The aim of this study is to determine the general trend of research published on the ASSURE instructional design model between 2015 and 2021 in Turkey. For this purpose, nine articles published in Turkey and four dissertation studies conducted in four different universities were examined. In order to evaluate the relevant publications, the publication classification form, which was developed using the literature, was used. The form contains the identifier of the relevant study, field of study, research method, data collection tools, sample, content of the study. Analyzes made according to these categories were presented using descriptive statistical techniques such as frequencies and percentages. According to the findings of the research, it is seen that there has been an increase in the studies on the ASSURE model after 2019. It has been observed that the studies carried out are mainly articles. However, it is noteworthy that thesis studies are mostly done at the doctoral level. It is thought that the results obtained from the study will be useful in terms of seeing the strengths and deficiencies of the studies carried out in the field, and can be used as a determining source in guiding future studies.
ASSURE instructional design model Descriptive content analysis Technology supported instruction
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2015-2021 yılları arasında ASSURE öğretim tasarımı modeli üzerine yayınlanan araştırmaların genel eğilimini tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’de yayınlanan dokuz makale ve dört farklı üniversitede yürütülen dört tez çalışması incelenmiştir. İlgili yayınları değerlendirmek için literatürden yararlanılarak geliştirilen çalışma sınıflandırma formu kullanılmıştır. Formda ilgili çalışmanın künyesi, çalışma alanı, araştırma yöntemi, veri toplama araçları, örneklemi, çalışmanın içeriği alanları bulunmaktadır. Bu kategorilere göre yapılan analizler frekans ve yüzde gibi betimsel istatistik teknikleri kullanılarak sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre ASSURE modeli ile ilgili çalışmalarda 2019 yılından sonra bir artış yaşandığı görülmektedir. Yapılan çalışmaların ağırlıklı olarak makale olduğu görülmüştür. Bununla beraber tez çalışmalarının daha çok doktora aşamasında yapıldığı dikkat çekmektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçların alanda gerçekleştirilen çalışmaların güçlü ve eksik yönlerini görmek açısından yararlı olacağı, gelecek çalışmalara yön vermede belirleyici bir kaynak olarak kullanılabileceği düşünülmektedir.
ASSURE Öğretim Tasarımı Modeli Betimsel İçerik Analizi Teknoloji Destekli Öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2 |