BibTex RIS Cite

Giambattista Vico on Education and Science

Year 2017, Issue: 23, 219 - 232, 01.05.2017

Abstract

Giambattista Vico’s 1668-1744 first original philosophical work is titled as On the Study Methods of Our Time in which he develops crucial philosophical arguments regarding the nature of humanistic education as well as the conflicts on method between ancient and modern era. Above all, Vico, in this book, compares the merits of classical and modern cultures with each other in order to contribute essentially to argument on scientism versus humanism and he criticizes and rejects the fragmentations and divisions of knowledge resulted from Cartesian world view. Vico, who stands up with humanistic tradition against Cartesian crude logic, spells out the needed conception of humanistic science and education stressed both memory and education. Hence, Vico’s ideas on science and education are either unknown or ignored in his general philosophy. This paper is interested in setting forth Vico’s thoughts on science, education and history as well as offering solutions to the educational problems that we face today in the light of Vico’s philosophical ideas.

References

  • Descartes, René (2010a), Aklın Yönetimi İçin Kurallar, (Çev. Mümtekim Ökmen), Sosyal Yayınları: İstanbul.
  • Descartes, René (2010b), Metot Üzerine Konuşma (Çev. Atakan Altınörs), Paradigma Yayıncılık: İstanbul.
  • Vico, Giambattista (1983) On Humanistic Education Six Inaugural Orations, (Çev. Donald Phillip Verene), Cornell University Press: New York.
  • Vico, Giambattista (1990) On the Study Methods of Our Time (Çev. Donald Phillip Verene), Cornell University Press: New York.
  • Vico, Giambattista (2000) New Science (Çev. David Marsh) Penguin Classics: London.

GIAMBATTISTA VICO: EĞİTİM VE BİLİM

Year 2017, Issue: 23, 219 - 232, 01.05.2017

Abstract

Giambattista Vico’nun 1668-1744 ilk özgün felsefe eseri On the Study Methods of Our Time “Çağımızın Araştırma Yöntemleri Üzerine” adlı eseridir ve bu çalışmasında antikçağ ile modern çağ arasındaki yönteme dair çekişmeleri ele alırken, hümanist eğitimin doğasına ilişkin göz ardı edilemeyecek felsefi argümanlar geliştirir. Hepsinden öte, bu kitapta Vico hümanizma karşısında bilimcilik scientism versus humanism tartışmasına can alıcı bir katkı sağlayacak şekilde klasik ve modern kültürün meziyetlerini karşılaştırarak, Kartezyen dünya görüşünün bir sonucu olan bilginin bölümlere ayrılmasını hatta parçalanmasını şiddetle eleştirir ve yadsır. Kartezyen kuru mantığın karşısına hümanistik gelenekle çıkan Vico, hafıza ve imgelemin değerini teslim eden kapsayıcı hümanist bir bilim ve eğitim anlayışına duyulan gereksinimi apaçık gözler önüne serer. İşte Kartezyen felsefeyle hesaplaşan Vico’nun çok önemli ve ihmal edilen ya da çok bilinmeyen bir yanı da bilim ve eğitim konusundaki görüşleridir. Bu çalışmada Vico’nun bilim ve eğitim konusundaki görüşleri gözler önüne serilmeye çalışılacak ve günümüzde karşılaştığımız eğitim meselelerine Vico’nun felsefi görüşleri ışığında bakılacak ve çözüm önerileri getirilecektir.

References

  • Descartes, René (2010a), Aklın Yönetimi İçin Kurallar, (Çev. Mümtekim Ökmen), Sosyal Yayınları: İstanbul.
  • Descartes, René (2010b), Metot Üzerine Konuşma (Çev. Atakan Altınörs), Paradigma Yayıncılık: İstanbul.
  • Vico, Giambattista (1983) On Humanistic Education Six Inaugural Orations, (Çev. Donald Phillip Verene), Cornell University Press: New York.
  • Vico, Giambattista (1990) On the Study Methods of Our Time (Çev. Donald Phillip Verene), Cornell University Press: New York.
  • Vico, Giambattista (2000) New Science (Çev. David Marsh) Penguin Classics: London.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nurdan Yıldız Yücel This is me

Talip Kabadayı This is me

Publication Date May 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 23

Cite

Chicago Yıldız Yücel, Nurdan, and Talip Kabadayı. “GIAMBATTISTA VICO: EĞİTİM VE BİLİM”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 23 (May 2017): 219-32.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.