BibTex RIS Cite

TÜKETİCİLERİN ÖZEL MARKALI ÜRÜNLERİ SATIN ALMASINA TUTUNDURMA STRATEJİLERİNİN ETKİSİ: GİRESUN İLİNDE BİR UYGULAMA

Year 2014, Volume: 24 Issue: 1, 99 - 116, 31.01.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.54871

Abstract

Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin özel markalı ürünleri satın alma davranışı sürecini etkileyen faktörlerin tespit edilerek, tüketicilerin özel markalı ürünlere yönelik satın alma davranışlarını öğrenmektir. Bu amaçla tüketicilerin demografik ve sosyo-ekonomik özellikleri, risk algıları, fiyata duyarlılıkları, mağaza imajı algıları, mağazaya duydukları sadakatin ve süpermarketlerin uyguladıkları tutundurma stratejilerinin özel markalı ürünlere yönelik tutumları üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma yüz yüze anket yöntemi kullanılarak, 385 özel markalı ürün tüketicisi ile yürütülmüştür. Bu amaçla Giresun il merkezinde anket uygulaması yapılmıştır. Sonuçlar tablolar halinde verilmiş ve çeşitli değişkenlerin birbirlerinden bağımsız olup olmadığı Chaid analizi ile test edilmiştir. Sonuç olarak, tüketicilerin özel markalı ürünlere yönelik tutumlarında demografik ve sosyo-ekonomik özelliklerinin bir kısmı ile bazı algısal boyutların etkili olduğu bulgusu elde edilmiştir

