Research Article
BibTex RIS Cite

ERKEN YAŞTA YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇOCUK ŞARKILARININ DEĞERLER ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI

Year 2020, , 221 - 230, 03.09.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.735891

Abstract

Değerler toplumun duygu, düşünce ve davranışlarına yön vererek o toplumun üyeleri arasında birlik ve beraberliği sağlamaktadır. Bu değerlerin, toplumun bireylerine erken yaşta öğretilmesi içselleştirilmesini ve davranışa dönüştürülmesini sağlar. Değerler aynı zamanda toplumun kültür çatısı altında yer alır. Dil öğretiminde toplumun değerlerine yer verilmesi, o toplumun kültürel ögelerinin tanıtılması açısından önem taşımaktadır. Çünkü dil öğretimi bir kültür etkileşimidir. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde değerlerin sunulması, dil öğrenenlerin hedef kültüre karşı bir bakış açısı kazanmalarını sağlar. Bu bakış açısı ise dil öğrenenlerin toplum içinde uyumunu kolaylaştıracaktır. Bu çalışmada erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk şarkılarının değerler eğitiminde ders materyali olarak kullanımına dair bir öneride bulunulmuştur. Örnek olarak verilen dört tane çocuk şarkısı incelenmiştir. Bu şarkıların hangi değerleri yansıttığı açıklanmıştır. Erken yaşta yabancı dil olarak öğretimi, erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde şarkıların kullanımı, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde değerler ve Türk çocuk şarkılarında değerlerin yeri gibi konular hakkında bilgi verilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda çocuk şarkılarının, Türk toplumunun değerlerinin öğretilmesinde dil sınıflarında ders malzemesi olarak kullanılabilecek otantik bir materyal olduğu soncuna varılmıştır. Araştırmanın sonunda erken yaşta yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çocuk şarkılarının dil becerilerinin gelişiminde, sözcük öğretiminde ve telaffuz gelişiminde kullanımına dair önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Akpınar, B.ve Aydın, K.(2009).Çok Duyulu (Multisensory)Yabancı Dil Öğretimi, Tubav Bilim Dergisi,2(1),99-106.
  • Altınsoy, T. vd.(2019).İlkokul Müzik Ders Kitabı 3. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Amanvermez, F.(2018).Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitaplarındaki(B1-B2-C1) Okuma Metinlerinin Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası, Dil, Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi,1(13),146-161.
  • Ataseven.(1988).Değişen Sınıf Ortamları ve Şarkıların Yabancı Dil Öğretiminde Araç Olarak Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(3):189-198.
  • Batdı, V. ,Semerci, Ç.(20129. Şarkıların Yabancı Dil Becerilerini Geliştirmedeki Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(4):126-133.
  • Bekleyen, N.(2016).Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çalışkan, A. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Müziğin Kullanımı”, Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı “Balkanlarda Türkçe” ,14-16 Kasım 2013,Tiran/Arnavutluk.
  • Çalışkan, B. K. vd.(2018).İlkokul Müzik Ders Kitabı 4.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, Ö.(2019).Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı A1 Seviyesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Ankara.
  • Dündar, A.S.(2019).”Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ”Emrah Boylu, Latif İltar (Ed.),Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi.(267-279).Ankara: Pegem Akademi
  • Göher, F.(2006).Türk ve Batı Çocuk Şarkılarının Karşılaştırmalı Analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Gökmen, İ. vd.(2018).İlkokul Müzik Ders Kitabı 2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Gökşenli, Y. E.(2012).Yabancı Dil Olarak İspanyolca Öğretiminde Müziğin Öğretim Aracı Olarak Kullanımı. Dergi Park Akademik Dergisi, 6:13-43.
  • Hanbay, O.(2013).Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • İnal, S.(2018).”Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkıların Önemi ve Seçimi “Mustafa Durmuş, Alparslan Okur(Ed.),Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı.(417-428) Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kahraman, H.(2019).Şarkı ve Müziğin Dil Öğretiminde Yeri ve Önemi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yabancı Diller Anabilim Dalı Fransız Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Kaplan, M.(2019).Kültür ve Dil. İstanbul: Dergah Yayınları
  • Karakoç, E.(2012). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Çocuklara Sözcük Öğretiminde Küçük Çocuk Şarkılarının Kullanımı, Yüksek Lisans tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı,Samsun.
  • Khaghaninejad, M.S. ve Fahandejedsaadi, R .(2016). Music and Language Learning.
  • Köse, B.(2012).Yabancı Dil Öğretiminde Şarkı Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
  • Modiri, I. G.(2010).Okul Öncesinde Müzik Aracılığı İle Yabancı Dil Öğretimi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, , Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (2), 2010, 505-516.
  • Nişancı, İ. (2013). Türkçe şarkıların dil öğretiminde kullanımı. UTEK, Albania.
  • Okur, A.(2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı. Okur, A. ve Durmuş, M.(Ed.)Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı(s.).Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türkben, T. (2019). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 508-526.
  • Vural, F. G. ”Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi”9.Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi,20-23 Kasım 2017,Ordu.
  • Yavuz, E.(2019).Arapça Öğretiminde Çocuk Şarkılarının Kullanımı ve Uygulamaya Yönelik Etkinlikler, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Arap Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2006). Ortaokul (5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,25(3),1171-1186.
  • İNTERNET KAYNAKÇASI https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04/05/2020
Year 2020, , 221 - 230, 03.09.2020
https://doi.org/10.18069/firatsbed.735891

