The excessive use of social media sites reveals that these trendy phenomena can become an addiction among some individuals. Considering that social media addiction is associated with a range of emotional and relational issues as well as performance problems, it is important to understand the causes, consequences, and remedies. It is thought that attachment styles, as well as personality traits, can be an important factor in explaining social media addiction. Therefore, a large researcher group continues to examine the impact of attachment styles on the internet and social media addiction. The results of these studies reveal that there is a positive relationship between insecure attachment styles and the intense and dysfunctional use of social media. This study tries to make sense by reviewing the findings of researches that explain the reasons why individuals that have various attachment styles use social media extensively.
Sosyal medya sitelerinin kullanımında görülen hızlı artış, revaçta olan bu sitelerin bazı bireyler için bir bağımlılık haline gelebileceğini göstermektedir. Sosyal medya bağımlılığının performans problemlerinin yanı sıra bir dizi duygusal ve ilişkisel sorunla ilişkili olduğu düşünüldüğünde bu bağımlılığın nedenlerini, sonuçlarını ve çarelerini anlamak oldukça önemlidir. Kişilik özelliklerinin yanı sıra bağlanma tarzlarının sosyal medya bağımlılığını açıklamada önemli bir unsur olabileceği düşünülmektedir. Bu nedenle geniş bir araştırma grubu bağlanma tarzlarının internet bağımlılığı ve sosyal medya bağımlılığı üzerindeki etkisini incelemeye devam etmektedirler. Yapılan araştırmaların sonuçları, sosyal medyanın daha yoğun ve işlevsiz kullanımı ile güvensiz bağlanma tarzları arasında olumlu bir ilişki olduğunu göstermektedir. Bu çalışma, çeşitli bağlanma tarzlarına sahip olan bireylerin sosyal medyayı yoğun biçimde kullanma nedenlerini açıklayan araştırmalara ait bulguları bir araya getirerek değerlendirmeye çalışmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Psikoloji |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2021 |
Submission Date | October 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 31 Issue: 2 |