Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Descriptive Content Analysis of Research Published in the Field of ASSURE Instructional Design Model in Turkey

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 123 - 144, 31.05.2022

Öz

The aim of this study is to determine the general trend of research published on the ASSURE instructional design model between 2015 and 2021 in Turkey. For this purpose, nine articles published in Turkey and four dissertation studies conducted in four different universities were examined. In order to evaluate the relevant publications, the publication classification form, which was developed using the literature, was used. The form contains the identifier of the relevant study, field of study, research method, data collection tools, sample, content of the study. Analyzes made according to these categories were presented using descriptive statistical techniques such as frequencies and percentages. According to the findings of the research, it is seen that there has been an increase in the studies on the ASSURE model after 2019. It has been observed that the studies carried out are mainly articles. However, it is noteworthy that thesis studies are mostly done at the doctoral level. It is thought that the results obtained from the study will be useful in terms of seeing the strengths and deficiencies of the studies carried out in the field, and can be used as a determining source in guiding future studies.

Kaynakça

  • Aktaş, İ. (2016, 16-18 Mayıs). Assure modeline uygun olarak TPAB fen etkinliğinin geliştirilmesi. 10. İnternational Computer And İnstructional Tecnologies Symposium (ICITS). [Bildiri Sunumu]. Rize, Türkiye.
  • Asandaş, N. ve Hacıcafereoğlu, S. (2021). Koronavirüs (Covıd-19) döneminde uzaktan eğitim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7) , 213-223.
  • Aybey, S. (2020). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin ASSURE modeline göre tasarımı. Trabzon İlahiyat Dergisi, 7 (1), 339-381.
  • Baran, B. (2010). Experiences from the process of designing lessons with interactive whiteboard: ASSURE as a road map. Contemporary Educatıonal Technology, 1(4), 367-380.
  • Bavlı, B. ve Erişen, Y. (2015). Designing Pcm instruction by using Assure instructional design model. International Journal on New Trends in Educationand Their Implications, 6(3), 1309-6249.
  • Bilgin, İ. ve Toksoy, A. (2014). Yaparak yaşayarak öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (13) , 163-169.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Brown, A. ve Green, T. (2006). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice. Pearson.
  • Callison, D. (2002). Instructional models (Part III). School Library Media Activities Monthly, 19(3), 36-37.
  • Creswell, J. W. ve Plano, Clark. V. L. (2020). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (3. Baskı). ( Dede ve S. B. Demir Çev.) Anı Yayıncılık. (2011, 2. Baskı).
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Çiltaş, A., Güler,G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirel, Ö. (2017). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Pegem Yayıncılık.
  • Doğaç, E. ve Gök, F. (2020). Yaparak yaşayarak öğrenme yönteminin 5. Sınıf öğrencilerinin astronomiye karşı tutumlarına ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5 (2) , 285-301.
  • Elmalı, Ş., (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki fen grubu öğretmenlerine yönelik ASSURE öğretim tasarımı modeline dayalı mesleki gelişim programı geliştirilmesi. [Doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Evren Yapıcıoğlu, A. (2020). Fen eğitiminde sosyobilimsel konu olarak Covid 19 pandemisi ve örnek uygulama önerileri; Salgın sürecinde Türkiye'de ve Dünya’da eğitim, Milli Eğitim Dergisi, 1121-1141 . DOI: 10.37669/milliegitim.787170
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: a content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Gündüzalp, C. ve Yıldız, E.P. (2020). ASSURE modeli ile tasarlanmış bir dersin öğrencilerin bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik tutum ve bilgisayar kaygı düzeylerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 24(83), 107-137.