Abstract

References

  • Akpınar, B.ve Aydın, K.(2009).Çok Duyulu (Multisensory)Yabancı Dil Öğretimi, Tubav Bilim Dergisi,2(1),99-106.
  • Altınsoy, T. vd.(2019).İlkokul Müzik Ders Kitabı 3. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Amanvermez, F.(2018).Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitaplarındaki(B1-B2-C1) Okuma Metinlerinin Değerler Bakımından İncelenmesi. Uluslararası, Dil, Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi,1(13),146-161.
  • Ataseven.(1988).Değişen Sınıf Ortamları ve Şarkıların Yabancı Dil Öğretiminde Araç Olarak Kullanılması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(3):189-198.
  • Batdı, V. ,Semerci, Ç.(20129. Şarkıların Yabancı Dil Becerilerini Geliştirmedeki Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(4):126-133.
  • Bekleyen, N.(2016).Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Anı Yayıncılık. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Çalışkan, A. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Müziğin Kullanımı”, Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı “Balkanlarda Türkçe” ,14-16 Kasım 2013,Tiran/Arnavutluk.
  • Çalışkan, B. K. vd.(2018).İlkokul Müzik Ders Kitabı 4.Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, Ö.(2019).Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı A1 Seviyesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Türkiyat Araştırmaları Anabilim Dalı, Ankara.
  • Dündar, A.S.(2019).”Çocuklara Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ”Emrah Boylu, Latif İltar (Ed.),Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi.(267-279).Ankara: Pegem Akademi
  • Göher, F.(2006).Türk ve Batı Çocuk Şarkılarının Karşılaştırmalı Analizi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Gökmen, İ. vd.(2018).İlkokul Müzik Ders Kitabı 2. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Gökşenli, Y. E.(2012).Yabancı Dil Olarak İspanyolca Öğretiminde Müziğin Öğretim Aracı Olarak Kullanımı. Dergi Park Akademik Dergisi, 6:13-43.
  • Hanbay, O.(2013).Çocuklara Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • İnal, S.(2018).”Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Şarkıların Önemi ve Seçimi “Mustafa Durmuş, Alparslan Okur(Ed.),Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı.(417-428) Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kahraman, H.(2019).Şarkı ve Müziğin Dil Öğretiminde Yeri ve Önemi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yabancı Diller Anabilim Dalı Fransız Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Kaplan, M.(2019).Kültür ve Dil. İstanbul: Dergah Yayınları
  • Karakoç, E.(2012). İngilizceyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Çocuklara Sözcük Öğretiminde Küçük Çocuk Şarkılarının Kullanımı, Yüksek Lisans tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı,Samsun.
  • Khaghaninejad, M.S. ve Fahandejedsaadi, R .(2016). Music and Language Learning.
  • Köse, B.(2012).Yabancı Dil Öğretiminde Şarkı Kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fransız Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Adana.
  • Modiri, I. G.(2010).Okul Öncesinde Müzik Aracılığı İle Yabancı Dil Öğretimi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, , Eğitim Fakültesi Dergisi 23 (2), 2010, 505-516.
  • Nişancı, İ. (2013). Türkçe şarkıların dil öğretiminde kullanımı. UTEK, Albania.
  • Okur, A.(2019). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Şarkı Kullanımı. Okur, A. ve Durmuş, M.(Ed.)Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı(s.).Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türkben, T. (2019). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(3), 508-526.
  • Vural, F. G. ”Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Müziğin Önemi”9.Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi,20-23 Kasım 2017,Ordu.
  • Yavuz, E.(2019).Arapça Öğretiminde Çocuk Şarkılarının Kullanımı ve Uygulamaya Yönelik Etkinlikler, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Arap Dili Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükrük, S. ve Akarsu, S. (2006). Ortaokul (5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,25(3),1171-1186.
  • İNTERNET KAYNAKÇASI https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 04/05/2020
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Lokman Tanrıkulu 0000-0002-1862-8176

Aliye Koyuncu 0000-0002-6853-3028

Publication Date September 3, 2020
Submission Date May 11, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Tanrıkulu, L., & Koyuncu, A. (2020). ERKEN YAŞTA YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ÇOCUK ŞARKILARININ DEĞERLER ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI. Firat University Journal of Social Sciences, 30(2), 221-230. https://doi.org/10.18069/firatsbed.735891