BibTex RIS Cite

İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARI VE NEDENLERİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2016, Volume: 26 Issue: 1, 93 - 106, 21.04.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.82121

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ilkokul, orta okul ve değişik türdeki liselerde istenmeyen öğrenci davranışlarını ve
nedenlerine ilişkin yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Yönetici ve öğretmen görüşlerini
elde etmek amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen istenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin
standart açık uçlu sorular kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme ve görüşme
yaklaşımlarından da standart açık uçlu görüşme tarzı kullanılmıştır. 2014 yılı bahar döneminde Elazığ
İlindeki ilkokul, ortaokul ve değişik türdeki liselerde görev yapan 39 yönetici ve 192 öğretmene ulaşılmıştır.
Araştırmada amaçlı/ölçüt örnekleme türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Yönetici ve
öğretmenler istenmeyen öğrenci davranışlarının nedenlerini; öğrencilerin ailelerinin eğitim ve gelir
düzeylerinin düşük olmasına, ailelerin ilgisiz olmasına, yanlış yönlendirmelere; anne ve babanın ayrı
olmasına, aile içi sorunlara, sevgi yetersizliğine, disiplinsizliğe, huzursuzluğa ve iletişimsizliğe; yetiştiği
çevreye, arkadaş ortamına, baskı veya şiddet görmeye; medya organlarındaki olumsuz davranış örneklerine,
mafya özentisi TV filmlerine, internet, cep telefonu, alkol ve uyuşturucu kullanımına bağlamaktadırlar.
Anahtar Kelimeler: İstenmeyen öğrenci davranışları, akademik yaşantı, okul kuralları

References

  • Akçadağ, T. (2005). Sorun davranışların yönetimi. H. Kıran (Ed.), Sınıf yönetimi (ss.277-311). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akın, G. (2002). Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları ve baş etme yolları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Akkök, F., Aşkar, P., & Sucuoğlu, B. (1995). Safe schools require the contributions of everybody: The picture in Turkey. Thresholds in Education, 21, 29-33.
  • Altınel, Z. (2006). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Bakış Açılarından, İngilizce Yabancı Dil Sınıflarında Öğrenci İstenmeyen Davranışları. Çukurova Unıversity Institute Of Social Studies Department Of English Language Teaching. Yüksek Lisans Tezi.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (7. Baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Burgaz, B. ve Ekinci, C. E. (2006) Lise Öğrencilerinin İstenmeyen Davranışları ve Nedenleri. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (The Scientific And Technical Research Council Of Turkey). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Grubu, H.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Cemaloğlu, N. (2007). Disiplin İle İlgi Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, 175, 8- 24.
  • Çapri, B., Balcı, A. ve Çelikkaleli, Ö.(2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Davranışlara İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, Aralık, ss.89-102.
  • Çalık, T. (2009). Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi (ss. 1- 16). Ankara: Pegem Akademi.Elementary Education Online, 8(1), 119-128.
  • Çankaya, İ. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yolları. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 6/2 Spring, P. 307-316, Turkey.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 14, Sayı 1, Sayfa 255-269.
  • Elban, Leman (2009). İlköğretimdeki Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla Karşılaşma ve Çözüm Bulma Durumlarının İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erol, O. Özaydın, B. ve Koç, M. (2010). Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Olaylar, Öğretmen Tepkileri ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri: Unutulmayan Sınıf Anılarının Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 1, ss: 25-47.
