endilerine ait bir akla, duyuşa ve eyleyiciliğe sahip olmayı, varoluşsal imkânlarıyla kaynaklarının farklı köklerine gitmeyi ve onlarla yeniden yapıcı, iyileştirici ve yaratıcı ilişkilenen oyunbozan öznelerin özgürlük deneyimleri çağdaş feminist teorilerin de çerçevesini oluşturmaktadır. Çalışmamızda bu süreçleri ve feminist teorilerin özgürlük anlayışlarını, eleştirilerini ve mücadelelerini Nancy Hirschmann’ın Ishiac Berlin’in Two Concepts of Liberty makalesinde pozitif ve negatif özgürlük tanımından hareketle feminizme uyarladığı özgürlük kavramı yorumunu farklı deneyimlerle yapısöküme uğratarak analiz edeceğiz. Eleştirel feminizmlerin özne oluşa dair temel önermeleri ve teklif ettikleri modelleri genel hatlarıyla ele aldıktan sonra feminizmlerin özgürlükle kekremsi ilişkisini Sara Ahmed'in “oyunbozan özne” adlandırması çerçevesinde eyleminin aktörü olmak, “aklını otoriteye teslim etmemek” ve “kadın oluş” bağlamında tartışmaya açacağız. Bu süreçte şu üç yargı çalışmanın ana eksenini oluşturacaktır: 1) Feminizm modern seküler dilin ürettiği yekpare bir model değildir. 2) Feminist teorilerde tek bir özgürlük tanımı ve modeli yerine tanınma ve hak ilişkisinden hareketle merkez olmayan farklı kültürel ve tarihsel pratikleri içeren modeller oluşturulmuştur. 3) Bu yeni modelleri anlatacak ve açıklayacak yeni kavramlar, mevcut normatif söylemden hareketle oluşturulamaz, kavramlar oluşturacak dişil yönteme ihtiyaç vardır. Bu üç yargıdan hareketle cinsiyetleştirilmiş özgürlük deneyimini eleştirel bir bakışla analiz ederek ortaya çıkardığı sorunları ve alternatif cevapları ele alacağız.
Contemporary feminist theories are based on the experience of freedom of subjects who have their own mind, perception and agency, who go to the various roots of their sources with their existential possibilities and deal with them constructively, healingly and creatively. In this study, we will analyse these processes and feminist theories' understanding of freedom, their critiques and struggles, by deconstructing Nancy Hirschmann's interpretation of the concept of freedom, which she adapted to feminism based on Ishiac Berlin's definition of positive and negative freedom in his article Two Concepts of Liberty, through different experiences. After discussing the basic propositions of critical feminisms about subjectivity and the models they offer in general terms, we will discuss feminisms' bitter relationship with freedom in the context of being an agent of action, "not surrendering one's mind to authority", and "becoming a woman" within the framework of Sara Ahmed's term "killjoy subject". In this process, the following three judgements will form the main axis of the study: 1) Feminism is not a monolithic model produced by modern secular language. 2) Instead of a single definition and model of freedom, feminist theories have created models that include different non-centred cultural and historical practices based on the relationship between recognition and rights. 3) New concepts that will describe and explain these new models cannot be created on the basis of the existing normative discourse; a feminine method is needed to create concepts. On the basis of these three judgements, we will critically analyse the experience of gendered freedom and discuss the problems and alternative responses it raises.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Human Being, 21st Century Philosophy , Contemporary Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2024 |
Submission Date | October 3, 2024 |
Acceptance Date | November 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 39 |
Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).
Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.
Only articles within the scope of the file will be included in our special issue.
Thank you for your attention.