Kant’ın bilinemeyeceğini düşündüğü kendinde şeyi “isteme” olarak ortaya koyan Schopenhauer, istemenin sıçramalı bir evrimsel süreçte sırasıyla inorganik doğa, bitkiler, hayvanlar ve insanlar olarak aşamalı bir şekilde kendini ortaya koyduğunu açıklar. O, Platon’dan aldığı ideaların, istemenin doğrudan nesneleşmesi olarak bu seviyelere karşılık geldiğini belirtir. Öznenin tasarımı olarak ortaya çıkan tek tek şeyler ise idealar denilen prototiplerin kopyalarıdır. Aristoteles’ten de teleolojiyi alan Schopenhauer, doğada hiçbir şeyin amaçsız ve anlamsız olmadığını, her şeyin tam bir uygunluk içinde, bir amaca göre ortaya çıktığını açıklar. Doğa her canlıya türünü sürdürmesi için gereken organ ve özellikleri vermiştir. Bu çalışmada, Schopenhauer’un evrimi açıklarken mekanizm ve teizme bir alternatif olarak ortaya koyduğu, asıl varlık olan isteme ve onun tekliğiyle zaman dışılığına dayanan teleoloji ele alınmıştır. Çalışmanın ana iddiası, üçüncü bir yol arayışında olan filozofun bunu tutarlı bir şekilde ortaya koyamadığı ve teizmle binevi özdeşleşen tasarım tarafında kaldığıdır. Zira istemenin kör yani bilinçsiz ve bilgisiz olduğu göz önüne alındığında, her canlının ihtiyacı olacak şeyleri nasıl “öngördüğü” sorusu cevapsız kalır. Filozof, istemenin zaman dışılığına işaret eder ancak bu sefer de türlerin nadiren yok olmaları büyük bir çelişki yaratır.
Kant’ın bilinemeyeceğini düşündüğü kendinde şeyi “isteme” olarak ortaya koyan Schopenhauer, istemenin sıçramalı bir evrimsel süreçte sırasıyla inorganik doğa, bitkiler, hayvanlar ve insanlar olarak aşamalı bir şekilde kendini ortaya koyduğunu açıklar. O, Platon’dan aldığı ideaların, istemenin doğrudan nesneleşmesi olarak bu seviyelere karşılık geldiğini belirtir. Öznenin tasarımı olarak ortaya çıkan tek tek şeyler ise idealar denilen prototiplerin kopyalarıdır. Aristoteles’ten de teleolojiyi alan Schopenhauer, doğada hiçbir şeyin amaçsız ve anlamsız olmadığını, her şeyin tam bir uygunluk içinde, bir amaca göre ortaya çıktığını açıklar. Doğa her canlıya türünü sürdürmesi için gereken organ ve özellikleri vermiştir. Bu çalışmada, Schopenhauer’un evrimi açıklarken mekanizm ve teizme bir alternatif olarak ortaya koyduğu, asıl varlık olan isteme ve onun tekliğiyle zaman dışılığına dayanan teleoloji ele alınmıştır. Çalışmanın ana iddiası, üçüncü bir yol arayışında olan filozofun bunu tutarlı bir şekilde ortaya koyamadığı ve teizmle binevi özdeşleşen tasarım tarafında kaldığıdır. Zira istemenin kör yani bilinçsiz ve bilgisiz olduğu göz önüne alındığında, her canlının ihtiyacı olacak şeyleri nasıl “öngördüğü” sorusu cevapsız kalır. Filozof, istemenin zaman dışılığına işaret eder ancak bu sefer de türlerin nadiren yok olmaları büyük bir çelişki yaratır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Metaphysics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2024 |
Submission Date | August 27, 2024 |
Acceptance Date | October 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 39 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.