TÜRKİYE’DE GAZETECİLİĞİN DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ: ENSONHABER, HÜRRİYET VE MEDYASCOPE HABER SİTELERİ ÖRNEKLERİ
Year 2020,
Volume: 30 Issue: 2, 391 - 414, 03.09.2020
A. Fulya Şen
,
Ömer Enes Yılar
Abstract
Bu çalışmada; Türkiye’deki dijital gazetecilik pratiği Ensonhaber, Hürriyet ve Medyascope haber siteleri üzerinden incelenmiş ve dijital haber ortamlarının temel nitelikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin hem dijital doğumlu hem de basılı gazete versiyonu da bulunan haber sitelerinin içerik yapısın inceleyerek dijital gazetecilik pratiklerini karşılaştırmaktır. Bu kapsamda, dijital doğumlu olan Ensonhaber ve Medyascope ile birlikte basılı bir gazete olan Hürriyet’in dijital ortamı incelenmiştir. Haber sitelerinin sıralama/erişim/trafik verileri Alexa.com üzerinden; sosyal medya hesapları ve haftalık haber kategorileri ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
References
- Alp, H. ve Turan, E. (2018). “Gelenekselden Dijitale Medyanın Dönüşümü Çerçevesinde CNN Türk ve NTV İnternet Sitelerinin Karşılaştırmalı Analizi” Volume 13/29, 2018, ss. 1-18, TurkishStudies.14221 ISSN: 1308-2140 DOI: 10.7827.
Aslan, G.G. ve Güngör, F. (2019). “Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Dijital Gazetelerdeki Temsil Sorunu” Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches Volume 11/18, ss. 530-568 DOI: 10.26466/opus.558512
Aydoğan, D. (2013). “Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği” The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication- Tojdac Temmuz 2013 Cilt 3, ss. 26-40 Erişim: http://www.tojdac.org/tojdac/VOLUME3-ISSUE3_files/DOI.pdf
Birsen, H. (2005). “İnternet Haberciliği ve Aktif İzlerkitle İlişkisi Çerçevesinde Etik Tartışmalar” Selçuk İletişim 3,4, ss. 68-79 Erişim: http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/12784/Haluk%20B%c4%b0RSEN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Boyer, D. (2013). The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era, Cornell University Press. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/firat-ebooks/detail.action?docID=3138468. Created from firat-ebooks on 2018-12-26 02:14:07.
Bulut, S. ve Karlıdağ, S. (2015). “Dijital Gazetelerin Ekonomi Politiği” Erciyes İletişim Dergisi, 4 (2), ss. 18-38 Erişim: http://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/66378
Cummings, K. ve Gottshall, C. (2014). Citizenship and Consumption: Media Theory in the Age of Twitter. R. S. Fortner & P. M. Fackler (Ed.), The Handbook of Media and Mass Communication Theory, Volume II. içinde (ss. 612-628). Malden: John Wiley & Sons, Inc.
Demirel, S.D. (2018). “Dijital Medyada Haber Üretim Sürecinde Okuyucu Odaklılık” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 55, www.sosyalarastirmalar.com Issn: 1307-9581 ss. 824-831 DOI: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20185537253.
Franklin, B. (2014). The Future of Journalism. Journalism Studies, 15(5) (ss. 481-499). DOI: 10.1080/1461670X.2014.930254
Gürcan, H. (2003). “Haber Sitelerinde İçerik ve Tasarıma Yönelik Değerlendirme Ölçütlerine Bir Yaklaşım” Selçuk İletişim, 2 (4), ss. 90-99 Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19006/201009.
Jones, J. ve Lee Salter, L. (2012). Digital Journalism, London: Sage.
Kanaat, E.E., Ilgaz Büyükbaykal, C., Büyükbaykal, G. (2019). “Dijital Dönüşüm ve Yazılı Basın Üzerindeki Etkileri”, Turkish Studies, Volume 14 Issue 7, ss. 3799-3817, DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.39666
Kılıç, O. ve Övür, A. (2019). “Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği” Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3 (2), ss. 119-126. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/ejnm/issue/45008/561096.
Özcan, A. ve Tugen, B. (2014).” Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları” III. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı ss.259-270 Erişim: https://www.ilem.org.tr/mediaf/3_TLCK_cilt_3.pdf
Siapera, E. (2018). Understanding New Media. London: Sage.
