: Türkiye Sondan Dördüncü Sırada”, 26 Ekim 2016. Bergen Bildirgesi (2005) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Berlin Bildirgesi (2003) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bologna Bildirgesi (1999) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bologna Process (2015) http://www.ehea.info/ Erişim Tarihi: 01.01.2011 Budapeşte-Viyana Bildirgesi (2010) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Bükreş Bildirgesi (2012) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Dalgıç, G. (2008). Türk Yükseköğretiminde Öğretim Elemanlarının Bologna Süreci Kapsamındaki Uygulamalara Ilişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. İstanbul
  • Durdu, E. (2011). Bologna Süreci Ve Türk Yükseköğretimi'nin Bologna Süreci'ne Uyumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. İzmir.
  • EHEA (2015). National Report for Turkey regarding the Bologna Process implementation 2012-2015.
  • Erivan Bildirgesi (2015) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2015.
  • European Commission (2010). A Strategy Guide for Europe 2020.
  • European Commission (2012). A European Strategy For Key Enabling Technologies: A Bridge to Growth and Jobs. COM (2012) 341 final, 26.06.2012.
  • European Commission (2015). The European Higher Education Area in 2015: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • European Union, (2014) Progress Report for Turkey.
  • Gür, Bekir, (2016). Egemen Üniversite, Edam Yayınları, İstanbul.
  • Ilgaz, M., Z. Usal. (2006). Avrupa Birliği’nin Lizbon Stratejisi. İKV, İstanbul.
  • İKV (2014). Avrupa 2020 Stratejisi. Dünya Yayıncılık. İstanbul.
  • Kıyıcı, Ö. (2012). Bologna Süreci: Yükseköğretim sistemi için bir fırsat mı yoksa bir tehdit mi? Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi. Isparta.
  • Leiden Ranking (2016) http://www.leidenranking.com/
  • Leuven Bildirgesi (2009) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Londra Bildirgesi (2007) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • OECD (2011). Science, Technology and Industry Scoreboard 2012.
  • Önal, N. (2011). Bologna Süreci Sorgulanıyor (AB'nin Akademik Tahakkümünün Sosyalist Tahlil, Eleştiri ve Reddiyesi) Yazılama Yayınevi. İstanbul.
  • Önderoğlu, S.. “Bologna Süreci” Hacettepe Üniv. Anatomi Dergisi, 2012.
  • Özkan, A. (2015). Bologna Süreci Kapsamında Yükseköğretimde Akademik Program Etkinliğinin Ölçülmesi: Türkiye Üniversitelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi. Ankara
  • ÖSYM, http://www.osym.gov.tr/ Erişim Tarihi: 01.01.2015
  • Prag Bildirgesi (2001) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • Ranking Web of Universities. http://www.webometrics.info/en/node/54 Erişim: 27/01/217
  • TBMM (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013, Resmi Gazete, Sayı 26215, Temmuz.
  • T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (2010). Türkiye Sanayi Stratejisi Belgesi 2011-2014 Aralık.
  • SCImago Journal Rank (2015) http://www.scimagojr.com/journalrank.php Erişim Tarihi: 01.01.2016
  • Sorbonne Bildirgesi (1998) http://www.yok.gov.tr/web/uluslararasi-iliskiler%20/temel-bildirgeler-ve-gelismeler Erişim Tarihi: 21.01.2012
  • The Magna Charta Universitatum (1988) http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum Erişim Tarihi: 01.01.2015
  • TÜBİTAK (2011). ArGe Faaliyetleri Anket Sonuçları 2011.
  • TÜBİTAK (2004). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları, 2003-2023 Strateji Belgesi, 19. Versiyon, Kasım.
  • TÜİK (2011). Dış Ticaret İstatistikleri Yıllığı 2011.
  • TÜİK (2015). Ar-Ge Harcamalarının GSYİH’ye Oranı, 2004-2014.
  • UNESCO (2009A). Institute for Statistics, “Global Trends in Tertiary Education”, Global Education Digest 2009 Comparing Education Statistics Across the World.
  • UNESCO (2009B). World Conference on Higher Education: “Trends in Global Higher Education”, A Report Prepared for the Executive Summary 2009.
  • YÖK (2015). AYA 2015 Bologna Süreci 95916564/323 Sayılı Uygulama Raporu. Ankara.
  • Yöntem, E. (2015). Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretim Elemanlarının Bologna Süreci ve Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine Ilişkin Görüşleri (Kırıkkale Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi. Kayseri.
There are 43 citations in total.

Details

Journal Section Issue
Authors

Sibel Yalı

Publication Date July 15, 2017
Submission Date March 23, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Yalı, S. (2017). The European Union’s Work in Higher Education: Bologna Process and Turkish Universities. Firat University Journal of Social Sciences, 27(2), 143-154. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346503