Bu çalışmada, Instagram örneği üzerinden sanal dünyada
doğa imgesinin kurgulanması, sunulması ve tüketilmesi sürecinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Postmodern dönemde yaygınlaşan sosyal medya, toplumsal
etkileşimleri Instagram gibi mobil uygulamalara taşımıştır. Bireyler sanal dünyada
gezgin, modacı, gurme gibi kimliklerin yanında doğasever ve çevreci kimliklerini
de fotoğraflar aracılığıyla inşa etmekte ve sunmaktadırlar. Doğa temalı Instagram
fotoğraflarından seçilen örneklerin nitel içerik analizi ile incelenmesi
sonucunda beş farklı doğa inşası ve simülasyonu ortaya çıkmıştır: Estetik doğa,
kamp alanı, insansı hayvanlar, çevre sorunları ve kent peyzajı. İlkinde
milyonlarca yıllık kümülatif evrim sürecinin sonucu olan doğayı aşkın bir
manzara olarak sunan kentli kaşif kimliği öne çıkarken ikinci kategoride ise doğa,
kentli gezginlerin konforlu kamp alanı olarak gösterilmektedir. Üçüncüde vahşi
doğanın canlıları insana benzer bir biçimde fotoğraflanırken dördüncüde şehir parklarında
doğadaymış gibi yapan kentliler, doğa fotoğraflarını sporcu ve çevreci
kimliklerinin aracı olarak kullanmaktadır. Son örnekte, iklim değişikliği
protestolarına dair fotoğrafların takipçileri beğeni ve yorumlarıyla, akışkan
toplumsal gerçeklikte birkaç saniyeliğine çevreci olmaktadırlar.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Submission Date | October 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 30 Issue: 1 |