  • Jayarajah, K., Saat, R.M. ve Rauf, R.A.A. (2014). A review of science, technology, engineering & mathematics (STEM) education research from 1999–2013: A Malaysian perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(3), 155-163.
  • Karakış, H.,Karamete, A. ve Okçu, A. (2016). The effects of a computer-assisted teaching material, designed according to the Assure instructional design and the Arcs model of motivation, on students’ achievement levels in a mathematics lesson and their resulting attitudes. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 105-113.
  • Karakış, H. (2014). İlköğretim 4. sınıf “kesirler” ünitesi için geliştirilen bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumuna etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karaduman, B., Sezgin Memnun, D. ve Çakır, C. (2019). ASSURE öğretim tasarım modeli ile olasılık kavramının öğretimine yönelik bir öneri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 456-468. DOI: 10.21733/ibadjournal.584664.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademi Yayınları.
  • Kaya, S., ( 2021). Mitoz ve mayoz hücre bölünmeleri konusunun öğretiminde Assure öğretim tasarımı uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonu üzerine etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Kazancı-Gül, M., Altun, S., Yabaş, D. (2020), Investigation of the effect of course design prepared according to Assure model principles on students. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 54 (2) ,1265–1276.
  • Kelly, A. E.,& Lesh, R. A. (2000). Trends and shifts in research methods. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 35-44). NJ, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Keskin, İ. (2015, 26-27 Nisan). Designing, implementing and evaluating of instructional design taht was developed by using cabri 3D, based on ASSURE instructional design. [Bildiri Sunumu]. 6. International Visible Conference on Educational Studies and Applied Linguistics, Erbil, Irak.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Covıd-19 özel sayısı( 2), 283-289.
  • Kim, D., & Downey, S. (2016). Examining the use of the ASSURE model by K-12 teachers. Computers in the Schools, 33(3), 153-168.
  • Kubat, U. (2018). Soru varsa, öğrenme de vardır. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68) , 1585-1598.
  • Lefebvre, P.(2006). Infusion of technology in the classroom: Implementing an instructional technology matrix to help teachers. [ Doctoral dissertation]. Concordia University.
  • Lin, T.C., Lin, T.J., & Tsai, C.C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals, International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372.
  • Masood, M. (1997). A ten year analysis: Trends in traditional educational technology literature. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 1(2), 1823-1844.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı: Kuram, modeller ve uygulamalar. Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. ve Uyangör, S. M. (2011). Matematik eğitimi için bir öğretim tasarımı modeli. e -Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1786-1796.
  • Özdilek, Z. (2018). ASSURE modeline dayalı fen öğretimi. O. Karamustafaoğlu, Ö. Tezel, ve U. Sarı. (Eds.), Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi. (s. 402-423). Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme teknolojisi. Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., ve Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 341- 374). Sense Publishers.
  • Şimşek, A. (2016). Öğretim tasarımı ve modelleri. K. Çağıltay ve Y. Göktaş. (Ed.). Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. (s. 105-122). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., ( 2020). Türk Halk Müziği Teorisi ve Uygulaması Dersine Yönelik ASSURE Modeli Temelli Öğretim Materyalleri Önerisi. [Doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.

