This article has mentioned the masculine character of the basic counterpart in the philosophical canon. The structure of these basic counterparts which are rooted especially in Ancient Greece, forming theoretical and practical areas necessitates to return to these counterparts for the solutions of the problems encountered in these areas. Accordingly, this study will look for an answer, in the basis of the philosophical comprehension of the mind, that how and why certain counterparts could be masculine with reference to the question ‘Does the mind have a gender?’. The philosophy of Plato, which could be considered as a strong source with regard to this problematic, will take part in the basis of this study, thus, the dichotomies on which Western Metaphysics, epistemology and ethics rise, will have questioned.
Bu makale, felsefi kanonda sıklıkla karşılaşılan karşıtlıkların eril karakterine değinmektedir. Özellikle Antik Yunan’da köklerini bulan bu temel karşıtlıkların teorik ve pratik alanı biçimlendiren yapısı, bu alanlarda karşılaşılan sorunların çözümleri adına yeniden bu karşıtlıklara dönmeyi gerekli kılmıştır. Dolayısıyla bu çalışmada “akıl cinsiyetli midir?” sorusundan hareketle hiyerarşi üreten karşıtlıkların neden ve nasıl eril olabildiğine ilişkin aklın felsefi kavranışı zemininde bir cevap aranacaktır. Bu sorunsal açısından güçlü bir kaynak olarak görülebilecek Platon felsefesi, çalışmanın temelinde yer alacak, böylece Batı metafiziğinin, epistemolojisinin ve ahlakının üzerinde yükseldiği iddia edilen felsefi yaklaşımdaki dikotomiler sorgulanmış olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 25 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.