References

  • Ailawadi, K. L. ve Keller, K. L. (2004) “Understanding Retail Branding: Conceptual İnsights and Research Priorities”, Journal of Retailing, Vol.80, S: 331-342.
  • Aksulu, İ. (2000), Tüketiciyi Perakendeci Markasına Yönelten Nedenler, 5. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Akdeniz Üniversitesi Turizm Araştırma Geliştirme ve Uygulama Merkezi, Antalya.
  • Alpugan, O. (1998), Küçük İşletme Kavramı, Kuruluşu ve Yönetimi, Ankara, Per Yayınları
  • Arslan, F. M. (2004), Mağazacılıkta Atmosfer, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Atılgan, E. (2011), Karayollarında Meydana Gelen Trafik Kazalarının Karar Ağaçları Ve Birliktelik
  • Analizi Ile Incelenmesi,Hacettepe Üniversitesi İstatistik Anabilimdalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Baltas, G. (1997) ,“Determinants of Store Brand Choice: A Behavioral Analysis”, Journal of Product & Brand Management, Vol.6, No.5 ,s.315-324.
  • Batra, R., İ.Sinha, (2000 )“Consumer-Level Factors Moderating The Success of Private Label Brands”, Journal of Retailing, Vol.76, No.2, s. 175-191. F.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 2013-24/1 114
  • Bonovic, M., K. G. Grenert, M. M. Barreira, M. A. Fontes, (2010), “Consumers’ Quality Perception of National Branded, National Store Branded And İmportant Store Branded Beef”, Meat Science, Vol.84, s. 5465
  • Büyükküpcü, A. (2008), Tüketicilerin Perakendeci Markalarına Yönelik Tutumları, Yayınlanmamış Y.Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Dereli, T. ve A. Baykasoğlu (2007), Marka Yönetimi, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • DelVecchio, Devon, (2001), “Consumer Perceptions of Private Label Quality: The Role of Product Category Characteristics and Consumer Use of Heuristics”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.8, s. 239-249.
  • Dick, A., J. Arun, R. Paul (1995), “Correlates of Store Brand Proneness: Some Empirical Observations”, The Journal of Product and Brand Management, Sayı.4, s. 15-22.
  • Dodd, C. C. ve Lindley, T. (2003), “Store Brands and Retail Differantiation: The Influence of Store Image and Store Brand Attitude on Store Own Brand Perceptions”, Journal of Retailing and Consumer Perceptions. 10, 345-352.
  • Erdil, S. ve Y. Uzun (2010), Marka Olmak, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Fettahlıoğlu, H.S. (2008), Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarında Özel Markaların Tüketici Tutumları Üzerine Etkilieri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İzmir
  • Gavcar, E., S. Didin. (2007), Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, s.2132.
  • Gedenk, K. ve S.A. Neslin, (1999), “The Role Of Retail Promotion in Determining Future Brand Loyalty: Its Effect On Purchase Event Feedback”, Journal of Retailing 75(4),s.433-459.
  • Grewal, D., R. Krıshnan, J. Baker., N. Borin, (1998), “The Effects of Store Name, Brand Name and Price Discounts on Consumers’ Evaluations and Purchase Intentions”, Journal of Retailing, Vol.74, No.3, s. 331-352.
  • Hardesty, D.M., ve W.O. Bearden., (2003), “Consumer Evaluations of Different Promotion Types and Price Presentations: The Moderating Role of Promotional Benefit Level”, Journal of Retailing 79,s.17-25.
  • Herstein, Ram, Eugene D. Jaffe, (2007), “Launching Store Brands in Emerging Markets: Resistance Crumbles”, Journal of Busıness Strategy, Vol.28, No.5, s. 13-19.
  • Kaşıkçı, E. (2002), Para-Mosyon Pazarlamanın 7 P’si, Kariyer Yayıncılık: Haziran, İstanbul.
  • Kaya, Ö. (25.08.2012), Raflarda Özel Markaların Seçkin Rekabeti Yaşanıyor, Hürriyet Gazetesi, Hürriyet Turuncu Eki.
  • Kayri, M. ve Boysan, M.(2007), Bilişsel Yatkınlık İle Depresyon Düzeyleri İlişkisinin Sınıflandırma ve Regresyon Ağacı İle İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(2): 133-149.
  • Kelemci, G. (2002), Perakendeci Markasına Karşı Geliştirilen Tutum Ve Satınalma Davranışlarında Türk–Alman Toplumu Tüketicilerinin Karşılaştırılmasına Yönelik Gıda Sektöründe Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Koyuncugil, A.S. (2007), Borsa Şirketlerinin Sektörel Risk Profillerinin Veri Madenciliği ile Belirlenmesi, Semaye Piyasası Kurulu Araştırma Raporu, Araştırma dairesi, Ankara.
  • Koyuncugil, A.S. ve Özgülbaş, N. (2008), İMKB’de İşlem Gören KobilerinGüçlü ve Zayıf Yönleri: Chaid Karar Ağacı Uygulaması,Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 23(1): 1-21.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. 7.Basım, İstanbul: Literatür Yayınları:114
  • Liljenwal, R., (2007),”Satış Noktası Reklamlarında Küresel Trendler”, V. Keskinoğlu (Ed.), Satış Noktası Reklamcılığının Gücü: Satış Noktasında Pazarlama, MediaCat Yayınları, İstanbul
  • Macintosh, Gerrard, (2002), “Perceived Risk and Outcome Differences in Multi-Level Service Relationships”, Journal of Services Marketing, Vol.16, No.2, s. 143-157.
  • Manzur, E., S. Olavarrieta, P. Hidalgo, F. Farias, R. Uribe, (2009), “Store Brand And National Brand Promotion Attitudes Ancedetens”, Journal of Business Research, Article In Press, s. 1-6.
  • Nart, S. (2009), Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri. Ö.Torlak ve R.Altunışık (Ed.), Pazarlama Stratejileri Yönetsel Bir Yaklaşım, (239-262), Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Nogales, F. M. ve Suarez, G. (2005), “Shelf Space Management of Private Labels: A Case Study in Spanish Retailing”, Journal of Retailing and Consumer Services. 12, 205-216.
  • Orth, U. R. ve K. Malkowitz (2006), “Packaging Design An Resource For the Construction of Brand İdentity”, Bardeaux Ecole De Management, June, s. 1-19.
  • Rajagopal, P. V. (2008), “Point of Sales Promotions and Buying Stimulation in Retail Stores”, Journal of Database Marketing and Costumer Strategy Management 15, : 249-266.
  • Schultz, D. E., M. P. Block, (2009), “How US Consumers View İn Store Promotions”, Journal of Business Research, Article in Press, s. 1-14.
  • Sethuraman, R. ve G. Tellis, (2002), “Does Manufacturer Advertising Suppress or Stimulate Retail Price Promotions? Analytical Model and Empirical Analysis”, Journal of Retailing 78 : 253-263.
  • Srinivasan, Srini S., Brian D. Till, (2002), “Evaluation of Search, Experience and Credence Attributes: Role of Brand Name and Product Trial”, Journal of Product & Brand Management, Vol.11, No.7, s. 417431.
  • Tek, B. Ö. ve E. Özgül (2008), Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Türe, M., F.Tokatlı, Ü. Kurt (2009), “Using Kaplan- Meirer Analysis Together With Decision Tree Mehods (C&RT, CHAİD, QUEST, C4.5 and ID3) In Determining Recurrence- Free Survial of Breast Canser Patients”, Expert Systems With Applications, 36(2), 2017-2026.
  • Ülker, D. (2009), Yeni Ürünlerde Uygulanan Tutundurma Stratejileri ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İzmir. Yüksel, Ü. ve A. Y. Mermod (2005), Marka Yönetimi ve Marka Değerinin Ölçülmesi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Varinli, İ. (2005), Marketlerde Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Wood, L. (2000), “Brand and Brand Equity: Definition and Management”, Management Decision, Vol:38 no:9, s. 662-669. www.plturkey.org/images/Dosyalar/IpsosKMG2010.pdf., Erişim Tarihi: 10.05.2012.
Year 2014, Volume: 24 Issue: 1, 99 - 116, 31.01.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.54871

