Rousseau, who sees republican democratic administration based on common will as most ideal political system to bring degraded and corrupt civilized social life closer to state of nature, attributes functioning of such system to training of virtuous citizens who go through naturalist education process. Rousseau’s naturalist education serves educate private and public spheres by shaping completely different nature of men and women. Rousseau seeks to position private sphere as an integral part of public sphere, though he thinks aims and interests of the private and public are completely opposite, but is based on the condition that girls, who will manage the private sphere in future, undergo education that is completely different from that of boys. His education for girls reveals that women are excluded from public life and deprived of citizenship.
Genel istence dayalı cumhuriyetçi demokratik bir yönetimi, yozlaşmış uygar toplumsal yaşamı doğa durumuna yaklaştırabilecek en ideal siyasal sistem olarak gören Rousseau, böyle bir sistemin işleyebilmesini, doğalcı bir eğitim sürecinden geçirilen erdemli yurttaşların yetiştirilmesine bağlar. Rousseau’nun savunduğu doğalcı eğitim, birbirinden tamamen farklı olan kadın ve erkek doğasını biçimlendirerek özel alan ve kamusal alan kişilerini yetiştirmeye hizmet eder. Özel olanla kamusal olanın amaç ve çıkarlarının birbirine tamamen karşıt olduğunu düşünmekle birlikte, özel alanı kamusal alanın bütünleyici bir parçası olarak konumlandırmaya çalışan Rousseau, bunun koşulunu, gelecekte özel alanı yönetecek olan kız çocuklarının, erkek çocuklarının aldığı eğitimden tamamen farklı olan bir eğitimden geçmesine dayandırır. Onun kız çocukları için uygun gördüğü eğitim, kadınları kamusal yaşamdan tamamen dışlayarak yurttaşlık sıfatından mahrum bırakır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 16, 2020 |
Submission Date | January 22, 2020 |
Acceptance Date | April 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 29 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.