Research Article
BibTex RIS Cite

THE PROBLEM OF KNOWING THE SELF AND GOD FROM AUGUSTINE’S PERSPECTIVE

Year 2023, Issue: 35, 331 - 344, 20.05.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1233650

Abstract

Saint Augustine’s adventure into Christianism in his Confessiones (Confessions) has certain philosophical implications concerning the problem of knowing the self and God. In this sense, Augustine has a significant position in the development of the concept of the self which is frequently used in the contemporary practices of social science and philosophy. He does not just maintain ancient Greek philosophical heritage with a Christian conception of God, but also, unlike Greeks, does not put reason on the basis for both the human order and the divine order but will. Thus, the problem of knowing the self, first, should engage with the problem of willing. That is to say that intelligentia (understanding), one of the forces of the soul, is attached to another force, i.e., voluntas (will). The third and last force of the soul, memoria (memory) is the place where one would head for searching both oneself and God. Then how can it be possible to know oneself and God? How do the self and God relate to each other?

References

  • Augustinus. İtiraflar. Çeviren Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı, 2010.
  • Augustinus. İstencin Özgür Tercihi Üzerine. Çeviren Metin Topuz. İstanbul: Say, 2015.
  • Augustinus. Tanrı Devleti. Seçmeler. Çeviren Öncel Sencerman. Ankara: BilgeSu, 2021.
  • Bachelard, Gaston. Uygulamalı Akılcılık. Çeviren Emine Sarıkartal. İstanbul: İthaki, 2009.
  • Carraud, Vincent. L’invention du moi. Paris: Presses Universitaires de France, 2016. Dijital basım.
  • Cary, Phillip. Augustine's Invention of the Inner Self. The Legacy of a Christian Platonist. New York: Oxford University Press, 2010.
  • Descartes, René. Meditasyonlar. Çeviren. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu, 2014.
  • Dixsaut, Monique. Platon. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2003.
  • Draaisma, Douwe. Bellek Metaforları. Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çeviren Gürol Koca. İstanbul: Metis, 2018.
  • Escudero, Jesus Adrian. “Heidegger on Selfhood”, American International Journal of Contemporary Research 4, no 2 (2014): 6-17.
  • Falque, Emmanuel. God, The Flesh and Other. From Irenaeus to Duns Scotus. Çeviren Christian Hackett. Illinois: Northwestern University Press, 2015.
  • Gilson, Etienne. Introduction à l’étude de Saint Augustin. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 1949.
  • Goffman, Erving. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Çeviren Barış Cezar. İstanbul: Metis, 2014.
  • Heidegger, Martin. Identity and Difference. Çeviren Joan Stambaugh. New York: Harper & Row, 1969.
  • Horney, Karen. Self-Analysis. New York: W. W. Norton Company, 1994.
  • Kohut, Heinz. The Restoration of the Self. Şikago: University of Chicago, 2011.
  • Mansbach, Abraham. “Heidegger on the Self, Authenticity and Inauthenticity”, Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly 40 (1991): 64-91.
  • Marion, Jean-Luc. In The Self’s Place. The Approach of Saint Augustine. Çeviren Jeffrey L. Kosky. Kaliforniya: Stanford University, 2012.
  • Mead, George Herbert. Zihin, Benlik, Toplum. Çeviren Yeşim Erdem. Ankara: Heretik, 2017.
  • Platon. “Meno”. Complete Works içinde, editör John M. Cooper, çeviren G.M.A. Grube, 870-897. Cambridge: Hackett Publishing, 1997.
  • Platon. Timaios. Doğa Üzerine. Çeviren Özgüç Orhan. Ankara: Fol, 2022.
  • Ricoeur, Paul. Hafıza, Tarih, Unutuş. Çeviren M. Emin Özcan. İstanbul: Metis, 2020.
  • Ricoeur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
  • Taylor, Charles. Sources of the Self. The Making of the Modern Identity. Massachusetts: Harvard University, 1989.
  • Varlık, Selami. Paul Ricoeur’de Temellük ve Tahayyül. İstanbul: Alfa, 2021.
  • Yates, Frances A. Hafıza Sanatı. Çeviren Ayşe Deniz Temiz. İstanbul: Metis, 2020.

