Review
BibTex RIS Cite

Analysis of Postgraduate Theses Conducted on Creative Drama Between 2016-2020 in Turkey

Year 2022, Volume: 32 Issue: 2, 501 - 516, 24.05.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1061601

Abstract

This study was conducted to analyse the postgraduate theses in the field of drama in pre-school education in Turkey between 2016 and 2020. In order to find out the theses carried out in the field, Higher Education Council (YÖK) National Thesis Centre data base was reviewed between 21.01.2021 and 18.02.2021 and care was taken to determine the postgraduate theses for some criteria. In line with these criteria, a total of 31 postgraduate theses were included in the study and the data were accessed using document analysis technique, one of the qualitative research methods. Detailed information about the postgraduate theses was collected with “Postgraduate These Analysis Form”. Postgraduate these included in the study were examined under the headings, type of thesis, objective, study group, methods, designs and data collection tools and frequency (f) were used in the analysis of data. When the distribution of postgraduate these studies was examined in terms of type of theses, it was found that the number of masters’ theses was much higher than the number of doctoral theses, there was a serious increase in the number of theses in 2019 and mostly children took place in the postgraduate thesis studies carried out within the specified dates.

References

  • Abaan, S. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 12(1), 62-76.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ahi, B. ve Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 23-46.
  • Akoğuz, A. ve Akoğuz, M. (2015). Okul öncesi ve ilkokul için yaratıcı drama etkinlikleri (3. Baskı). İstanbul: Final Yayınları.
  • Altun, D., Öneren Şendil, Ç. ve Şahin, İ.T. (2011). Investigating the national dissertation and thesis database in the field of early childhood education in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 483-492.
  • Aral, N., Fındık Tanrıbuyurdu, E., Yurteri Tiryaki, A., Sağlam, M. ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14, 7-16.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim program. İstanbul: Ya Pa Yayınları.
  • Aslan, B. (2018). Yaratıcı drama uygulamalarının okul öncesi dönemi öğrencilerinin besinler konusundaki öğrenmelerine ve sosyal uyum becerileri kazanmalarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Aydoğan, Y. (2004). İlköğretim ikinci ve dördüncü sınıf öğrencilerine genel problem çözme becerilerinin kazandırılmasında eğitimin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahçacı Önal, M. ve Türkoğlu, B. (2019). Türkiye’de okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi öğretmen adayları ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1103-1139.
  • Batdi, V. ve Elaldi, S. (2020). Effects of drama method on social communication skills: A comparative analysis. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(3), 435-457.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa. (Çeviri Ed. N. Işıkoğlu Erdoğan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Can Yaşar, M. ve Aral N. (2011) Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • Costa, N., Faccio, E., Belloni, E., & Iudici, A. (2014). Drama experience in educational interventions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4977-4982.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (Çeviren: G. Hacıömeroğlu) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çaykuş, E. T. (2015). Öğrenci kişilik hizmetleri kavramlarının yaratıcı drama programı kapsamında araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Çelik, Ö.ve Buluç, B. (2018). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
  • Değirmenci, B. (2020). Yaratıcı drama temelli etkinliklerin okul öncesi çocukların problem çözme ve sosyal beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Demirekin, M. ve Yalçın, H. (2021). Games & Drama applications in language acquisition. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches, 17(37), 4027-4048.
  • Demirtaş, İ. S. ve Tantekin Erden, F. (2019). A Content analysis of graduate theses concerning early childhood education in Turkey. Turkish Journal of Education, 8(2), 86-108.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin cinsiyet ve sınıfa göre incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 13-25.
  • Durukan, H., Atalay, Y. ve Şen, S. N. (2015). Türkiye’de 2000-2014 yılları arasında okul öncesi eğitimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 62-77.
  • Erdoğan, T. (2019). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkoca Akköse, E. (2008). Okul öncesi eğitimi fen etkinliklerinde doğa olaylarının neden sonuç ilişkilerini belirlemede yaratıcı dramanın etkililiği. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 7-24.
  • Eti, İ. (2010). Drama etkinliklerinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların sosyal becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Fox, J. E., & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (Çeviri Eds. N. Aral ve G. Duman). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Furman, L. (2000). In support of drama in early childhood education, again. Early Childhood Education Journal, 27(3), 173-178.
  • Gallagher, C. J. (1997). Drama-in-education: Adult teaching and learning for change in understanding and practice. The University of Wisconsin-Madison. ProQuest Dissertations Publishing, 9710996.
  • Giagazoglou, P., & Papadanil, M. (2018). Effects of a storytelling program with drama techniques to understand and accept intellectual disability in students 6-7 years old. A pilot study. Scientific Research, 8(2), 224-237.
  • Göçmen, F. (2019). Okul öncesi çocuklarda dramayla ahlâk eğitimi: Yardımlaşma. Yayınlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Göktürk, Ö., Çalışkan, M. ve Öztürk, M. S. (2020). The effects of creative drama activities on developing English speaking skills. Journal of Inquiry Based Activities (JIBA), 10(1), 1-17.
  • Gönen, M. ve Uyar Dalkılıç, N. (1999). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Gülay Ogelman, H. (2014). Türkiye’deki okul öncesi dönem sosyal beceri araştırmaları: 2000-2013 yılları arasındaki tezlerin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 41-65.
  • Güven, İ. (2006). Okul öncesi dönemde toplumsal yaşam becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı dramanın kullanımı. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 99-114.
  • Hamamcı, Z. ve Hamamcı, E. (2015). Çocuk gelişimi kuramları ve dil öğretmenleri için yansımaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 125-134.
