Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of Covid-19 Pandemic on Usage of Digital Banking in Turkey

Year 2021, , 309 - 323, 10.01.2021
https://doi.org/10.25295/fsecon.844266

Abstract

Digital banking transactions are an important service area for banks with the cost advantage they provide. In addition, digital banking services offer customers time and location flexibility with the opportunity to perform their transactions faster. The most important function of digital banking services for customers is that they can perform their transactions in a more flexible time frame without going to the bank branch. While these main benefits of digital banking increase customer satisfaction, security concerns negatively affect the level of usage. Time and cost savings, transaction speed and quality, and location flexibility are the main factors in customers' preference for digital banking. Apart from these factors, force majeures may also be effective in the usage of digital banking. In this context, Covid-19 pandemic and restriction measures of countries have increased the importance of digital banking services. In this study, the effects of the pandemic were examined on the customers' usage of gigital banking in Turkey.

References

  • Akpınar, H. (1993). Daha Hızlı, Daha Güçlü, Daha Yüksek. Ankara: Türkiye Bankalar Birliği Yayınları.
  • Bakkal, M. & Aksüt, U. (2011). Türk Bankacılık Sisteminde Elektronik Bankacılık Uygulamaları. İstanbul: Hiperlink.
  • Commencis (2020). The Future of Digital Banking: Key Takeaways from the Challenger Banks September 2020.
  • Durer, S., Çalışkan, A.Ö., