Anadolu’da geleneksel dokumadaki değişim, giyim şeklinin değişimiyle paralellik göstermektedir. Geçmişten günümüze kadar giyim ister geleneksel isterse de modern olarak tanımlanan biçimde olsun içerdiği detayları, çeşitliliği ve zenginliğiyle en çok kadın giysilerinde ön plana çıkmıştır. Kadının varoluşundan gelen estetik ve güzel giyinme arzusunun yanı sıra, kadının toplum içerisindeki statüsü, zevki, inancı giyimine de yansımış ve yaşamının her evresinde giyiminin çeşitlenmesine neden olmuştur. Bu durumu en iyi Anadolu kadınının geleneksel giyiminde gözlemlemek mümkün olmaktadır. Çünkü geleneksel giyimde kadın; sokakta, evde, bekâr, sözlü, nişanlı, evli, çocuklu, çocuksuz, dul, genç, yaşlı gibi sıfatlarla toplum içerisinde kendine ait olan konumunu giyimine taşımıştır. Gerek giyiminde gerekse başlıklarında kullandığı renkler, süslemeler ve kuşamı kadının giyimindeki bedensel söylemi olmuş, kadın nerede ne giyeceğini, nasıl giyeceğini ananevi aktarımlarla öğrenerek topluma vermek istediği sosyal iletiyi giyim kuşamı vasıtasıyla üzerinde taşımıştır. Bu durumda geleneksel giyim kuşamı sadece maddi bir kültür mirası olarak görmek yanlış olmaktadır çünkü kadın geleneksel giyimine mana da yüklemiştir.
Toplumların ve ulusların en önemli birleştirici ögelerinden biri olan kültürel mirasları kapsamında; neredeyse Türklerin Orta Asya’dan göç ettiklerinden beri neredeyse değişmeyen bir kültüre sahip olan Çankırı ili Ilgaz ilçesi geleneksel kadın giysilerini tanıtan çalışma ile kültürel mirasa ve yapılacak araştırmalara yardımcı olabilmek amaçlanmaktadır. Araştırma kapsamında akademik çalışmalar araştırılmış, yazılı ve görsel basın taranmış, saha çalışması yapılarak konu ile bilgisi olan kişilerle irtibata geçilmiş, yüz yüze görüşmeler yapılmış, bu konu ile ilgili materyaller toplanmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 PROF. DR. H. FERİHA AKPINARLI ARMAĞAN SAYISI |