  • Hui, A., & Lau, S. (2006). Drama education: A touch of the creative mind and communicative-expressive ability of elementary school children in Hong Kong. Thinking skills and creativity, 1(1), 34-40.
  • İbiş, E. (2017). Değerler eğitimi temelli yaratıcı drama programının 5-6 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kadan, Ö. F. (2021). The effects of creative drama on achievement and motivation levels of the 7th graders in english language classes. Participatory Educational Research (PER), 8(3), 88-104.
  • Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı-KEDV. (2006). Erken çocuklukta farklılıklara saygı eğitimi el kitabı İstanbul: Derin Yayınları.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3),1-17.
  • Karoğlu, H. ve Esen Çoban, A. (2019). Türkiye’de okul öncesi eğitimde dil gelişimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 211-229.
  • Kaytez, N. ve Durualp, E. (2014). Türkiye’de okul öncesinde oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 110-122.
  • Kesicioğlu, O. S. ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2019). An examination of the thesis prepared for the preschool period between the years 2010-2018. International Journal of Eurasia Social Sciences, 10(37), 849-862.
  • Kıvanç Öztuğ, E.ve Çiner, M. (2018). Okulöncesi dönemi çocukları için yaratıcı drama yöntemi ile kurgulanan sosyal beceri eğitiminin değerlendirilmesi. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 414-428.
  • Kiremit, R. F. (2019). Türkiye’de okul öncesi eğitimde dil gelişimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 159-174.
  • Koç, N. (2009). Eğitimde dramanın altı yaş çocuklarının dil gelişimleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Köksal Akyol, A. (2018). Examination of the effect of drama education on multiple intelligence areas of children. Early Child Development And Care, 188(2), 157-167.
  • Köroğlu, H. (2019). Bilim içerikli çocuk kitaplarının drama eliğinde incelenmesinin okul öncesi dönem çocukları üzerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Kurt C. ve Karabağ G. (2021). The effects of drama method on the academic achievement in ninth graders history course. African Educational Research Journal, 9(1), 218-226.
  • Küçükturan, A. G. ve Keleş, S. (2018). Sosyal duygusal gelişim. A. Köksal Akyol, (Ed.), Erken çocukluk döneminde gelişim II (1. Baskı) içinde (197-243) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mardas, G., & Magos, K. (2020). Drama in education and its influence on adolescents’ empathy. Randwick International of Education and Linguistics Science (RI EL S) Journal, 1(1), 74-85.
  • McCaslin, N. (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MEB (2016). Çocuk gelişimi ve eğitimi, Drama etkinlikleri. http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Drama%20Etkinlikleri.pdf sitesinden 08.04.2021’de erişildi.
  • Nixon, J. (1987). Drama öğretimi. (Çeviri: T. Şener ve F. Koç) (Basılmamış Materyal). London: Ma. Ma. Educ.
  • O’Neill, C., & Lambert, A. (1990). Drama scructures a practical handbook for teachers. London: Heinemann Education Book Inc.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Tezel Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A. (2007). Okul öncesi eğitimde drama: Teoriden uygulamaya. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E., Yayla Ceylan, Ş., Erbay, F. ve Özyürek, A. (2014). Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden drama teoriden uygulamaya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Önder, A. (2007). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları. Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (9. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk Pat, Ö. ve Yılmaz, M. (2021). Impact of creative drama method on students’ speaking skills. Impact of creative drama method on students’ speaking skills. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 223-245. DOI: 10.30831/akukeg.740277.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts education policy review, 94(6), 24-28.
  • Sezgin, B. (2015). Oyun-tiyatro-drama ilişkisi: Kuram ve uygulama. Bgst Yayınları.
  • Sivrioğlu, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı dramanın konuşma becerisine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sungurtekin, Ş., Onur Gezen, G., Bağçeli Kahraman, P. ve Sadioğlu, Ö. (2009). The views of pre-service teachers about creative drama: A study according to gender. İlköğretim Online, 8(3), 755-770.
  • Şenol, F. B. ve Metin, E. N. (2021). Kaynaştırma uygulaması yapılan okul öncesi sınıflarında drama eğitim programının çocukların etkileşimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 46(208), 189-212.
  • Tanju Aslışen, E.H. ve Hakkoymaz, S. (2020). Erken okuryazarlık alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi: Bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1483-1498.
  • Tanju Aslışen, E.H., Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2020). Türkiye’de erken çocukluk eğitiminde oyuncak alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 284-299.
  • Taştepe, T., Öztürk Serter, G., Yurdakul, Y., Taygur Altıntaş, T. ve Bütün Ayhan, A. (2016). Türkiye’de okul öncesi dönemde kaynaştırma konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Social Science, 49, 501-514.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80.
  • Udül, N. (2019). Yaratıcı dramaya dayalı sanat etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarına uygulanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Üstündağ, T. (2002). Günümüz eğitiminde dramanın yeri. Yaratıcı drama 1985-1995 yazılar. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Vitsou, M., & Kamaretsou, A. (2020). Enhancing peer relationships in a class of refugee children through drama in education: An action research. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(2), 337-354.
  • Wright, P. R. (2006). Drama education and development of self: Myth or reality? Social Psychology of Education, 9(1), 43-65.
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk psikolojisi (23. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Yayla Ceylan, Ş. (2016). Dramatik etkinlikler ve dramanın çocuğun gelişimindeki yeri (E. Ömeroğlu Ed.), “Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya” içinde (17-43). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yumurtacı, N. ve Mede, E. (2021). Using creative drama in teaching English to young learners: Effectiveness on vocabulary development and creative thinking. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 20(1), 115-128.

