The stereotype thoughts that teachers have play an important role in determining the content, teaching strategies, methods and techniques they use in their classes. Therefore, determining pre-service teachers' thoughts about entrepreneurs will guide the shaping of entrepreneurship education. In this context, the aim of this study is to describe the entrepreneurial stereotype ideas of prospective teachers. The data was collected with the “Draw an Entrepreneur” scale developed by the researcher and analyzes were carried out with a rubric, which was prepared based on the entrepreneurship competencies in the literature. 65 science teacher candidates enrolled in the science education program participated in the research conducted with the survey research model. As a result of the research, the participants were found to describe the entrepreneur mostly in terms of financial aspects. In addition to the financial dimension, creativity and mobilizing others are common stereotypes. As a result, pre-service teachers should be trained to gain not only economical, but also the dimension of creating social and cultural value of entrepreneurship.
Entrepreneur entrepreneurship education science education teacher education
Öğretmenlerin sahip oldukları stereotip düşünceler sınıflarında seçtikleri içerik, öğretim stratejileri, kullandıkları yöntem ve teknikleri belirlemede önemli rol oynamaktadır. Dolayısıyla öğretmen adaylarının girişimci ile ilgili düşüncelerin belirlenmesi girişimcilik eğitiminin şekillendirilmesine kılavuzluk edecektir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının girişimci stereotip düşünceleri betimlemektir. Araştırmacı tarafından geliştirilen “Girişimci Çiz” ölçeği ile veriler toplanmış ve alan yazında yer alan girişimcilik yetkinlikleri temel alınarak hazırlanan rübrik ile analizler yapılmıştır. Tarama araştırma modeli ile yapılan araştırmaya fen bilimleri öğretmenliği programına kayıtlı 65 tane fen bilimleri öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcılar, girişimciyi çoğunlukla finansal yönüyle betimlediği bulunmuştur. Finansal boyuta ek olarak yaratıcılık ve başkalarını harekete geçirme yaygın olarak ortaya çıkan stereotiplerdir. Sonuç olarak girişimciliğin sadece ekonomik değil, sosyal ve kültürel değer yaratma boyutu da öğretmen adaylarına kazandırılması gereken yetkinliklerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |