Queen
Elizabeth’s reign informs dramatists to deal with the themes of power and
politics in this era, since the sovereign’s gender is one of the fundamental
social and political considerations of Elizabethan period. The English display
an ambivalent reaction to the idea of woman ruler, as a ruler is always
identified with masculinity. Queen Elizabeth’s reign arouses a vague anxiety
among the English people who perceive an inherent danger within female rule. In
this context, this study aims to analyze perception of inherent danger within female
rule in Fulke Greville’s Mustapha
(1594) and W. Shakespeare’s Macbeth
(1606) by focusing on the representation of female participation in state
affairs in the light of Hegel’s construction of the state. According to Hegel,
nature assigns man to the state, and woman to the family; man maintains his
power in public affairs while the woman is expected to fulfill the
responsibility of training children to be citizens of the state rather than
participating in public affairs. In Mustapha,
Greville sets his play in the Ottoman state and depicts Rossa (Hurrem Sultan)
as an ambitious, manipulative, and intriguing character. Similarly in Macbeth, Shakespeare stages Lady Macbeth
as a power-hungry and intriguing character. Rossa (Hurrem Sultan) and Lady Macbeth’s
preference of political to familial is depicted as unnatural by their nature
that results in disorder for the state. This study aims to demonstrate that Greville
and Shakespeare represent female participation in the state as a disruptive
force in the light of Hegel’s construction of the state.
Kraliçe
Elizabeth hükümdarlığı, dönemin oyun yazarlarını güç ve politika temalarına
değinmeleri konusunda yönlendirir; çünkü hükümdarın cinsiyeti Elizabeth
döneminin önde gelen sosyal ve politik hususlarından biridir. İngilizler kadın
hükümdar fikrine çelişkili bir tutum sergiler, çünkü hükümdarlık erkeklik ile
özdeşleştirilir. Kraliçe Elizabeth hükümdarlığı, kadın yönetiminde mevcut bir
tehlike sezen İngilizler arasında tanımlanamayan bir endişeye yol açar. Bu
bağlamda, bu çalışma Hegel’in devlet inşası ışığında, kadının devlet işlerine
katılmasına odaklanarak, Fulke Greville’nin Mustapha
(1594) ve W. Shakespeare’in Macbeth
(1606) oyunlarında kadın yönetimindeki mevcut tehlike algısını incelemeyi
amaçlar. Hegel’e göre, doğa erkeği devlete, kadını ise aileye tayin eder; erkek
gücünü kamu işlerinde idame ettirirken, kadının kamu işlerine katılmak yerine,
kamuya vatandaş yetiştirme sorumluluğunu üstlenmesi beklenir. Mustapha oyununda, Greville Osmanlı
Devleti’ni konu alır, ve Hürrem Sultan’ı hırslı, manipulatif ve entrikacı
karakter olarak resmeder. Benzer bir şeklide, Macbeth oyununda Shakespeare Lady Macbeth’i gözünü iktidar hırsı bürümüş
entrikacı karakter olarak sahneler. Hürrem Sultan ve Lady Macbeth’in politik
olanı ailevi olana tercih etmeleri cinsiyetlerinin doğasına aykırı olarak
resmedilir ki, bu da devlet düzeninin bozulmasına neden olur. Bu çalışma,
Hegel’in devlet inşası ışığında, Greville ve Shakespeare’in kadının devlet
işlerine katılmasını yıkıcı güç olarak resmetmettiklerini göstermeyi amaçlar.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Submission Date | May 3, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 28 Issue: 2 |