TÜRKİYE’DE 2016-2020 YILLARI ARASINDA YARATICI DRAMA ALANINDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 32 Issue: 2, 501 - 516, 24.05.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1061601

Abstract

Bu çalışma, 2016-2020 yılları arasında Türkiye'de okul öncesi eğitimde yaratıcı drama alanında yapılan lisansüstü tezleri analiz etmek amacıyla yapılmıştır. Alanda yürütülen tezleri bulmak için Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi veri tabanı 21.01.2021-18.02.2021 tarihleri arasında gözden geçirilmiş ve okul öncesi çocukları, okul öncesi öğretmenleri/öğretmen adayları ve aileleri ile drama konulu, yaratıcı drama alanında yapılmış, eğitim ve öğretim alanında, YÖK Ulusal Tez Merkezi'ne erişim izni ile kayıtlı olan lisansüstü tezlerin belirlenmesine özen gösterilmiştir. Belirlenen kriterler doğrultusunda toplam 31 adet lisansüstü tez, çalışmaya dahil edilmiş ve nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılarak verilere ulaşılmıştır. Lisansüstü tezler hakkında detaylı bilgi “Lisansüstü Tez İnceleme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmaya dahil edilen lisansüstü tezler, tez yılı, tez türü, çalışma grubu, incelenen konu alanları, yöntemler, desenler, veri toplama araçları ile sonuçlar başlıkları altında detaylandırılmış ve verilerin analizinde frekans (f) kullanılmıştır. Türkiye'de drama alanında yapılan lisansüstü tez çalışmalarının türlerine göre dağılımı incelendiğinde, yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerine kıyasla sayıca çok daha fazla olduğu, 2019 yılında gerçekleştirilen lisansüstü tez sayılarında ciddi bir artış yaşandığı belirlenmiş ve son beş yıllık süreç içerisinde en çok çocuk örnekleminde lisansüstü tez çalışmalarının gerçekleştiği saptanmıştır.