  • Hamilton, C. Ve Howes, C. E. (1992). Contextual constraints on the concordance of mother-child and teacher-child relationships. R. C. Pianta (Ed.), Beyond the parent: The role of other adults in children’s lives (New Directions for Child Development, Number 57 (ss. 41–60). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kavanagh, S. (2000). A total system of classroom management: consistent, flexible, practical and working. Pastoral Care, March, 17-21.
  • Keskin, Resul (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi ve İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla Baş Etmede Kullandıkları Yöntemlere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkankorkmaz, M. (2007). İlköğretim ve Ortaöğretim Basamağında Beden Eğitimi Derslerinde Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Süreçlerinde Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışların Önlenmesinde Kullanılan Önlem ve Teknikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkmaz, N. H., Korkmaz, F. ve Özkaya, G. (2009). Elementary School Physical Education Teachers’ Strategies Against Discipline Problems (Bursa Province Case). İlköğretim Online, 8(1), 119-128, 2009. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Martin, A., Linfoot, K. & Stephenson J. (1999). How teachers respond to concerns about misbehavior in their classroom. Psychology in the Schools, 36(4), 347–358.
  • Özdemir, İbrahim Etem. (2004). Sınıf Yönetimi. Editör: Ş. Şule Erçetin, M. Çağatay Özdemir. (Sınıf Ortamında İstenmeyen Davranışlar Bölümü), Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Özer, G. (2009). Öğretmen Adaylarının Sınıf İçinde Gözlemledikleri İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlarla Baş Etmede Kullanılabilecek Stratejilere İlişkin Görüşler, Zonguldak: Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özkılınç Nezihoğlu, G. ve Sabancı, A. (2010). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Görüşlerine Göre Öğrencilerin İstenmeyen Davranışları ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28, ss. 41-53.
  • Pattie, L.F.Y.Y. (2000). Personal and social education and teacher development in Hong-Kong. Pastoral Care, June, 42-46.
  • Pianta, R. C., Steinberg, M. ve Rollins, K. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Developmental Psychopathology, 7, 295– 312.
  • Sadık, F. (2008). Sınıf Yönetimi Teori ve Pratik Uygulamalar. (Editör: Yiğit, B.). Kriter Yayınevi (1. Baskı): İstanbul.
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A., & Güngör, Ö. (2008). İlköğretim okullarında sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin bu davranışlarla baş etme yaklaşımları. International Conference on Educational Sciences. Famagusta, North Cyprus.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirmelerine Göre Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Değiştirmek ve Düzeltmek Amacıyla Yararlanılan Stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIX (1), 167-187.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Algıları ve Tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (1) 25. 67-80.
  • Tolunay, Aycan (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karsılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karşı Kullandıkları Baş Etme Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tony, Tam Shui Kee. Locus of Control, Attributional Style and Discipline Problems in Secondary School. Early Child Development and Care, 2003, Vol, 173(5), Pp. 455-466.
  • Türnüklü, A., & Galton, M. (2001). Students’ misbehaviours in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 27, 291-305.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
Year 2016, Volume: 26 Issue: 1, 93 - 106, 21.04.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.82121