Türkiye’de ASSURE Öğretim Tasarımı Modeli Alanında Yayınlanan Araştırmaların Betimsel İçerik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 123 - 144, 31.05.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2015-2021 yılları arasında ASSURE öğretim tasarımı modeli üzerine yayınlanan araştırmaların genel eğilimini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de yayınlanan dokuz makale ve dört farklı üniversitede yürütülen dört tez çalışması incelenmiştir. İlgili yayınları değerlendirmek için literatürden yararlanılarak geliştirilen çalışma sınıflandırma formu kullanılmıştır. Formda ilgili çalışmanın künyesi, çalışma alanı, araştırma yöntemi, veri toplama araçları, örneklemi, çalışmanın içeriği alanları bulunmaktadır. Bu kategorilere göre yapılan analizler frekans ve yüzde gibi betimsel istatistik teknikleri kullanılarak sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre ASSURE modeli ile ilgili çalışmalarda 2019 yılından sonra bir artış yaşandığı görülmektedir. Yapılan çalışmaların ağırlıklı olarak makale olduğu görülmüştür. Bununla beraber tez çalışmalarının daha çok doktora aşamasında yapıldığı dikkat çekmektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçların alanda gerçekleştirilen çalışmaların güçlü ve eksik yönlerini görmek açısından yararlı olacağı, gelecek çalışmalara yön vermede belirleyici bir kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aktaş, İ. (2016, 16-18 Mayıs). Assure modeline uygun olarak TPAB fen etkinliğinin geliştirilmesi. 10. İnternational Computer And İnstructional Tecnologies Symposium (ICITS). [Bildiri Sunumu]. Rize, Türkiye.
  • Asandaş, N. ve Hacıcafereoğlu, S. (2021). Koronavirüs (Covıd-19) döneminde uzaktan eğitim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (7) , 213-223.
  • Aybey, S. (2020). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin ASSURE modeline göre tasarımı. Trabzon İlahiyat Dergisi, 7 (1), 339-381.
  • Baran, B. (2010). Experiences from the process of designing lessons with interactive whiteboard: ASSURE as a road map. Contemporary Educatıonal Technology, 1(4), 367-380.
  • Bavlı, B. ve Erişen, Y. (2015). Designing Pcm instruction by using Assure instructional design model. International Journal on New Trends in Educationand Their Implications, 6(3), 1309-6249.
  • Bilgin, İ. ve Toksoy, A. (2014). Yaparak yaşayarak öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (13) , 163-169.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Brown, A. ve Green, T. (2006). The essentials of instructional design: Connecting fundamental principles with process and practice. Pearson.
  • Callison, D. (2002). Instructional models (Part III). School Library Media Activities Monthly, 19(3), 36-37.
  • Creswell, J. W. ve Plano, Clark. V. L. (2020). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (3. Baskı). ( Dede ve S. B. Demir Çev.) Anı Yayıncılık. (2011, 2. Baskı).
  • Çetinkaya, M. ve Taş, E. (2016). Web destekli ve etkinlik temelli ölçme değerlendirme materyali geliştirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 21-28.
  • Çiltaş, A., Güler,G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirel, Ö. (2017). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Pegem Yayıncılık.
  • Doğaç, E. ve Gök, F. (2020). Yaparak yaşayarak öğrenme yönteminin 5. Sınıf öğrencilerinin astronomiye karşı tutumlarına ve fen öğrenme motivasyonlarına etkisi. Türkiye Eğitim Dergisi, 5 (2) , 285-301.
  • Elmalı, Ş., (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki fen grubu öğretmenlerine yönelik ASSURE öğretim tasarımı modeline dayalı mesleki gelişim programı geliştirilmesi. [Doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Evren Yapıcıoğlu, A. (2020). Fen eğitiminde sosyobilimsel konu olarak Covid 19 pandemisi ve örnek uygulama önerileri; Salgın sürecinde Türkiye'de ve Dünya’da eğitim, Milli Eğitim Dergisi, 1121-1141 . DOI: 10.37669/milliegitim.787170
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G., ve Reisoğlu, İ. (2012). Educational technology research trends in Turkey: a content analysis of the 2000-2009 decade. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 191-196.
  • Gündüzalp, C. ve Yıldız, E.P. (2020). ASSURE modeli ile tasarlanmış bir dersin öğrencilerin bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik tutum ve bilgisayar kaygı düzeylerine etkisi. Ekev Akademi Dergisi, 24(83), 107-137.
  • Jayarajah, K., Saat, R.M. ve Rauf, R.A.A. (2014). A review of science, technology, engineering & mathematics (STEM) education research from 1999–2013: A Malaysian perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10(3), 155-163.