References

  • Abaan, S. (2005). Hemşirelerde problem çözme becerileri: öz değerlendirme sonuçlarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 12(1), 62-76.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde yaratıcı drama (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ahi, B. ve Kıldan, O. (2013). Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(27), 23-46.
  • Akoğuz, A. ve Akoğuz, M. (2015). Okul öncesi ve ilkokul için yaratıcı drama etkinlikleri (3. Baskı). İstanbul: Final Yayınları.
  • Altun, D., Öneren Şendil, Ç. ve Şahin, İ.T. (2011). Investigating the national dissertation and thesis database in the field of early childhood education in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 12, 483-492.
  • Aral, N., Fındık Tanrıbuyurdu, E., Yurteri Tiryaki, A., Sağlam, M. ve Aysu, B. (2015). Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki lisansüstü tezlerin incelenmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 14, 7-16.
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim program. İstanbul: Ya Pa Yayınları.
  • Aslan, B. (2018). Yaratıcı drama uygulamalarının okul öncesi dönemi öğrencilerinin besinler konusundaki öğrenmelerine ve sosyal uyum becerileri kazanmalarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bartın Üniversitesi, Bartın.
  • Aydoğan, Y. (2004). İlköğretim ikinci ve dördüncü sınıf öğrencilerine genel problem çözme becerilerinin kazandırılmasında eğitimin etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Aytekin, H. (2016). Çocuk ve gençlik edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bahçacı Önal, M. ve Türkoğlu, B. (2019). Türkiye’de okul öncesi öğretmenleri ve okul öncesi öğretmen adayları ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 14(4), 1103-1139.
  • Batdi, V. ve Elaldi, S. (2020). Effects of drama method on social communication skills: A comparative analysis. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(3), 435-457.
  • Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar: Doğum öncesinden orta çocukluğa. (Çeviri Ed. N. Işıkoğlu Erdoğan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Can Yaşar, M. ve Aral N. (2011) Türkiye'de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 70-90.
  • Costa, N., Faccio, E., Belloni, E., & Iudici, A. (2014). Drama experience in educational interventions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4977-4982.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları araştırma deseni. (Çeviren: G. Hacıömeroğlu) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çaykuş, E. T. (2015). Öğrenci kişilik hizmetleri kavramlarının yaratıcı drama programı kapsamında araştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Çelik, Ö.ve Buluç, B. (2018). Disiplinler arası yaklaşımla değer öğretiminde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 67-88.
  • Değirmenci, B. (2020). Yaratıcı drama temelli etkinliklerin okul öncesi çocukların problem çözme ve sosyal beceri düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Demirekin, M. ve Yalçın, H. (2021). Games & Drama applications in language acquisition. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches, 17(37), 4027-4048.
  • Demirtaş, İ. S. ve Tantekin Erden, F. (2019). A Content analysis of graduate theses concerning early childhood education in Turkey. Turkish Journal of Education, 8(2), 86-108.
  • Durualp, E. (2014). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin cinsiyet ve sınıfa göre incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 26, 13-25.
  • Durukan, H., Atalay, Y. ve Şen, S. N. (2015). Türkiye’de 2000-2014 yılları arasında okul öncesi eğitimi alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 62-77.
  • Erdoğan, T. (2019). Okul öncesinden ilköğretime kuramdan uygulamaya drama. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Erkoca Akköse, E. (2008). Okul öncesi eğitimi fen etkinliklerinde doğa olaylarının neden sonuç ilişkilerini belirlemede yaratıcı dramanın etkililiği. Yaratıcı Drama Dergisi, 3(6), 7-24.
  • Eti, İ. (2010). Drama etkinliklerinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların sosyal becerileri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Fox, J. E., & Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (Çeviri Eds. N. Aral ve G. Duman). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Furman, L. (2000). In support of drama in early childhood education, again. Early Childhood Education Journal, 27(3), 173-178.
