Okullar öğrencilere; değer, bilgi ve yapıcı davranış kazandıran ve onları barış dolu bir yaşam için hazırlayan kurumlardır. Her çocuk ve genç, korunma hakkına ve güvenli okul ortamında eğitim alma hakkına sahiptir. Okulda zorbalık ve şiddetten söz edilmesi bu ilkelere ters düşmektedir. Okulda zorbalığa maruz kalan öğrencilerde başka bir deyişle kurbanlarda kısa dönemde ciddi fiziksel ve duygusal örselenme oluşması yanında kişilik yapıları, eğitimleri üzerinde çok daha uzun süreli olumsuz etkilere yol açar. Okulda zorbalık öğrenciler yanında aileleri, öğretmenleri ve okul yöneticilerini de olumsuz etkiler. Bu nedenle zorbalık, okulda görevli hekim, okul hemşiresi, psikolog gibi sağlık profesyonellerinin ilgilenmesi gereken bir konudur. Okulda zorbalığa yaklaşım insan hakları ihlalleri açısından da ele alınırsa; zorbalığın özellikle çoğu zaman göz ardı edilen ve fazla dikkate alınmayan gizli şekilleri belirlenebilir. İnsan hakları bakışı dışındaki zorbalık yaklaşımı, diğerlerine zarar verme olarak basitleştirilmiş olduğundan, sorunun çözümünde bireysel davranışlara odaklanılacak dolayısıyla zorbalığın önlenmesinde etkili girişimler uygulanamayacaktır. Okullarda uygulanacak zorbalığı önleme programları insan hakları yaklaşımı ile ele alındığında zorbalık azaltılabilir ve başarılı önleme girişimlerinin uzun süre uygulanması sağlanabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | September 16, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 16 Issue: 61 |