Research Article
BibTex RIS Cite

Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 81 - 90, 30.05.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı 6. sınıf öğrencileri için sanal astronomi müzesi tasarlamaya yönelik bir STEAM etkinliği önerisinde bulunmaktır. Önerilen etkinlik ile öğrencilerin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik alanlarından kazanımlar elde etmeleri amaçlanmıştır. Etkinlik üç ders saati olarak planlanmıştır. Etkinlik 5E öğrenme modeline göre hazırlanmıştır. Giriş aşamasında müze ve astronomi müzesi konularında öğrencilerin ilgisinin çekilmesi planlanmıştır. Keşfetme aşamasında öğrencilerin güneş sistemi, güneş sistemindeki gezegenler, sıraları ve boyutları ile ilgili araştırmalar yapmaları, araştırma aşamasında ise güneş sistemindeki gezegenlerle alakalı taslak çizimler oluşturmaları beklenmiştir. Öğrencilerin taslak çizimlerini Paint 3D programını kullanarak üç boyutlu hale getirmeleri sağlanmıştır. Açıklama aşamasında ise öğretmen güneş sistemindeki gezegenleri, temel özelliklerini, büyüklüklerini, uzaklıklarını açıklamaktadır. Derinleştirme aşamasında öğrenciler sanal astronomi müzesi hazırlayarak Fen, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik alanından kazanımlar elde ederler. Öğrencilerin hazırladıkları sanal müzeler değerlendirme aşamasında rubrik ile değerlendirilir. Önerilen etkinliğin uygulaması yapılmamıştır. Daha sonra yapılacak çalışmalarda etkinliğin uygulaması yapılarak, öğrenciler üzerindeki farklı etkileri incelenebilir.

References

  • Ayvacı, H. Ş. & Ayaydın, A. (2018). Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik (STEAM). S. Çepni (Ed.), Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi içerisinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Beers, S. Z. (t.y.). 21st Century Skills: Preparing Students For Their Future. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf (09.01.2021).
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. Arlington, Virginia: NSTA Press.
  • Dugger, W. E. (2010, Aralık). Evolution of STEM in the United States. 6th Biennial International Conference on Technology Education Research’da sunulmuş bildiri, Avusturalya.
  • Eguchi, A. & Uribe, L. (2017, March). Robotics to promote STEM learning: Educational robotics unit for 4th grade science. In 2017 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC) (pp. 186-194). IEEE.
  • Honey, M., Pearson, G. & Schweingruber, H. (Eds.) (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, D.C.:The National Academies Press.
  • Keefe, D. F., & Laidlaw, D. H. (2013, July). Virtual reality data visualization for team-based STEAM education: Tools, methods, and lessons learned. In International Conference on Virtual, Augmented and Mixed Reality (pp. 179-187). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Mataric, M. J., Koenig, N. P. & Feil-Seifer, D. (2007, March). Materials for Enabling Hands-On Robotics and STEM Education. In AAAI spring symposium: Semantic scientific knowledge integration (pp. 99-102).
  • MEB (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/Str_yon_planlama_V2/MEBStratejikPlan.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018b). Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018c). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018d). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018e). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB EARGED (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (27/02/2018).
  • NCREL & Metiri Group (2003). enGauge 21st Century Skills: for 21st Century Learners. http://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf (28/02/2018).
  • P21 (2016). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (17/06/2017).
  • Stergiopoulou, M., Karatrantou, A. & Panagiotakopoulos, C. (2016, November). Educational robotics and STEM education in primary education: a pilot study using the H&S electronic systems platform. In International Conference EduRobotics 2016 (pp. 88-103). Springer, Cham.
  • Şad, S. N. & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve türkiye için öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 278-299.
  • Şahin, E. & Kabasakal, V. (2018). STEM eğitim yaklaşımında dinamik matematik programlarının (Geogebra) kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 55-62.
  • World Economic Forum (2015). New Vision for Education: Unlocking the potential of technology. Geneva.
  • Yildirim, B., Sahin-Topalcengiz, E., Arikan, G. & Timur, S. (2020). Using virtual reality in the classroom: Reflections of STEM teachers on the use of teaching and learning tools. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 6(3), 231-245.

