Research Article
BibTex RIS Cite

HALK ANLATILARININ EPİK KURALLARI IŞIĞINDA BİR İNCELEME: MERCAN KIZ MASALI

Year 2022, Volume: 5 Issue: 3, 660 - 673, 29.12.2022
https://doi.org/10.55666/folklor.1176457

Abstract

Milletlerin kültür hayatında çok fazla karşılaşılan anlatı türü olan masallar, genel kabul gören doğruluk, iyilik, eşitlik, özgürlük, adalet gibi birçok evrensel değere sahiptir. Bunun yanında konularının geniş olması, sunumunun zahmetsiz olması ve dinleyici kitlesinin çoğunlukla hazır olması gibi nedenler masalların yaygınlığında etkilidir.
Bilim dünyasına bakıldığında masallar ile ilgili yapılan araştırmaların derleme ve inceleme çalışmalarından oluştuğu görülür. Bu araştırmalarda derlenen masallar arasında birtakım ortak özellikler dikkati çekmiş ve bu ortaklıklar halkbilimciler tarafından tespit edilmeye çalışılmıştır. Burada halkbilimcilerin üzerinde durdukları nokta farklı coğrafya ve kültürlerdeki masalların nasıl ve ne şekilde yaşatılıp aktarıldıkları ve bunlar arasındaki benzerliklerdir. Bunları belirlemek için karşılaştırmalı olarak farklı kültürlerdeki masal çalışmaları yapılmıştır.
Tarihî Coğrafi Fin Okulunun temsilcisi olan halkbilimciler, halk anlatılarının bilhassa da masalların ne şekilde, nerede ve ne zaman oluştuğunu, ilk şekillerinin nasıl meydana geldiğini belirlemek amacıyla çeşitli yöntemler geliştirerek ve bu yöntemleri kullanarak masallar üzerinde motif, tip ve yapı çalışmaları yapmışlardır. Hazırlanan bu yöntemlerden biri, Danimarkalı halkbilimci Axel Olrik’in düzenleyip geliştirdiği ve halk anlatı metinlerinin yapı çözümlemesine yönelik ilk örneği olarak bilinen “Halk Anlatılarının Epik Kuralları” dır.
Axel Olrik, “Halk Anlatılarının Epik Kuralları” adlı çalışmasında milletlerin sahip olduğu kültürel değerlerini edebi ürünlerinde bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde muhafaza ettiğini göstermek maksadıyla on beş maddelik kurallar oluşturmuş ve bu kuralları birçok eser üzerinde tatbik ederek kuralların geçerliliğini kanıtlamaya çalışmıştır. Dünyada ve Türkiye’de bu konuda birçok çalışma yapılmış, destandan, halk hikâyesine, masallara kadar faklı türlerde eserlere söz konusu epik yasalar uygulanmıştır. Bu çalışmada Mercan Kız masalı, Axel Olrik’in epik yasalarına göre gözden geçirilmiş ve çalışmanın sonunda incelenen masalın “Halk Anlatılarının Epik Kuralları”na uygunluk gösterip göstermediği değerlendirilmiştir. Mercan Kız masalı sözlü anlatı geleneği içinde önemli bir yeri olan “Billur Köşk Masalları” içinde yer almaktadır. Bu eser, içindeki motiflerle Türk kültürünün ve düşüncesinin geleneksel yapısını yansıtan masal kitaplarından birisidir. En eski yazılı nüshası XIX. yüzyıla dayanan “Billur Köşk Masalları” adlı eser, derleyicisi belli olmayan ve içinde on dört adet masal barındıran bir eserdir. Çalışma sonunda Mercan Kız masalının Axel Olrik’in on beş maddeden oluşan “Halk Anlatılarının Epik Kuralları”na tamamına uygun olduğu tespit edilmiştir. Olrik’in ortaya koyduğu yasaların Türk edebi ürünleriyle de uygunluk gösterebilmesi farklı toplumlara ait ürünlerde içerik, icra şekli ve yapısal düzen açısından benzerliklerin olabileceğini göstermektedir.

