Bu araştırmanın amacı, lise öğretmenlerinin
özyeterlik düzeylerini belirlemektir. Bu
araştırma anlık tarama modelindedir. Araştırmanın
evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Elazığ merkez ve ilçelerin
merkezindeki liselerde görev yapan toplam 2805; örneklemini ise, basit tesadüfi
örnekleme yolu ile belirlenen toplam 292 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya
katılan branş öğretmenlerinin bütün alt boyutlarda ve ölçeğin tamamında mesleki
öz yeterlik düzeyleri oldukça yeterlidir. Anlamlı olmamasına rağmen, cinsiyet
değişkenine göre, sınıf yönetimine yönelik özyeterlik, öğretim stratejilerine
yönelik özyeterlik alt boyutlarında ve ölçeğin tamamında erkek öğretmenlerin
özyeterlik düzeyleri kadın öğretmenlere göre daha yüksektir. Öğrenci sayısı fazla olan okullarda görev yapan öğretmenlerin
özyeterlik düzeyleri, öğrenci sayısı düşük olan okullarda görev yapanlara göre
daha yüksektir. Lisansüstü eğitim alan
öğretmenlerin özyeterlikleri düzeyleri lisans eğitimi alan öğretmenlerin
özyeterlik düzeylerinden daha yüksektir. Okuldaki
öğretmen sayısı arttıkça öğretmenlerin sınıf yönetimine yönelik özyeterlik düzeyleri
yükselmektedir.
The purpose of this research is to determine the self-efficacy levels of
high school teachers. This research is in the instant scanning model. The
universe of the research constitutes a total of 2805 teachers working in high
schools in the center of Elazığ and in its districts in the academic year of
2017-2018. The sample forms a total of 292 teachers determined by simple random
sampling. Professional self-efficacy levels of the branch teachers
participating in the research are sufficient in all sub-dimensions and in the
whole scale. Although not meaningful, according to the gender variable, the
sub-dimensions of self-efficacy for classroom management and self-efficacy for
teaching strategies and in the whole scale, self-efficacy levels of male
teachers are higher than female teachers. Self-efficacy levels of teachers who
work in schools with a small number of students are lower than those who work
in schools with a high number of students. The levels of self-efficacy of the
teachers receiving postgraduate education are higher than the self-efficacy
levels of the undergraduate teachers. As the number of teachers in the school
increases, teachers' self-efficacy levels towards classroom management
increase.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | November 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 29 Issue: 1 |