Abstract

References

  • Ailawadi, K. L. ve Keller, K. L. (2004) “Understanding Retail Branding: Conceptual İnsights and Research Priorities”, Journal of Retailing, Vol.80, S: 331-342.
  • Aksulu, İ. (2000), Tüketiciyi Perakendeci Markasına Yönelten Nedenler, 5. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, Akdeniz Üniversitesi Turizm Araştırma Geliştirme ve Uygulama Merkezi, Antalya.
  • Alpugan, O. (1998), Küçük İşletme Kavramı, Kuruluşu ve Yönetimi, Ankara, Per Yayınları
  • Arslan, F. M. (2004), Mağazacılıkta Atmosfer, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Atılgan, E. (2011), Karayollarında Meydana Gelen Trafik Kazalarının Karar Ağaçları Ve Birliktelik
  • Analizi Ile Incelenmesi,Hacettepe Üniversitesi İstatistik Anabilimdalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Baltas, G. (1997) ,“Determinants of Store Brand Choice: A Behavioral Analysis”, Journal of Product & Brand Management, Vol.6, No.5 ,s.315-324.
  • Batra, R., İ.Sinha, (2000 )“Consumer-Level Factors Moderating The Success of Private Label Brands”, Journal of Retailing, Vol.76, No.2, s. 175-191. F.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 2013-24/1 114
  • Bonovic, M., K. G. Grenert, M. M. Barreira, M. A. Fontes, (2010), “Consumers’ Quality Perception of National Branded, National Store Branded And İmportant Store Branded Beef”, Meat Science, Vol.84, s. 5465
  • Büyükküpcü, A. (2008), Tüketicilerin Perakendeci Markalarına Yönelik Tutumları, Yayınlanmamış Y.Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Dereli, T. ve A. Baykasoğlu (2007), Marka Yönetimi, Hayat Yayıncılık, İstanbul.
  • DelVecchio, Devon, (2001), “Consumer Perceptions of Private Label Quality: The Role of Product Category Characteristics and Consumer Use of Heuristics”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol.8, s. 239-249.
  • Dick, A., J. Arun, R. Paul (1995), “Correlates of Store Brand Proneness: Some Empirical Observations”, The Journal of Product and Brand Management, Sayı.4, s. 15-22.
  • Dodd, C. C. ve Lindley, T. (2003), “Store Brands and Retail Differantiation: The Influence of Store Image and Store Brand Attitude on Store Own Brand Perceptions”, Journal of Retailing and Consumer Perceptions. 10, 345-352.
  • Erdil, S. ve Y. Uzun (2010), Marka Olmak, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Fettahlıoğlu, H.S. (2008), Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarında Özel Markaların Tüketici Tutumları Üzerine Etkilieri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İzmir
  • Gavcar, E., S. Didin. (2007), Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 3, Sayı 6, s.2132.
  • Gedenk, K. ve S.A. Neslin, (1999), “The Role Of Retail Promotion in Determining Future Brand Loyalty: Its Effect On Purchase Event Feedback”, Journal of Retailing 75(4),s.433-459.
  • Grewal, D., R. Krıshnan, J. Baker., N. Borin, (1998), “The Effects of Store Name, Brand Name and Price Discounts on Consumers’ Evaluations and Purchase Intentions”, Journal of Retailing, Vol.74, No.3, s. 331-352.
  • Hardesty, D.M., ve W.O. Bearden., (2003), “Consumer Evaluations of Different Promotion Types and Price Presentations: The Moderating Role of Promotional Benefit Level”, Journal of Retailing 79,s.17-25.
  • Herstein, Ram, Eugene D. Jaffe, (2007), “Launching Store Brands in Emerging Markets: Resistance Crumbles”, Journal of Busıness Strategy, Vol.28, No.5, s. 13-19.
  • Kaşıkçı, E. (2002), Para-Mosyon Pazarlamanın 7 P’si, Kariyer Yayıncılık: Haziran, İstanbul.
  • Kaya, Ö. (25.08.2012), Raflarda Özel Markaların Seçkin Rekabeti Yaşanıyor, Hürriyet Gazetesi, Hürriyet Turuncu Eki.
  • Kayri, M. ve Boysan, M.(2007), Bilişsel Yatkınlık İle Depresyon Düzeyleri İlişkisinin Sınıflandırma ve Regresyon Ağacı İle İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(2): 133-149.