  • Gallagher, C. J. (1997). Drama-in-education: Adult teaching and learning for change in understanding and practice. The University of Wisconsin-Madison. ProQuest Dissertations Publishing, 9710996.
  • Giagazoglou, P., & Papadanil, M. (2018). Effects of a storytelling program with drama techniques to understand and accept intellectual disability in students 6-7 years old. A pilot study. Scientific Research, 8(2), 224-237.
  • Göçmen, F. (2019). Okul öncesi çocuklarda dramayla ahlâk eğitimi: Yardımlaşma. Yayınlanmamış doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Göktürk, Ö., Çalışkan, M. ve Öztürk, M. S. (2020). The effects of creative drama activities on developing English speaking skills. Journal of Inquiry Based Activities (JIBA), 10(1), 1-17.
  • Gönen, M. ve Uyar Dalkılıç, N. (1999). Çocuk eğitiminde drama: Yöntem ve uygulamalar. Ankara: Epsilon Yayıncılık.
  • Gülay Ogelman, H. (2014). Türkiye’deki okul öncesi dönem sosyal beceri araştırmaları: 2000-2013 yılları arasındaki tezlerin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 41-65.
  • Güven, İ. (2006). Okul öncesi dönemde toplumsal yaşam becerilerinin kazandırılmasında yaratıcı dramanın kullanımı. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 99-114.
  • Hamamcı, Z. ve Hamamcı, E. (2015). Çocuk gelişimi kuramları ve dil öğretmenleri için yansımaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 125-134.
  • Hui, A., & Lau, S. (2006). Drama education: A touch of the creative mind and communicative-expressive ability of elementary school children in Hong Kong. Thinking skills and creativity, 1(1), 34-40.
  • İbiş, E. (2017). Değerler eğitimi temelli yaratıcı drama programının 5-6 yaş çocuklarının sosyal becerilerinin gelişimine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kadan, Ö. F. (2021). The effects of creative drama on achievement and motivation levels of the 7th graders in english language classes. Participatory Educational Research (PER), 8(3), 88-104.
  • Kadın Emeğini Değerlendirme Vakfı-KEDV. (2006). Erken çocuklukta farklılıklara saygı eğitimi el kitabı İstanbul: Derin Yayınları.
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(3),1-17.
  • Karoğlu, H. ve Esen Çoban, A. (2019). Türkiye’de okul öncesi eğitimde dil gelişimi ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 211-229.
  • Kaytez, N. ve Durualp, E. (2014). Türkiye’de okul öncesinde oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 110-122.
  • Kesicioğlu, O. S. ve Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2019). An examination of the thesis prepared for the preschool period between the years 2010-2018. International Journal of Eurasia Social Sciences, 10(37), 849-862.
  • Kıvanç Öztuğ, E.ve Çiner, M. (2018). Okulöncesi dönemi çocukları için yaratıcı drama yöntemi ile kurgulanan sosyal beceri eğitiminin değerlendirilmesi. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 414-428.
  • Kiremit, R. F. (2019). Türkiye’de okul öncesi eğitimde dil gelişimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 159-174.
  • Koç, N. (2009). Eğitimde dramanın altı yaş çocuklarının dil gelişimleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Köksal Akyol, A. (2018). Examination of the effect of drama education on multiple intelligence areas of children. Early Child Development And Care, 188(2), 157-167.
  • Köroğlu, H. (2019). Bilim içerikli çocuk kitaplarının drama eliğinde incelenmesinin okul öncesi dönem çocukları üzerine etkileri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Kurt C. ve Karabağ G. (2021). The effects of drama method on the academic achievement in ninth graders history course. African Educational Research Journal, 9(1), 218-226.
  • Küçükturan, A. G. ve Keleş, S. (2018). Sosyal duygusal gelişim. A. Köksal Akyol, (Ed.), Erken çocukluk döneminde gelişim II (1. Baskı) içinde (197-243) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Mardas, G., & Magos, K. (2020). Drama in education and its influence on adolescents’ empathy. Randwick International of Education and Linguistics Science (RI EL S) Journal, 1(1), 74-85.
  • McCaslin, N. (2016). Yaratıcı drama sınıf içinde ve dışında. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • MEB (2016). Çocuk gelişimi ve eğitimi, Drama etkinlikleri. http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Drama%20Etkinlikleri.pdf sitesinden 08.04.2021’de erişildi.
  • Nixon, J. (1987). Drama öğretimi. (Çeviri: T. Şener ve F. Koç) (Basılmamış Materyal). London: Ma. Ma. Educ.
