Research Article
BibTex RIS Cite

DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2020, , 329 - 340, 31.01.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.594517

Abstract

Deneyimsel pazarlama, müşterilerin
beş duyu organına da hitap ederek, onlarda unutulması zor hazlar ve duygular
yaşatmak amacıyla gerçekleştirilen pazarlama aktiviteleri olarak değerlendirilmektedir.
Bu çalışmada, Türkiye’de yer alan Telekomünikasyon şirketlerinin uyguladıkları
deneyimsel pazarlama aktivitelerinin kullanıcılar tarafından algılanma
farklılıklarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaçla; deneyimsel pazarlama
ve bileşenleri olan duyusal, duygusal, bilişsel, davranışsal ve ilişkisel
deneyimin, Turkcell, Vodafone ve Türk Telekom GSM operatörü kullanıcıları
açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla Muğla ilinde yer
alan tüketicilere yönelik alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Alan
araştırmasında veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Anket
uygulamasına 458 tüketici katılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler,
Anova analizi ile değerlendirilmiş ve istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar
elde edilmiştir. Deneyimsel pazarlama ve bileşenleri olan duyusal, duygusal,
bilişsel, davranışsal ve ilişkisel deneyim algılarının Türk Telekom
kullanıcılarında, Turkcell ve Vodafone müşterilerine göre daha yüksek düzeyde olduğu
tespit edilmiştir.

References

  • Abratt, R. ve Kleyn, N. (2012). Corporate identity, corporate branding and corporate reputations. European Journal of Marketing. 46 (7/8), 1048-1063
  • Ali, F., Ryu, K. ve Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100.
  • Brakus, J. J., Schmitt, B. H. ve Zarantonello, L. (2009). Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?. Journal of marketing, 73(3), 52-68.
  • Bülbül, N.(2019). Deneyimsel pazarlamanın müşteri sadakatine etkisi: Starbucks üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, İstanbul: Ufuk Üniversitesi.
  • Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Gentile, C., Spiller, N. ve Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience:: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Günay, G. N. (2008). Hizmet pazarlamasından deneyimsel pazarlamaya: bir güzellik merkezinde uygulama. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir, 64-72.
  • Holbrook, M. B. (2006). Consumption experience, customer value, and subjective personal introspection: An illustrative photographic essay. Journal of Business Research, 59(6), 714-725.
  • Holbrook, M. B. ve Hirschman E. (1982). The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132–140.
  • Junior Ladeira, W., Oliveira de Santini, F., Hoffmann Sampaio, C. ve Araujo, C. F. (2016). Experiential value and domain-specific innovativeness during freemium game usage: effects on child well-being. Young Consumers, 17(1), 64-77.
  • Kabadayı, E. T. ve Alan, A. K. (2014). Deneyimsel pazarlama: pazarlamadaki artan önemi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 203-217.
  • Kalaycı, Ş., (2008), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (3.Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, M. ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve satın alma karar sürecine etkisi: termal turizm sektöründe bir uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13), 177-200.
  • Kaşlı, M., İlban, M. O. ve Şahin, B. (2009). Modern Pazarlama Stratejileri: AB ve Türk Turizmi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 79-98.
  • Koç, E. (2012), Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri, global ve yerel yaklaşım, Ankara: Seçkin Yayıncılık,
  • Kotler, P. ve Keller, K. L. (2016). Marketing management, New Jersey: Pearson Pretice Hall.
  • LaSalle, D. ve Britton, T. A. (2002). Priceless: turning ordinary products into extraordinary experiences, Boston: Harvard Business School Press.
  • Loeffler, B. ve Church, B. (2015). The experience: The 5 principles of Disney service and relationship excellence. John Wiley & Sons.
  • Nagasawa, S. Y. (2008). Customer experience management: Influencing on human Kansei to management of technology. The TQM Journal, 20(4), 312-323.
  • Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici. MediCat Yayınları.
  • Özdemir, O. (2018). Deneyimsel pazarlama yaklaşımı ve kurumsal itibar ile ilişkisi: operatör şirketleri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Papatya, N. (2005). Tüketici davranışları ile ilgili motivasyon modelleri: bir perakende işletmesinde temizlik ve kişisel bakım ürünlerine bağlı bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 221-240.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). İş hayatı bir tiyatro, Çev. Levent Cinemre, İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Smilansky, S. (2017). Experiential marketing: A practical guide to interactive brand experiences. USA: Kogan Page Publishers.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. ve Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
  • The Survey System, Sample size calculator, https://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Erişim Tarihi: 20.05.2019.
  • Tüik, (2017), Türkiye istatistik kurumu, adrese dayalı nüfus kayıt istatistikleri, http://tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=2305,Erişim Tarihi: 15.05.2019.
  • Uygur, S. M. ve Doğan, S. (2013). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: restoranlar üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (37), 33-48.
  • Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y. R.ve Kwun, D. J. W. (2011). An epistemological view of consumer experiences. International Journal of Hospitality Management, 30(1), 10-21.
  • Yuan, Y. H. E. ve Wu, C. K. (2008). Relationships among experiential marketing, experiential value, and customer satisfaction. Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(3), 387-410.
Year 2020, , 329 - 340, 31.01.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.594517