AUGUSTİNUS’UN PERSPEKTİFİNDEN KENDİNİ VE TANRI’YI BİLME MESELESİ

Year 2023, Issue: 35, 331 - 344, 20.05.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1233650

Abstract

Aziz Augustinus’un Confessiones’deki (İtiraflar) Hıristiyanlık serüveninin, kendini ve Tanrı’yı bilmeye dair içerimleri bulunur. Bu bakımdan Augustinus, çağdaş sosyal bilim ve felsefe pratiğinde sıklıkla kullanılan kendilik kavramının gelişiminde önemli bir yer edinir. Antik Yunan felsefe mirasını Hıristiyanlığın Tanrı anlayışıyla beslemekle kalmaz, aynı zamanda antik Yunan’ın aksine hem insani hem ilahi düzen için temele aklı değil istenci koyar. Bu yüzden Augustinus’ta kendini bilme önce istencin dolayımından geçmelidir. Yani ruhun kuvvetlerinden olan kavrayış (intelligentia), diğer bir kuvvete, yani istence (voluntas) bağlıdır. Ruhun üçüncü kuvveti olan hafıza (memoria) ise insanın hem kendini hem Tanrı’yı aramaya yöneldiği yer olacaktır. Peki bu durumda kendini ve Tanrı’yı bilmek nasıl mümkün olabilir? Burada kendilik ile Tanrı birbiriyle nasıl ilişkilenir?

References

  • Augustinus. İtiraflar. Çeviren Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı, 2010.
  • Augustinus. İstencin Özgür Tercihi Üzerine. Çeviren Metin Topuz. İstanbul: Say, 2015.
  • Augustinus. Tanrı Devleti. Seçmeler. Çeviren Öncel Sencerman. Ankara: BilgeSu, 2021.
  • Bachelard, Gaston. Uygulamalı Akılcılık. Çeviren Emine Sarıkartal. İstanbul: İthaki, 2009.
  • Carraud, Vincent. L’invention du moi. Paris: Presses Universitaires de France, 2016. Dijital basım.
  • Cary, Phillip. Augustine's Invention of the Inner Self. The Legacy of a Christian Platonist. New York: Oxford University Press, 2010.
  • Descartes, René. Meditasyonlar. Çeviren. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu, 2014.
  • Dixsaut, Monique. Platon. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2003.
  • Draaisma, Douwe. Bellek Metaforları. Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çeviren Gürol Koca. İstanbul: Metis, 2018.
  • Escudero, Jesus Adrian. “Heidegger on Selfhood”, American International Journal of Contemporary Research 4, no 2 (2014): 6-17.
  • Falque, Emmanuel. God, The Flesh and Other. From Irenaeus to Duns Scotus. Çeviren Christian Hackett. Illinois: Northwestern University Press, 2015.
  • Gilson, Etienne. Introduction à l’étude de Saint Augustin. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 1949.
  • Goffman, Erving. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Çeviren Barış Cezar. İstanbul: Metis, 2014.
  • Heidegger, Martin. Identity and Difference. Çeviren Joan Stambaugh. New York: Harper & Row, 1969.
  • Horney, Karen. Self-Analysis. New York: W. W. Norton Company, 1994.
  • Kohut, Heinz. The Restoration of the Self. Şikago: University of Chicago, 2011.
  • Mansbach, Abraham. “Heidegger on the Self, Authenticity and Inauthenticity”, Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly 40 (1991): 64-91.
  • Marion, Jean-Luc. In The Self’s Place. The Approach of Saint Augustine. Çeviren Jeffrey L. Kosky. Kaliforniya: Stanford University, 2012.
  • Mead, George Herbert. Zihin, Benlik, Toplum. Çeviren Yeşim Erdem. Ankara: Heretik, 2017.
  • Platon. “Meno”. Complete Works içinde, editör John M. Cooper, çeviren G.M.A. Grube, 870-897. Cambridge: Hackett Publishing, 1997.
  • Platon. Timaios. Doğa Üzerine. Çeviren Özgüç Orhan. Ankara: Fol, 2022.
  • Ricoeur, Paul. Hafıza, Tarih, Unutuş. Çeviren M. Emin Özcan. İstanbul: Metis, 2020.
  • Ricoeur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
  • Taylor, Charles. Sources of the Self. The Making of the Modern Identity. Massachusetts: Harvard University, 1989.
  • Varlık, Selami. Paul Ricoeur’de Temellük ve Tahayyül. İstanbul: Alfa, 2021.
  • Yates, Frances A. Hafıza Sanatı. Çeviren Ayşe Deniz Temiz. İstanbul: Metis, 2020.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Articles
Authors

M. Taha Tunç 0000-0002-1803-0107

Publication Date May 20, 2023
Submission Date January 13, 2023
Acceptance Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 35

Cite

Chicago Tunç, M. Taha. “AUGUSTİNUS’UN PERSPEKTİFİNDEN KENDİNİ VE TANRI’YI BİLME MESELESİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 35 (May 2023): 331-44. https://doi.org/10.53844/flsf.1233650.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.