Ibn Bajja, who is one of the major philosophers in Medieval Islamic philosophy, has discussed the problem of human ultimate aim with different perspectives such as human perfections, the spirituel forms and three degrees of conjunction with intelligibles. He describes the first two degrees of conjunction with intelligibles as a natural way and the last one as a divine gift. Ibn Bajja is generally considered a rational thinker. However, even though he advances in a natural and rational way, he gets close to an intellectualism which is expressed in mystical terms. In fact the tension between the natural perfection and divine perfection is a characteristic feature of Medieval thought. In this study, the limits of Ibn Bajja’s rationality and the place of his views in Medieval thought are going to be discussed
Ibn Bajja forms intelligibles abstraction reason perfection.
Ortaçağ İslam felsefesinin önemli filozoflarından İbn Bacce insanın nihai amacı sorununu, “insani yetkinlikler”, “ruhani formlar” ve “düşünülür nesnelerle birleşmenin üç derecesi” gibi farklı bakış açılarından ele almıştır. İbn Bacce düşünülür nesnelerle birleşmenin ilk iki derecesini ‘doğal’ yol ve nihai dereceyi bir ‘ilahi bir bağış’ olarak niteler. İbn Bacce genellikle akılcı bir düşünür olarak bilinir. Fakat o, doğal ve akılcı bir yolda ilerlese de, nihai derecenin tasvirinde mistik terimlerle ifade edilmiş bir entelektüalizme yaklaşır. Aslında doğal yetkinlik ve ilahi yetkinlik arasındaki gerilim, Ortaçağ düşüncesinin karakteristik bir özelliğidir. Bu çalışmada, İbn Bacce’nin akılcılığının sınırları ve onun görüşlerinin Ortaçağ düşüncesi içerisindeki yeri ele alınacaktır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 25 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.