This article aims to analyze particularly the impact of Rousseau on Kant’s conception of education through comparing the philosophies of education of these two philosophers of Enlightenment. It is emphasized that there is a parallel between Rousseau’s principles of education in Emile naturalism, importance of experimenting, hümanizm, moderation and autonomy and Kant’s conception of education in Über Pedagogik. The main argument of the paper is that Kant was influenced by Rousseau regarding his philosophy of education but it is difficult to claim that Kant developed a totally Rousseauean conception of education. In order to prove this argument, Rousseau’s Emile, published in 1762 and Kant’s Über Pedagogik, published in 1803 will be analyzed comparatively
Bu yazı, iki aydınlanma filozofunu, Kant ve Rousseau’yu, eğitim felsefeleri üzerinden karşılaştırarak, özellikle Kant’ın eğitim kavrayışı üzerindeki Rousseau etkisini incelemeyi hedeflemektedir. Rousseau’nun Emile eserinden çıkarsayabileceğimiz belli başlı prensipler doğacılık, deneyimlemenin önemi, hümanizm, ölçülülük ve otonomi ile Kant’ın Über Pedagogik eserindeki eğitimle ilgili kavrayışı arasında paralelliğin olduğuna vurgu yapılmaktadır. Yazının temel iddiası şudur: Kant, eğitim felsefesi açısından Rousseau’dan önemli ölçüde etkilenmiştir fakat Kant’ın tam anlamıyla Rousseaucu bir eğitim felsefesi geliştirdiğinden bahsetmemiz de zordur. Bu iddiayı tanıtlamak için, Rousseau’nun 1762 yılında basılan Emile eseri ile Kant’ın 1803 yılında basılan Über Pedagogik eserleri karşılaştırmalı olarak analiz edilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 21 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.