This study aims to compile and analyze the studies on Geometer's Sketchpad software in Turkey. The data selection process based on the PRISMA protocol was taken into consideration in selecting the studies to be systematically reviewed. The “Study Review Form” developed by Çiltaş in 2017 was used to examine and code 11 studies, 7 of which were theses and 4 were articles, whose full text could be accessed electronically when searched with the word “Sketchpad” in YÖK Thesis Center, Google Scholar and TR Index. After the examination and coding, the data obtained were analyzed through the Excel program and frequency and percentage values were found. The frequency and percentage values were presented using column and circle graphs. In the resulting distributions, it was noticed that academic achievement and student views continued to be addressed by the researchers. It was found that only 7th grade students were initially preferred as the sample, and in the following period, undergraduate students were also preferred in addition to 7th grade students. Except for 2014, it was noticed that open-ended achievement test was among the data collection tools in all years. Based on the results of the studies, it was seen that the software facilitated learning, increased the permanence of learning and improved the aspects of questioning, analyzing, exploring and being creative. GeoGebra has largely replaced Geometer’s Sketchpad in educational research due to its broader accessibility and open-source nature. It can be suggested that the weaknesses of Geometer's Sketchpad software should be improved by software developers.
Bu çalışmada, Türkiye’de Geometer’s Sketchpad yazılımına yönelik yapılan çalışmaların derlenip incelenmesi amaçlanmıştır. Sistematik incelemesi yapılacak çalışmaların seçilmesinde PRISMA protokolüne dayalı veri seçme süreci dikkate alınmıştır. YÖK Tez Merkezi, Google Akademik ve TR Dizin’de “Sketchpad” kelimesi ile arama yapıldığında elektronik ortamda tam metnine erişilebilen 7’si tez ve 4’ü makale olmak üzere 11 çalışmanın incelenmesi ve kodlanması için 2017 yılında Çiltaş tarafından geliştirilen “Çalışma İnceleme Formu” kullanılmıştır. İnceleme ve kodlamalar yapıldıktan sonra elde edilen veriler Excel programı aracılığıyla analiz edilip frekans ve yüzde değerleri bulunmuştur. Bulunan frekans ve yüzde değerleri sütun ve daire grafiği kullanılarak sunulmuştur. Ortaya çıkan dağılımlarda akademik başarı ve öğrenci görüşleri konularının araştırmacılar tarafından ele alınmaya devam ettiği fark edilmiştir. Örneklem olarak başta sadece 7. sınıf öğrencilerinin tercih edildiği ve sonraki süreçte 7. sınıf öğrencilerinin yanında lisans öğrencilerinin de tercih edildiği tespit edilmiştir. 2014 yılı haricindeki tüm yıllarda açık uçlu başarı testinin veri toplama araçları arasında yer aldığı fark edilmiştir. İncelenen araştırmaların ulaştıkları sonuçlardan yola çıkarak yazılımın öğrenmeyi kolaylaştırdığı, öğrenmenin kalıcılığını artırdığı ve sorgulama, analiz etme, keşfetme ve yaratıcı olma yönlerini geliştirdiği görülmüştür. Geometer’s Sketchpad yazılımının zayıf kalan yönlerinin yazılımcılar tarafından geliştirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies, Mathematics Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | May 7, 2025 |
Acceptance Date | September 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 3 |