At the beginning of the search for solutions to the global competition and global crises that have arisen as a result of globalization, ways to increase international trade are sought through the logistics sector. For this purpose, competitive countries have given priority to the establishment of an advanced transportation network. The prerequisite for an advanced international transportation network is creating an effective and efficient logistics management and transportation corridor. Türkiye is central in most of these corridors because it acts as a bridge connecting Asia and Europe. In addition, it is the only logistics country that provides direct access to any place in the world with its feature of being a global logistics center beyond the continents of Europe, Asia, Eurasia, and Africa by being located at the intersection of almost all continents in the world. In this respect, Türkiye has the potential to be the most important logistics center in Eurasia, as it is located at the intersection and junction point of Asia and Europe, especially the Eurasian continent.
The study was designed as descriptive research. The best answer to the search for solutions to the global competition that has emerged in addition to the increasing international trade volume and production power is the creation of logistics centers. Türkiye has a central position in logistics projects such as the revitalization of the historical Silk Road, TRACECA, and Baku-Tbilisi-Kars railway projects, which were brought to life as a result of the increase in global competition and the global crisis. Considering its key position in these projects, Türkiye should show that it is the country with the shortest route between Eurasia and Asia by developing both its railway and highway infrastructure. It should be supported with policies that will strengthen its position in projects developed between the two continents. This study reveals Türkiye’s potential to become the logistics center of the Eurasian region.
Küreselleşmenin sonucu olarak ortaya çıkan küresel rekabete ve küresel krizlere çözüm arayışlarının başında lojistik sektörü aracılığıyla ülkelerarası ticareti artırmanın yolları aranmaktadır. Bu amaçla rekabetçi ülkeler gelişmiş bir taşımacılık ağı kurulması gerekliliğini ön plana almışlardır. Ülkelerarası gelişmiş bir taşımacılık ağının ön koşulu ise etkin ve verimli bir lojistik yönetimle ulaştırma koridorları oluşturmaktır. Bu koridorların çoğunda Türkiye merkezi konumdadır. Çünkü Türkiye Asya ile Avrupa kıtasını birbirine bağlayan bir köprü görevi görmektedir. Bunun yanında Dünya üzerindeki bütün kıtaların nerdeyse kesişiminde yer alarak Avrupa, Asya, Avrasya, Afrika kıtalarının da ötesinde küresel boyutta bir lojistik merkez olma özelliğiyle Dünya üzerindeki herhangi bir yere doğrudan erişim olanağı sağlayan tek lojistik ülkedir. Bu bakımdan Türkiye başta Avrasya kıtası olmak üzere Asya ve Avrupa’nın kesişim ve birleşim noktasında yer alarak özellikle Avrasya’nın en önemli lojistik merkezi olma potansiyeli taşımaktadır.
Çalışma betimleyici araştırma türünde desenlenmiştir. Ülkelerarası artan ticaret hacmi ve üretim gücünün yanında ortaya çıkan küresel rekabete yönelik çözüm arayışlarına en iyi cevap lojistik merkezlerin oluşturulmasıdır. Küresel rekabetin artması ve küresel ekonomik kriz sonucunda hayata geçirilen tarihi İpek Yolunun canlandırılması, TRACECA, Bakü- Tiflis- Kars demiryolu projeleri gibi lojistik projelerde Türkiye merkezi konumda yer almaktadır. Bu projelerdeki kilit konumuna baktığımızda Türkiye Avrasya ile Asya arasındaki en kısa güzergaha sahip ülke olduğunu hem demiryolu hem de karayolu altyapısını geliştirerek göstermelidir. İki kıta arasında geliştirilen projelerdeki konumunu güçlendirecek politikalarla desteklemelidir. Bu çalışma ile Türkiye’nin Avrasya bölgesinin lojistik merkezi olma potansiyeli ortaya çıkarılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2024 |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | July 5, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.