BibTex RIS Cite

Western Civilization from the Metaphysics to Machine in Ş. Teoman Duralı`s Thought

Year 2016, Issue: 22, 241 - 262, 01.09.2016

Abstract

In this research, moving out from books and articles of Ş. Teoman Duralı, wise thinker, which is an attempt to interpret paradigmatic roots of metaphysics-philosophyscience-ethics-art of him which are closely related, it is tried to be understood and explained metaphysics-philosophy-science problem. Firstly it is mentioned that what is the concept of metaphysics and contributions of Platon`s to be formed metaphysicsphilosophy-science tradition; after that given philosophy-science conception of Aristotle, who provided philosophy-science to become systematic, Kant and Hume. It is mentioned Durali`s definitions of ethics and arts which are not broke off from wisdom in the context of reason-knowledge-faith and linked to science and revelation. By mentioning thinker`s distinction of speculative and non-speculative philosophy, important concepts of philosophy-science which are eclecticism, syncretism, synthesis, interdisciplinary research and system. Ontology, transcendental logic, ethics-art - three metaphysics field - noumenology and after that distinction of transcendental and transcendant mentioned. After explaining deliberation and contemplation which are two constituent for philosophyscience, starting from philosophy-science-art context, wise and philosopher-scientist`s qualities and diversities are mentioned

References

  • Duralı, Ş. Teoman 1984, Metinler Işığında Aristoteles'in Canlıyla Ve Canlının Evrimiyle İlgili Düşüncelerine Problematik Yaklaşım, İstanbul: Felsefe Arkivi, S.24, 257-343.
  • Duralı, Ş. Teoman 1986, FELSEFE-BİLİM/Çıkışı, Gelişmesi, Anlamca Sınırları” Samsun: 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. S. 1, ss. 76- 100.
  • Duralı, Ş. Teoman 1990, Rastlantı ile Zorunluk Açısından Canlilar Bilimi, Felsefe Arkivi, S. 1-44, ss. 1-44.
  • Duralı, Ş. Teoman 1999, Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Necati Öner’e Armağan, ss. 119-120.
  • Duralı, Ş. Teoman 2002, ‘Metafizik Sorunu’ İstanbul: Kutadgubilig Dergisi, s. 7- 46.
  • Duralı, Ş. Teoman 2003, Çağımızın Değerler Dizisi (Paradigma) Sorunu, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 1, ss. 1-27.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006a, Felsefe-Bilim, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006b, Sorun Nedir? 1. bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2010, Çağdaş Küresel Medeniyet, 4.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011, Felsefe-Bilimin Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011b, Aklın Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ

Year 2016, Issue: 22, 241 - 262, 01.09.2016

Abstract

Bu çalışmada Ş. Teoman Duralı’nın makale ve kitaplarından hareket edilerek metafizik-felsefe-bilim sorunu anlaşılmaya ve açıklanmaya çalışılmıştır. Öncelikle metafizik kavramının ne olduğu ele alınmış, Platon’un metafizik-felsefe-bilim geleneğinin oluşmasında katkılarına değinilmiş sonrasında felsefe-bilimin sistemli hale gelmesini sağlamış olan Aristoteles’in, Kant ve Hume’un felsefe-bilim anlayışına, yer verilmiştir. Duralı’nın akıl-bilgi-iman bağlamında bilgelikten/hikmetten koparmadığı bilim ve vahiyle ilişkilendirdiği ahlak ve sanat tanımlamalarına yer verilmiştir. Düşünürün spekülativ ve spekülativ olmayan felsefe ayrımına değinilerek felsefe-bilimin önemli kavramları olan “seçmecilik eklektism , bağdaştırmacılık syncretism , birleştirim/sentez, disiplinler arası araştırma ve sistem” açıklanmıştır. Ontoloji, transsendental mantık, ahlak-estetik’den oluşan -üç metafizik alan- numenoloji ve daha sonrasında transsendental ve transsendent ayrımına değinilmiştir. Felsefe-bilimin inşasında iki önemli kurucu unsur olarak ele aldığı teemmül ve tefekkür kavramlarının açıklamaları yapıldıktan sonra felsefe-bilim-sanat bağlamından hareketle bilge ve filozof-bilim adamının niteliklerine ve farklılıklarına değinilmiştir. Kısaca bu çalışma bilge-düşünürün birbirinden kopmayan metafizik-felsefebilim-ahlak-sanat anlayışının kök paradigmalarını anlamaya yönelik bir teşebbüstür

References

  • Duralı, Ş. Teoman 1984, Metinler Işığında Aristoteles'in Canlıyla Ve Canlının Evrimiyle İlgili Düşüncelerine Problematik Yaklaşım, İstanbul: Felsefe Arkivi, S.24, 257-343.
  • Duralı, Ş. Teoman 1986, FELSEFE-BİLİM/Çıkışı, Gelişmesi, Anlamca Sınırları” Samsun: 19 Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. S. 1, ss. 76- 100.
  • Duralı, Ş. Teoman 1990, Rastlantı ile Zorunluk Açısından Canlilar Bilimi, Felsefe Arkivi, S. 1-44, ss. 1-44.
  • Duralı, Ş. Teoman 1999, Tarihin Dayanılmaz Ağırlığı, İlahiyat Fakültesi Dergisi, Necati Öner’e Armağan, ss. 119-120.
  • Duralı, Ş. Teoman 2002, ‘Metafizik Sorunu’ İstanbul: Kutadgubilig Dergisi, s. 7- 46.
  • Duralı, Ş. Teoman 2003, Çağımızın Değerler Dizisi (Paradigma) Sorunu, İslami Araştırmalar Dergisi, S. 1, ss. 1-27.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006a, Felsefe-Bilim, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2006b, Sorun Nedir? 1. bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2010, Çağdaş Küresel Medeniyet, 4.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011, Felsefe-Bilimin Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Duralı, Ş. Teoman 2011b, Aklın Oluşumu, 1.bsk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Dağ

Publication Date September 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 22

Cite

Chicago Dağ, Ahmet. “Ş. TEOMAN DURALI DÜŞÜNCESİNDE METAFİZİKTEN MAKİNAYA BATI MEDENİYETİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 22 (September 2016): 241-62.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.