References

  • ADIGÜZEL, S. (1999). “Başkurt Destanı Akbuzat’ın Epik Kurallara Göre İncelenmesi”. Milli Folklor, S. 44, 24–34.
  • ALANGU, T. (2019). Billur Köşk Masalları. İstanbul: YKY Yayınları.
  • ARTUN, E. (2019). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi.
  • BARS, M. E. (2014). “A. Olrik’in Epik Yasaları Işığında Ferhat ile Şirin Hikâyesi” Teke Dergisi, S.3/1, 306-324.
  • BORATAV, P. N. (1969). Az Gittik Uz Gittik. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • BORATAV, P. N. (2007). Zaman Zaman İçinde. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • BOYRAZ, Ş. (2008). “Sözlü Anlatıların Sürekliliği Üzerine Düşünceler”, Folklor / Edebiyat, S. 54, 105-118.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2020). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ELÇİN, Ş. (1993). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • GÜLMEN, N. (2008). “Axel Olrik’in Epik Yasaları Işığında ‘Salur Kazanun Evi Yağmalanduğı Boyu Beyan Eder’ İsimli Hikâyenin Okunması”. Millî Folklor, s. 79, 14-20.
  • GÜNEY, E. C. (2009). Evvel Zaman İçinde. İstanbul: Nar Yayınları.
  • KURTLU, Y. ve KOÇAK, B. (2015). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları Işığında Bir Destan İncelemesi”. Current Research in Social Sciences, C. 1, S. 1, 1-8.
  • OĞUZ, M. Ö. (2008). Masallar. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • OĞUZ, M. Ö.(2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • OLRİK, A. (1975). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları”, Folklora Doğru, S. 40, 18-28.
  • OLRİK, A. (1994a). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları I”, Millî Folklor, S. 23, 2-5.
  • OLRİK, A. (1994b), “Halk Anlatılarının Epik Kuralları II”, Millî Folklor, s. 24, 4-6.
  • ÖZCAN, T. (1996). “Oğuz Kağan Destanı’nın Halk Anlatılarının Epik Kuralları Bakımından İncelenmesi” Milli Folklor, S. 31-32, 95-97.
  • PROPP, V. (2001). Masalın Biçimbilimi Olağanüstü Masalların Yapısı. (Çev. Mehmet Rıfat- Sema Rıfat), İstanbul: Om Yayınevi.
  • SAKAOĞLU, S. (1999). Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • SEZER, M. A. (2018). “Axel Olrik’in Epik Yasaları Işığında Segrek Destanı”, Teke Dergisi, C. 7, S. 1, 313 – 321.
  • TEZEL, N. (2018). Türk Masalları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayıncılık.
  • TUNCEL, U. (2014). “Axel Olrik'in Halk Anlatılarının Epik Yasaları Bağlamında "Ağalık" Adlı Karagöz Oyunu Çözümlemesi”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, c. 48, s. 48, 203-240.
  • TÜRK DİL KURUMU. (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜRKAN, K. (2020). “Anadolu Masallarında Öne Çıkan Kahraman Olarak Evin Küçük Kızı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 13, S. 74, 62-67.
  • YILMAZ, M. (2016). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları Işığında Ateşkâr Oğlan Masalının İncelenmesi”. Turkish Studies, c. 11, s. 20, 643-658.
  • ZARİÇ, M. (2012). “Axel Olrik’in Epik Yasaları ve Lord Raglan’ın Kahraman Kalıbı Açısından Ağrıdağı Efsanesi Romanı”. Turkish Studies, C. 74, 3337-3349.
Year 2022, Volume: 5 Issue: 3, 660 - 673, 29.12.2022
https://doi.org/10.55666/folklor.1176457