A STEAM Activity for Designing a Virtual Astronomy Museum

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 81 - 90, 30.05.2021

Abstract

The aim of this study is to propose a STEAM activity for designing avirtual astronomy museum for 6th grade students. Students will be able to acquire abilities from Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics fields through the proposed activity. The activity is planned as three lesson hours. The activity was prepared according to the 5E teaching model. In the introductory phase, the teacher tries to attract the attention of the students in museum and astronomy museum. Students conduct research on the solar system, planets in the solar system, their order and size during the exploration phase. They make sketches about the planets in the solar system based on the research results. They make these sketch drawings three-dimensional using the Paint 3D program. In the explanation stage, the teacher explains the planets in the solar system, their basic characteristics, sizes and distances. During the deepening phase, students acquire skills from Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics by preparing a virtual astronomy museum. Virtual museums prepared by students are evaluated with rubrics. The recommended activity has not been implemented. In future research, the application of the activity can be done and its different effects on students can be examined.

References

  • Ayvacı, H. Ş. & Ayaydın, A. (2018). Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik (STEAM). S. Çepni (Ed.), Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi içerisinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Beers, S. Z. (t.y.). 21st Century Skills: Preparing Students For Their Future. https://cosee.umaine.edu/files/coseeos/21st_century_skills.pdf (09.01.2021).
  • Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. Arlington, Virginia: NSTA Press.
  • Dugger, W. E. (2010, Aralık). Evolution of STEM in the United States. 6th Biennial International Conference on Technology Education Research’da sunulmuş bildiri, Avusturalya.
  • Eguchi, A. & Uribe, L. (2017, March). Robotics to promote STEM learning: Educational robotics unit for 4th grade science. In 2017 IEEE Integrated STEM Education Conference (ISEC) (pp. 186-194). IEEE.
  • Honey, M., Pearson, G. & Schweingruber, H. (Eds.) (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, D.C.:The National Academies Press.
  • Keefe, D. F., & Laidlaw, D. H. (2013, July). Virtual reality data visualization for team-based STEAM education: Tools, methods, and lessons learned. In International Conference on Virtual, Augmented and Mixed Reality (pp. 179-187). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Mataric, M. J., Koenig, N. P. & Feil-Seifer, D. (2007, March). Materials for Enabling Hands-On Robotics and STEM Education. In AAAI spring symposium: Semantic scientific knowledge integration (pp. 99-102).
  • MEB (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/Str_yon_planlama_V2/MEBStratejikPlan.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı. Ankara. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10052958_10.09.2015sp17.15imzasz.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2016). STEM Eğitimi Raporu. Ankara. http://yegitek.meb.gov.tr/stem_egitimi_raporu.pdf (09.01.2021).
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018b). Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018c). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018d). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB (2018e). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB EARGED (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara. https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf (27/02/2018).
  • NCREL & Metiri Group (2003). enGauge 21st Century Skills: for 21st Century Learners. http://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf (28/02/2018).
  • P21 (2016). Framework for 21st century learning. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_framework_0816.pdf (17/06/2017).
  • Stergiopoulou, M., Karatrantou, A. & Panagiotakopoulos, C. (2016, November). Educational robotics and STEM education in primary education: a pilot study using the H&S electronic systems platform. In International Conference EduRobotics 2016 (pp. 88-103). Springer, Cham.
  • Şad, S. N. & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve türkiye için öneriler. Milli Eğitim Dergisi, 40(185), 278-299.
  • Şahin, E. & Kabasakal, V. (2018). STEM eğitim yaklaşımında dinamik matematik programlarının (Geogebra) kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 55-62.
  • World Economic Forum (2015). New Vision for Education: Unlocking the potential of technology. Geneva.
  • Yildirim, B., Sahin-Topalcengiz, E., Arikan, G. & Timur, S. (2020). Using virtual reality in the classroom: Reflections of STEM teachers on the use of teaching and learning tools. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 6(3), 231-245.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Esra Kızılay 0000-0001-8329-0186

Publication Date May 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Kızılay, E. (2021). Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(2), 81-90.
AMA Kızılay E. Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği. FMGT Eğitimi Dergisi. May 2021;4(2):81-90.
Chicago Kızılay, Esra. “Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4, no. 2 (May 2021): 81-90.
EndNote Kızılay E (May 1, 2021) Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4 2 81–90.
IEEE E. Kızılay, “Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği”, FMGT Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 2, pp. 81–90, 2021.
ISNAD Kızılay, Esra. “Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği”. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4/2 (May 2021), 81-90.
JAMA Kızılay E. Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4:81–90.
MLA Kızılay, Esra. “Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, vol. 4, no. 2, 2021, pp. 81-90.
Vancouver Kızılay E. Sanal Astronomi Müzesi Tasarlamaya Yönelik Bir STEAM Etkinliği. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4(2):81-90.