Abstract

References

  • Abratt, R. ve Kleyn, N. (2012). Corporate identity, corporate branding and corporate reputations. European Journal of Marketing. 46 (7/8), 1048-1063
  • Ali, F., Ryu, K. ve Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100.
  • Brakus, J. J., Schmitt, B. H. ve Zarantonello, L. (2009). Brand experience: what is it? How is it measured? Does it affect loyalty?. Journal of marketing, 73(3), 52-68.
  • Bülbül, N.(2019). Deneyimsel pazarlamanın müşteri sadakatine etkisi: Starbucks üzerine bir araştırma, Yüksek Lisans tezi, İstanbul: Ufuk Üniversitesi.
  • Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Gentile, C., Spiller, N. ve Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience:: An overview of experience components that co-create value with the customer. European Management Journal, 25(5), 395-410.
  • Günay, G. N. (2008). Hizmet pazarlamasından deneyimsel pazarlamaya: bir güzellik merkezinde uygulama. Ulusal Pazarlama Kongresi, Nevşehir, 64-72.
  • Holbrook, M. B. (2006). Consumption experience, customer value, and subjective personal introspection: An illustrative photographic essay. Journal of Business Research, 59(6), 714-725.
  • Holbrook, M. B. ve Hirschman E. (1982). The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9, 132–140.
  • Junior Ladeira, W., Oliveira de Santini, F., Hoffmann Sampaio, C. ve Araujo, C. F. (2016). Experiential value and domain-specific innovativeness during freemium game usage: effects on child well-being. Young Consumers, 17(1), 64-77.
  • Kabadayı, E. T. ve Alan, A. K. (2014). Deneyimsel pazarlama: pazarlamadaki artan önemi, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 203-217.
  • Kalaycı, Ş., (2008), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (3.Baskı). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, M. ve Çiçek, B. (2015). Deneyimsel pazarlama ve satın alma karar sürecine etkisi: termal turizm sektöründe bir uygulama. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 6(13), 177-200.
  • Kaşlı, M., İlban, M. O. ve Şahin, B. (2009). Modern Pazarlama Stratejileri: AB ve Türk Turizmi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 79-98.
  • Koç, E. (2012), Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri, global ve yerel yaklaşım, Ankara: Seçkin Yayıncılık,
  • Kotler, P. ve Keller, K. L. (2016). Marketing management, New Jersey: Pearson Pretice Hall.
  • LaSalle, D. ve Britton, T. A. (2002). Priceless: turning ordinary products into extraordinary experiences, Boston: Harvard Business School Press.
  • Loeffler, B. ve Church, B. (2015). The experience: The 5 principles of Disney service and relationship excellence. John Wiley & Sons.
  • Nagasawa, S. Y. (2008). Customer experience management: Influencing on human Kansei to management of technology. The TQM Journal, 20(4), 312-323.
  • Odabaşı, Y. (2014). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici. MediCat Yayınları.
  • Özdemir, O. (2018). Deneyimsel pazarlama yaklaşımı ve kurumsal itibar ile ilişkisi: operatör şirketleri üzerine bir araştırma, Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Papatya, N. (2005). Tüketici davranışları ile ilgili motivasyon modelleri: bir perakende işletmesinde temizlik ve kişisel bakım ürünlerine bağlı bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 10(1), 221-240.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). İş hayatı bir tiyatro, Çev. Levent Cinemre, İstanbul: Boyner Yayınları.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Smilansky, S. (2017). Experiential marketing: A practical guide to interactive brand experiences. USA: Kogan Page Publishers.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. ve Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
  • The Survey System, Sample size calculator, https://www.surveysystem.com/sscalc.htm, Erişim Tarihi: 20.05.2019.
  • Tüik, (2017), Türkiye istatistik kurumu, adrese dayalı nüfus kayıt istatistikleri, http://tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=2305,Erişim Tarihi: 15.05.2019.
  • Uygur, S. M. ve Doğan, S. (2013). Deneyimsel pazarlamanın müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: restoranlar üzerine bir araştırma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (37), 33-48.
  • Walls, A. R., Okumus, F., Wang, Y. R.ve Kwun, D. J. W. (2011). An epistemological view of consumer experiences. International Journal of Hospitality Management, 30(1), 10-21.
  • Yuan, Y. H. E. ve Wu, C. K. (2008). Relationships among experiential marketing, experiential value, and customer satisfaction. Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(3), 387-410.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Zehra Türk 0000-0002-0769-1620

Publication Date January 31, 2020
Submission Date July 19, 2019
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Türk, Z. (2020). DENEYİMSEL PAZARLAMA UYGULAMALARININ TELEKOMÜNİKASYON ŞİRKETİ KULLANICILARI AÇISINDAN ALGILANMA FARKLILIKLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Firat University Journal of Social Sciences, 30(1), 329-340. https://doi.org/10.18069/firatsbed.594517