Taşkıran, İ. A. (2018). “Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (30) ss. 218-240, Erişim: http://iletisim.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/08/2018-30-Say%C4%B1-2.-B%C3%B6l%C3%BCm-142-431-Sayfalar.pdf
Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
Year 2020,
Volume: 30 Issue: 2, 391 - 414, 03.09.2020
A. Fulya Şen
,
Ömer Enes Yılar
References
- Alp, H. ve Turan, E. (2018). “Gelenekselden Dijitale Medyanın Dönüşümü Çerçevesinde CNN Türk ve NTV İnternet Sitelerinin Karşılaştırmalı Analizi” Volume 13/29, 2018, ss. 1-18, TurkishStudies.14221 ISSN: 1308-2140 DOI: 10.7827.
Aslan, G.G. ve Güngör, F. (2019). “Türkiye’deki Suriyeli Mültecilerin Dijital Gazetelerdeki Temsil Sorunu” Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches Volume 11/18, ss. 530-568 DOI: 10.26466/opus.558512
Aydoğan, D. (2013). “Türkiye’de Dijital Gazetecilik: Habertürk ve Hürriyet Gazeteleri Örneği” The Turkish Online Journal Of Design, Art And Communication- Tojdac Temmuz 2013 Cilt 3, ss. 26-40 Erişim: http://www.tojdac.org/tojdac/VOLUME3-ISSUE3_files/DOI.pdf
Birsen, H. (2005). “İnternet Haberciliği ve Aktif İzlerkitle İlişkisi Çerçevesinde Etik Tartışmalar” Selçuk İletişim 3,4, ss. 68-79 Erişim: http://acikerisimarsiv.selcuk.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/12784/Haluk%20B%c4%b0RSEN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Boyer, D. (2013). The Life Informatic: Newsmaking in the Digital Era, Cornell University Press. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/firat-ebooks/detail.action?docID=3138468. Created from firat-ebooks on 2018-12-26 02:14:07.
Bulut, S. ve Karlıdağ, S. (2015). “Dijital Gazetelerin Ekonomi Politiği” Erciyes İletişim Dergisi, 4 (2), ss. 18-38 Erişim: http://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/66378
Cummings, K. ve Gottshall, C. (2014). Citizenship and Consumption: Media Theory in the Age of Twitter. R. S. Fortner & P. M. Fackler (Ed.), The Handbook of Media and Mass Communication Theory, Volume II. içinde (ss. 612-628). Malden: John Wiley & Sons, Inc.
Demirel, S.D. (2018). “Dijital Medyada Haber Üretim Sürecinde Okuyucu Odaklılık” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 55, www.sosyalarastirmalar.com Issn: 1307-9581 ss. 824-831 DOI: http://dx.doi.org/10.17719/jisr.20185537253.
Franklin, B. (2014). The Future of Journalism. Journalism Studies, 15(5) (ss. 481-499). DOI: 10.1080/1461670X.2014.930254
Gürcan, H. (2003). “Haber Sitelerinde İçerik ve Tasarıma Yönelik Değerlendirme Ölçütlerine Bir Yaklaşım” Selçuk İletişim, 2 (4), ss. 90-99 Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19006/201009.
Jones, J. ve Lee Salter, L. (2012). Digital Journalism, London: Sage.
Kanaat, E.E., Ilgaz Büyükbaykal, C., Büyükbaykal, G. (2019). “Dijital Dönüşüm ve Yazılı Basın Üzerindeki Etkileri”, Turkish Studies, Volume 14 Issue 7, ss. 3799-3817, DOI: http://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.39666
Kılıç, O. ve Övür, A. (2019). “Türkiye’de Dijital Gazeteciliğe Geçiş: Habertürk Gazetesi Örneği” Yeni Medya Elektronik Dergisi, 3 (2), ss. 119-126. Erişim: https://dergipark.org.tr/en/pub/ejnm/issue/45008/561096.
Özcan, A. ve Tugen, B. (2014).” Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları” III. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı ss.259-270 Erişim: https://www.ilem.org.tr/mediaf/3_TLCK_cilt_3.pdf
Siapera, E. (2018). Understanding New Media. London: Sage.
Taşkıran, İ. A. (2018). “Dijital Gazetelerin Sosyal Medya Stratejileri ve Sosyal Medyanın Haber Okunurluğuna Etkisi” Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (30) ss. 218-240, Erişim: http://iletisim.akdeniz.edu.tr/wp-content/uploads/2016/08/2018-30-Say%C4%B1-2.-B%C3%B6l%C3%BCm-142-431-Sayfalar.pdf
Tokgöz, O. (1981). Temel Gazetecilik, Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.