  • Kelemci, G. (2002), Perakendeci Markasına Karşı Geliştirilen Tutum Ve Satınalma Davranışlarında Türk–Alman Toplumu Tüketicilerinin Karşılaştırılmasına Yönelik Gıda Sektöründe Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Koyuncugil, A.S. (2007), Borsa Şirketlerinin Sektörel Risk Profillerinin Veri Madenciliği ile Belirlenmesi, Semaye Piyasası Kurulu Araştırma Raporu, Araştırma dairesi, Ankara.
  • Koyuncugil, A.S. ve Özgülbaş, N. (2008), İMKB’de İşlem Gören KobilerinGüçlü ve Zayıf Yönleri: Chaid Karar Ağacı Uygulaması,Dokuz Eylül Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 23(1): 1-21.
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama Araştırmaları. 7.Basım, İstanbul: Literatür Yayınları:114
  • Liljenwal, R., (2007),”Satış Noktası Reklamlarında Küresel Trendler”, V. Keskinoğlu (Ed.), Satış Noktası Reklamcılığının Gücü: Satış Noktasında Pazarlama, MediaCat Yayınları, İstanbul
  • Macintosh, Gerrard, (2002), “Perceived Risk and Outcome Differences in Multi-Level Service Relationships”, Journal of Services Marketing, Vol.16, No.2, s. 143-157.
  • Manzur, E., S. Olavarrieta, P. Hidalgo, F. Farias, R. Uribe, (2009), “Store Brand And National Brand Promotion Attitudes Ancedetens”, Journal of Business Research, Article In Press, s. 1-6.
  • Nart, S. (2009), Olgunlaşmış Pazarlarda Pazarlama Stratejileri. Ö.Torlak ve R.Altunışık (Ed.), Pazarlama Stratejileri Yönetsel Bir Yaklaşım, (239-262), Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Nogales, F. M. ve Suarez, G. (2005), “Shelf Space Management of Private Labels: A Case Study in Spanish Retailing”, Journal of Retailing and Consumer Services. 12, 205-216.
  • Orth, U. R. ve K. Malkowitz (2006), “Packaging Design An Resource For the Construction of Brand İdentity”, Bardeaux Ecole De Management, June, s. 1-19.
  • Rajagopal, P. V. (2008), “Point of Sales Promotions and Buying Stimulation in Retail Stores”, Journal of Database Marketing and Costumer Strategy Management 15, : 249-266.
  • Schultz, D. E., M. P. Block, (2009), “How US Consumers View İn Store Promotions”, Journal of Business Research, Article in Press, s. 1-14.
  • Sethuraman, R. ve G. Tellis, (2002), “Does Manufacturer Advertising Suppress or Stimulate Retail Price Promotions? Analytical Model and Empirical Analysis”, Journal of Retailing 78 : 253-263.
  • Srinivasan, Srini S., Brian D. Till, (2002), “Evaluation of Search, Experience and Credence Attributes: Role of Brand Name and Product Trial”, Journal of Product & Brand Management, Vol.11, No.7, s. 417431.
  • Tek, B. Ö. ve E. Özgül (2008), Modern Pazarlama İlkeleri, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Türe, M., F.Tokatlı, Ü. Kurt (2009), “Using Kaplan- Meirer Analysis Together With Decision Tree Mehods (C&RT, CHAİD, QUEST, C4.5 and ID3) In Determining Recurrence- Free Survial of Breast Canser Patients”, Expert Systems With Applications, 36(2), 2017-2026.
  • Ülker, D. (2009), Yeni Ürünlerde Uygulanan Tutundurma Stratejileri ve Bir Uygulama, Yayınlanmamış
  • Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Anabilim Dalı, İzmir. Yüksel, Ü. ve A. Y. Mermod (2005), Marka Yönetimi ve Marka Değerinin Ölçülmesi, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Varinli, İ. (2005), Marketlerde Pazarlama Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Wood, L. (2000), “Brand and Brand Equity: Definition and Management”, Management Decision, Vol:38 no:9, s. 662-669. www.plturkey.org/images/Dosyalar/IpsosKMG2010.pdf., Erişim Tarihi: 10.05.2012.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Issue
Authors

Banu Özbucak Albar

Publication Date January 31, 2016
Submission Date January 31, 2016
Published in Issue Year 2014 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Albar, B. Ö. (2016). TÜKETİCİLERİN ÖZEL MARKALI ÜRÜNLERİ SATIN ALMASINA TUTUNDURMA STRATEJİLERİNİN ETKİSİ: GİRESUN İLİNDE BİR UYGULAMA. Firat University Journal of Social Sciences, 24(1), 99-116. https://doi.org/10.18069/fusbed.54871