Research Article
BibTex RIS Cite

ARİSTOTELES VE WITTGENSTEIN: ETİKTE İKİ YOL

Year 2006, Issue: 2, 91 - 99, 01.09.2006

Abstract

Felsefenin temel disiplinlerinden biri olan etiğe ilişkin temel sorulardan biri, etiğin nesnesine ve bu nesnenin varlıksal özelliklerine ilişkindir. Etiğin nesnesinin ne olduğuna ilişkin soru, aynı zamanda etikte yürünebilecek yolları ve bu yollarda yürümenin tarzını da belirler. Bu konudaki genel kanı, etiğin “yapılması gerekeni” nesne edindiği biçimindedir. Ama etiğin nesnesinin “insanın eylemleri” olduğunu söyleyen bir yaklaşım da etik tarihi içerisinde önemli bir yer edinir. Etiğin nesnesine ilişkin bu iki temel yaklaşımın izini felsefe tarihi boyunca sürmek olanaklıdır. İşte bu çalışmada Aristoteles ve Wittgenstein’ın düşüncelerinden yola çıkılarak, etiğin "eylem" hakkında bilgiler dile getiren bir alan olduğu gösterilmeye çalışılmaktadır

References

  • ARİSTOTELES. Nikomakhos’a Etik, (Çev: Saffet Babür), Ayraç Yayınevi, 1997, Ankara
  • ARUOBA, Oruç. Nesnenin Bağlantsallığı Sorunu. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KUÇURADİ, Ioanna, “Aristoteles ve Ontolojik Yaklaşım” (Çağın Arasında), Ayraç Yayınları, 1997, Ankara
  • PEARS, David. Wittgenstein (Çev:Arda Denkel), Afa, 1985, İstanbul
  • PIEPER, Annemarie. Etiğe Giriş (Çev:Veysel Atayman-Gönül Sezer), Ayrıntı Yayınları, 1999, İstanbul
  • WITTGENSTEİN, Ludwig. Tractatus:Logico-Philosophicus, (Çeviren : Oruç Aruoba), Bilim / Felsefe / Sanat Yayınları, 1985, Ankara.

Aristotle and Wittgenstein:Two Ways in Ethics

Year 2006, Issue: 2, 91 - 99, 01.09.2006

Abstract

The fundamental question about ethics, which is one of the main disciplines of philosophy, is on the object of ethics and on the ontological characteristics of this object. The question about what the object of ethics is, determines, at the same time, the roads that can be walked in ethics and the ways of walking in these roads. According to common opinion on this subject, the object of ethics is “whatever that is ought to be done”. However, another approach, which states that the object of ethics is “the acts of humans”, has also an important place in the history of ethics. It is possible to follow the tracks of these two main approaches of ethics throughout the history of philosophy. The aim of this paper is to show that ethics primarily is a discipline that proposes knowledge about human acts by an investigation of Wittgenstein’s and Aristototle’s views of ethics.

References

  • ARİSTOTELES. Nikomakhos’a Etik, (Çev: Saffet Babür), Ayraç Yayınevi, 1997, Ankara
  • ARUOBA, Oruç. Nesnenin Bağlantsallığı Sorunu. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KUÇURADİ, Ioanna, “Aristoteles ve Ontolojik Yaklaşım” (Çağın Arasında), Ayraç Yayınları, 1997, Ankara
  • PEARS, David. Wittgenstein (Çev:Arda Denkel), Afa, 1985, İstanbul
  • PIEPER, Annemarie. Etiğe Giriş (Çev:Veysel Atayman-Gönül Sezer), Ayrıntı Yayınları, 1999, İstanbul
  • WITTGENSTEİN, Ludwig. Tractatus:Logico-Philosophicus, (Çeviren : Oruç Aruoba), Bilim / Felsefe / Sanat Yayınları, 1985, Ankara.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy, Ethics
Journal Section Research Article
Authors

Taşkıner Ketenci This is me

Publication Date September 1, 2006
Submission Date January 1, 2006
Acceptance Date April 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Issue: 2

Cite

Chicago Ketenci, Taşkıner. “ARİSTOTELES VE WITTGENSTEIN: ETİKTE İKİ YOL”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 2 (September 2006): 91-99.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

Hem özel sayımız hem de Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü 15 Mart'ta başlayacaktır.

Özel sayımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.