Sosyal Bilgiler dersi, sosyal bilimler alanındaki birçok disiplinin çalışma yöntemini ve içeriğini
çocuklara öğretmeyi amaç edinmektedir. Bu disiplinlerden biri de arkeolojidir. Arkeoloji ile ilgili konular
çoğunlukla 6. sınıf düzeyinde öğrencilere verilmektedir. İlgili öğretim programı bu tür konuların müzeler ve
tarihi mekanlarla ilişkilendirilmesini önermektedir. Ancak okul dışı etkinliklerin uygulanmasında çeşitli
engeller mevcuttur. Bu çalışmanın amacı da arkeoloji konularının sınıfta yaparak yaşayarak öğrenilmesini
sağlayarak öğrencilerde tarihsel düşünme becerilerini geliştirmektir. Bu çalışmanın yöntemi eylem
araştırmasıdır. Araştırmanın problem durumunu tespit etmek amacıyla Adıyaman ilinde altı okulda ön
tarama anketi uygulanmıştır. Anketin verileri ile problem durumu tespit edilmiş ve eylem planı
geliştirilmiştir. Ön tarama anketinin uygulandığı okullardan biri, eylem araştırmasının uygulanması amacıyla
seçilmiştir. Eylem planına uygun arkeolojik kazı simülasyonu, arkeovaryum ve istasyon etkinlikleri
uygulanmıştır. Bu uygulamaların sonucunda eylem planının uygulandığı sınıfa yarı yapılandırılmış görüşme
formu uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunun verilerinin analizi yapılarak kategoriler
oluşturulmuş, veriler frekans ve yüzdelik oranlar kullanılarak yansıtılmıştır. Etkinliklerin öğrencileri oldukça
memnun ettiği ve etkinliklerin öğrencilerde tarihsel düşünme becerilerini geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | February 4, 2016 |
Submission Date | February 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 24 Issue: 2 |