Abstract

References

  • Akçadağ, T. (2005). Sorun davranışların yönetimi. H. Kıran (Ed.), Sınıf yönetimi (ss.277-311). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akın, G. (2002). Ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları disiplin sorunları ve baş etme yolları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Akkök, F., Aşkar, P., & Sucuoğlu, B. (1995). Safe schools require the contributions of everybody: The picture in Turkey. Thresholds in Education, 21, 29-33.
  • Altınel, Z. (2006). Öğretmenlerin ve Öğrencilerin Bakış Açılarından, İngilizce Yabancı Dil Sınıflarında Öğrenci İstenmeyen Davranışları. Çukurova Unıversity Institute Of Social Studies Department Of English Language Teaching. Yüksek Lisans Tezi.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Yöntem, Teknik ve İlkeler (7. Baskı). Ankara:Pegem Akademi.
  • Burgaz, B. ve Ekinci, C. E. (2006) Lise Öğrencilerinin İstenmeyen Davranışları ve Nedenleri. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (The Scientific And Technical Research Council Of Turkey). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Grubu, H.Ü. Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü.
  • Cemaloğlu, N. (2007). Disiplin İle İlgi Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, 175, 8- 24.
  • Çapri, B., Balcı, A. ve Çelikkaleli, Ö.(2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Sınıf İçi İstenmeyen Davranışlara İlişkin Görüşlerinin Karşılaştırılması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, Aralık, ss.89-102.
  • Çalık, T. (2009). Sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramlar. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi (ss. 1- 16). Ankara: Pegem Akademi.Elementary Education Online, 8(1), 119-128.
  • Çankaya, İ. (2011). Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları Ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yolları. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 6/2 Spring, P. 307-316, Turkey.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 14, Sayı 1, Sayfa 255-269.
  • Elban, Leman (2009). İlköğretimdeki Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla Karşılaşma ve Çözüm Bulma Durumlarının İncelenmesi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erol, O. Özaydın, B. ve Koç, M. (2010). Sınıf Yönetiminde Karşılaşılan Olaylar, Öğretmen Tepkileri ve Öğrenciler Üzerindeki Etkileri: Unutulmayan Sınıf Anılarının Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 1, ss: 25-47.
  • Hamilton, C. Ve Howes, C. E. (1992). Contextual constraints on the concordance of mother-child and teacher-child relationships. R. C. Pianta (Ed.), Beyond the parent: The role of other adults in children’s lives (New Directions for Child Development, Number 57 (ss. 41–60). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kavanagh, S. (2000). A total system of classroom management: consistent, flexible, practical and working. Pastoral Care, March, 17-21.
  • Keskin, Resul (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi ve İstenmeyen Öğrenci Davranışlarıyla Baş Etmede Kullandıkları Yöntemlere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkankorkmaz, M. (2007). İlköğretim ve Ortaöğretim Basamağında Beden Eğitimi Derslerinde Öğretmenlerin Sınıf Yönetimi Süreçlerinde Karşılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışların Önlenmesinde Kullanılan Önlem ve Teknikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkmaz, N. H., Korkmaz, F. ve Özkaya, G. (2009). Elementary School Physical Education Teachers’ Strategies Against Discipline Problems (Bursa Province Case). İlköğretim Online, 8(1), 119-128, 2009. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Martin, A., Linfoot, K. & Stephenson J. (1999). How teachers respond to concerns about misbehavior in their classroom. Psychology in the Schools, 36(4), 347–358.
  • Özdemir, İbrahim Etem. (2004). Sınıf Yönetimi. Editör: Ş. Şule Erçetin, M. Çağatay Özdemir. (Sınıf Ortamında İstenmeyen Davranışlar Bölümü), Ankara: Asil Yayın Dağıtım
  • Özer, G. (2009). Öğretmen Adaylarının Sınıf İçinde Gözlemledikleri İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlarla Baş Etmede Kullanılabilecek Stratejilere İlişkin Görüşler, Zonguldak: Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özkılınç Nezihoğlu, G. ve Sabancı, A. (2010). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Görüşlerine Göre Öğrencilerin İstenmeyen Davranışları ve Bu Davranışlarla Başa Çıkma Yöntemleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 28, ss. 41-53.
  • Pattie, L.F.Y.Y. (2000). Personal and social education and teacher development in Hong-Kong. Pastoral Care, June, 42-46.
  • Pianta, R. C., Steinberg, M. ve Rollins, K. (1995). The first two years of school: Teacher-child relationships and deflections in children’s classroom adjustment. Developmental Psychopathology, 7, 295– 312.
  • Sadık, F. (2008). Sınıf Yönetimi Teori ve Pratik Uygulamalar. (Editör: Yiğit, B.). Kriter Yayınevi (1. Baskı): İstanbul.
  • Sağlam, M., Adıgüzel, A., & Güngör, Ö. (2008). İlköğretim okullarında sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ve öğretmenlerin bu davranışlarla baş etme yaklaşımları. International Conference on Educational Sciences. Famagusta, North Cyprus.
  • Sarıtaş, M. (2006). Öğretmen Adaylarının Değerlendirmelerine Göre Sınıfta İstenmeyen Öğrenci Davranışlarını Değiştirmek ve Düzeltmek Amacıyla Yararlanılan Stratejiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIX (1), 167-187.
  • Siyez, D. M. (2009). Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin İstenmeyen Öğrenci Davranışlarına Yönelik Algıları ve Tepkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (1) 25. 67-80.
  • Tolunay, Aycan (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıfta Karsılaştıkları İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Bu Davranışlara Karşı Kullandıkları Baş Etme Yöntemleri. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tony, Tam Shui Kee. Locus of Control, Attributional Style and Discipline Problems in Secondary School. Early Child Development and Care, 2003, Vol, 173(5), Pp. 455-466.
  • Türnüklü, A., & Galton, M. (2001). Students’ misbehaviours in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 27, 291-305.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Issue
Authors

Necmi Gökyer

Bircan Doğan This is me

Publication Date April 21, 2016
Submission Date April 21, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 26 Issue: 1

Cite

APA Gökyer, N., & Doğan, B. (2016). İSTENMEYEN ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARI VE NEDENLERİNE İLİŞKİN YÖNETİCİ VE ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Firat University Journal of Social Sciences, 26(1), 93-106. https://doi.org/10.18069/fusbed.82121

Cited By