  • Karakış, H.,Karamete, A. ve Okçu, A. (2016). The effects of a computer-assisted teaching material, designed according to the Assure instructional design and the Arcs model of motivation, on students’ achievement levels in a mathematics lesson and their resulting attitudes. European Journal of Contemporary Education, 15(1), 105-113.
  • Karakış, H. (2014). İlköğretim 4. sınıf “kesirler” ünitesi için geliştirilen bilgisayar destekli etkinliklerin öğrenci başarı ve tutumuna etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karaduman, B., Sezgin Memnun, D. ve Çakır, C. (2019). ASSURE öğretim tasarım modeli ile olasılık kavramının öğretimine yönelik bir öneri. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 456-468. DOI: 10.21733/ibadjournal.584664.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademi Yayınları.
  • Kaya, S., ( 2021). Mitoz ve mayoz hücre bölünmeleri konusunun öğretiminde Assure öğretim tasarımı uygulamalarının öğrencilerin akademik başarısı ve motivasyonu üzerine etkisi. [Yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
  • Kazancı-Gül, M., Altun, S., Yabaş, D. (2020), Investigation of the effect of course design prepared according to Assure model principles on students. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 54 (2) ,1265–1276.
  • Kelly, A. E.,& Lesh, R. A. (2000). Trends and shifts in research methods. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 35-44). NJ, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Keskin, İ. (2015, 26-27 Nisan). Designing, implementing and evaluating of instructional design taht was developed by using cabri 3D, based on ASSURE instructional design. [Bildiri Sunumu]. 6. International Visible Conference on Educational Studies and Applied Linguistics, Erbil, Irak.
  • Kırmızıgül, H. G. (2020). Covıd-19 salgını ve beraberinde getirdiği eğitim süreci. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Covıd-19 özel sayısı( 2), 283-289.
  • Kim, D., & Downey, S. (2016). Examining the use of the ASSURE model by K-12 teachers. Computers in the Schools, 33(3), 153-168.
  • Kubat, U. (2018). Soru varsa, öğrenme de vardır. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68) , 1585-1598.
  • Lefebvre, P.(2006). Infusion of technology in the classroom: Implementing an instructional technology matrix to help teachers. [ Doctoral dissertation]. Concordia University.
  • Lin, T.C., Lin, T.J., & Tsai, C.C. (2014). Research trends in science education from 2008 to 2012: A systematic content analysis of publications in selected journals, International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372.
  • Masood, M. (1997). A ten year analysis: Trends in traditional educational technology literature. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 1(2), 1823-1844.
  • Ocak, M.A. (2015). Öğretim tasarımı: Kuram, modeller ve uygulamalar. Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. ve Uyangör, S. M. (2011). Matematik eğitimi için bir öğretim tasarımı modeli. e -Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6(2), 1786-1796.
  • Özdilek, Z. (2018). ASSURE modeline dayalı fen öğretimi. O. Karamustafaoğlu, Ö. Tezel, ve U. Sarı. (Eds.), Güncel yaklaşım ve yöntemlerle etkinlik destekli fen öğretimi. (s. 402-423). Pegem Akademi.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme teknolojisi. Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430-453.
  • Sözbilir, M., Kutu, H., ve Yaşar, M. D. (2012). Science education research in Turkey: A content analysis of selected features of papers published. In J. Dillon& D. Jorde (Eds). The World of Science Education: Handbook of Research in Europe (pp. 341- 374). Sense Publishers.
  • Şimşek, A. (2016). Öğretim tasarımı ve modelleri. K. Çağıltay ve Y. Göktaş. (Ed.). Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teoriler, araştırmalar, eğilimler. (s. 105-122). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, K., ( 2020). Türk Halk Müziği Teorisi ve Uygulaması Dersine Yönelik ASSURE Modeli Temelli Öğretim Materyalleri Önerisi. [Doktora tezi]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Buket Çatar 0000-0002-5794-8084

Zehra Özdilek 0000-0002-0441-1048

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çatar, B., & Özdilek, Z. (2022). Türkiye’de ASSURE Öğretim Tasarımı Modeli Alanında Yayınlanan Araştırmaların Betimsel İçerik Analizi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(2), 123-144.