İhracata dayalı büyüme modeli stratejisi ekonomik büyüme oranlarını artırmayı hedefleyen gelişmekte olan ülkeler için temel paradigma haline gelmiştir. Her ne kadar ihracat, gelir yaratmanın anahtarı olarak görülse de dış talebin limitli olabileceğine ilişkin endişeler bulunmaktadır. Spesifik olarak, Çin'in dikkat çekici ihracat performansının diğer ülkelerin ihracatları üzerinde muhtemel yerinden edici etkisi tartışmaların merkezinde yer almaktadır. Bu çalışma, ihracata dayalı büyüme ve Çin'in artan ihracatının çeşitli ülke ve bölgeler üzerindeki dışlama etkisine ilişkin bu literatürü gözden geçirmektedir. Ayrıca, Çin’in ihracat yapısındaki dinamik değişmeleri de yansıtan önemli ürünlerin listeleri sunulmuştur. 4 haneli Harmonize Sistem (HS) sınıflandırması kullanılarak oluşturulan ürün seçimi, 2009-2018 yılları arasında Çin’in açıklanmış karşılaştırmalı üstünlüğündeki iyileşmelere ve Çin'in en geniş global pazar payının bulunduğu tekstil, elektronik ve makine sektörlerine dayalıdır. Ek olarak, bu ürünlerin pazarında saptanan mevcut rakip, potansiyel rakip ve potansiyel kaybeden ülkelerin listeleri sunulmuştur. Bulgular, Çin ihracatının artan sofistikleşmesine bağlantılı olarak daha gelişmiş ülkeler üzerinde artan rekabetçi baskıya işaret etmektedir.
Export-led growth strategies have become the main paradigm for developing countries seeking to achieve higher economic growth. While exports are key to generating income, there are concerns regarding limitations in external demand. Specifically, China’s remarkable export performance has been at the center of debates that revolve around possible export displacement effects on other countries. This study reviews this literature on export-led growth and crowding-out effects induced by China’s growing exports on various countries and regions. Moreover, reflecting dynamic changes in export structure, lists of key products for Chinese exports are provided. While using the 4-digit level Harmonized System (HS) classification, the selection of the products is based on improvements in revealed comparative advantage (RCA) over the period from 2009 to 2018 and is specific to China’s top three sectors with the largest global market shares: textile, electronics and machinery. Additionally, lists of competitor, potential competitor and potential loser countries are identified in the markets for these specified key products. The findings demonstrate increased competitive pressures on more advanced countries in connection with the increased sophistication of Chinese exports.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Macroeconomics (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.