Abstract

References

  • ADIGÜZEL, S. (1999). “Başkurt Destanı Akbuzat’ın Epik Kurallara Göre İncelenmesi”. Milli Folklor, S. 44, 24–34.
  • ALANGU, T. (2019). Billur Köşk Masalları. İstanbul: YKY Yayınları.
  • ARTUN, E. (2019). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi.
  • BARS, M. E. (2014). “A. Olrik’in Epik Yasaları Işığında Ferhat ile Şirin Hikâyesi” Teke Dergisi, S.3/1, 306-324.
  • BORATAV, P. N. (1969). Az Gittik Uz Gittik. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • BORATAV, P. N. (2007). Zaman Zaman İçinde. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • BOYRAZ, Ş. (2008). “Sözlü Anlatıların Sürekliliği Üzerine Düşünceler”, Folklor / Edebiyat, S. 54, 105-118.
  • ÇOBANOĞLU, Ö. (2020). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • ELÇİN, Ş. (1993). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • GÜLMEN, N. (2008). “Axel Olrik’in Epik Yasaları Işığında ‘Salur Kazanun Evi Yağmalanduğı Boyu Beyan Eder’ İsimli Hikâyenin Okunması”. Millî Folklor, s. 79, 14-20.
  • GÜNEY, E. C. (2009). Evvel Zaman İçinde. İstanbul: Nar Yayınları.
  • KURTLU, Y. ve KOÇAK, B. (2015). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları Işığında Bir Destan İncelemesi”. Current Research in Social Sciences, C. 1, S. 1, 1-8.
  • OĞUZ, M. Ö. (2008). Masallar. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • OĞUZ, M. Ö.(2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?, Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • OLRİK, A. (1975). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları”, Folklora Doğru, S. 40, 18-28.
  • OLRİK, A. (1994a). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları I”, Millî Folklor, S. 23, 2-5.
  • OLRİK, A. (1994b), “Halk Anlatılarının Epik Kuralları II”, Millî Folklor, s. 24, 4-6.
  • ÖZCAN, T. (1996). “Oğuz Kağan Destanı’nın Halk Anlatılarının Epik Kuralları Bakımından İncelenmesi” Milli Folklor, S. 31-32, 95-97.
  • PROPP, V. (2001). Masalın Biçimbilimi Olağanüstü Masalların Yapısı. (Çev. Mehmet Rıfat- Sema Rıfat), İstanbul: Om Yayınevi.
  • SAKAOĞLU, S. (1999). Masal Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • SEZER, M. A. (2018). “Axel Olrik’in Epik Yasaları Işığında Segrek Destanı”, Teke Dergisi, C. 7, S. 1, 313 – 321.
  • TEZEL, N. (2018). Türk Masalları. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayıncılık.
  • TUNCEL, U. (2014). “Axel Olrik'in Halk Anlatılarının Epik Yasaları Bağlamında "Ağalık" Adlı Karagöz Oyunu Çözümlemesi”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, c. 48, s. 48, 203-240.
  • TÜRK DİL KURUMU. (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • TÜRKAN, K. (2020). “Anadolu Masallarında Öne Çıkan Kahraman Olarak Evin Küçük Kızı”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, C. 13, S. 74, 62-67.
  • YILMAZ, M. (2016). “Halk Anlatılarının Epik Kuralları Işığında Ateşkâr Oğlan Masalının İncelenmesi”. Turkish Studies, c. 11, s. 20, 643-658.
  • ZARİÇ, M. (2012). “Axel Olrik’in Epik Yasaları ve Lord Raglan’ın Kahraman Kalıbı Açısından Ağrıdağı Efsanesi Romanı”. Turkish Studies, C. 74, 3337-3349.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Arzu Gülhan Aktürk This is me 0000-0002-8957-8073

Fatma Yıldırmış 0000-0003-2913-5489

Publication Date December 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Gülhan Aktürk, A., & Yıldırmış, F. (2022). HALK ANLATILARININ EPİK KURALLARI IŞIĞINDA BİR İNCELEME: MERCAN KIZ MASALI. Folklor Akademi Dergisi, 5(3), 660-673. https://doi.org/10.55666/folklor.1176457