  • O’Neill, C., & Lambert, A. (1990). Drama scructures a practical handbook for teachers. London: Heinemann Education Book Inc.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Tezel Şahin, F., Kandır, A. ve Turla, A. (2007). Okul öncesi eğitimde drama: Teoriden uygulamaya. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E., Yayla Ceylan, Ş., Erbay, F. ve Özyürek, A. (2014). Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden drama teoriden uygulamaya. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Önder, A. (2007). Okul öncesi çocukları için eğitici drama uygulamaları. Ankara: Morpa Kültür Yayınları.
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (9. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk Pat, Ö. ve Yılmaz, M. (2021). Impact of creative drama method on students’ speaking skills. Impact of creative drama method on students’ speaking skills. Journal of Theoretical Educational Science, 14(2), 223-245. DOI: 10.30831/akukeg.740277.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: The dramatic learning connection. Arts education policy review, 94(6), 24-28.
  • Sezgin, B. (2015). Oyun-tiyatro-drama ilişkisi: Kuram ve uygulama. Bgst Yayınları.
  • Sivrioğlu, S. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yaratıcı dramanın konuşma becerisine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sungurtekin, Ş., Onur Gezen, G., Bağçeli Kahraman, P. ve Sadioğlu, Ö. (2009). The views of pre-service teachers about creative drama: A study according to gender. İlköğretim Online, 8(3), 755-770.
  • Şenol, F. B. ve Metin, E. N. (2021). Kaynaştırma uygulaması yapılan okul öncesi sınıflarında drama eğitim programının çocukların etkileşimleri ve sosyal becerileri üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 46(208), 189-212.
  • Tanju Aslışen, E.H. ve Hakkoymaz, S. (2020). Erken okuryazarlık alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi: Bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1483-1498.
  • Tanju Aslışen, E.H., Yıldırım Hacıibrahimoğlu, B. (2020). Türkiye’de erken çocukluk eğitiminde oyuncak alanında gerçekleştirilmiş lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi. Başkent University Journal of Education, 7(2), 284-299.
  • Taştepe, T., Öztürk Serter, G., Yurdakul, Y., Taygur Altıntaş, T. ve Bütün Ayhan, A. (2016). Türkiye’de okul öncesi dönemde kaynaştırma konusunda yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. International Journal of Social Science, 49, 501-514.
  • Tuğrul, B. (2006). Okul öncesi dönemde düşünme becerilerinin gelişmesinde yaratıcı bir süreç olarak drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(2), 67-80.
  • Udül, N. (2019). Yaratıcı dramaya dayalı sanat etkinliklerinin okul öncesi dönem çocuklarına uygulanması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Üstündağ, T. (2002). Günümüz eğitiminde dramanın yeri. Yaratıcı drama 1985-1995 yazılar. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Vitsou, M., & Kamaretsou, A. (2020). Enhancing peer relationships in a class of refugee children through drama in education: An action research. Yaratıcı Drama Dergisi, 15(2), 337-354.
  • Wright, P. R. (2006). Drama education and development of self: Myth or reality? Social Psychology of Education, 9(1), 43-65.
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk psikolojisi (23. Basım). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Yayla Ceylan, Ş. (2016). Dramatik etkinlikler ve dramanın çocuğun gelişimindeki yeri (E. Ömeroğlu Ed.), “Okul öncesi eğitimde dramatik etkinliklerden dramaya teoriden uygulamaya” içinde (17-43). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yumurtacı, N. ve Mede, E. (2021). Using creative drama in teaching English to young learners: Effectiveness on vocabulary development and creative thinking. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 20(1), 115-128.
There are 78 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Bilge Koçak Tumer 0000-0002-8288-6655

Ebru Hasibe Tanju Aslışen 0000-0003-3306-2438

Publication Date May 24, 2022
Submission Date January 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 32 Issue: 2

Cite

APA Koçak Tumer, B., & Tanju Aslışen, E. H. (2022). TÜRKİYE’DE 2016-2020 YILLARI ARASINDA YARATICI DRAMA ALANINDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. Firat University Journal of Social Sciences, 32(2), 501-516. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1061601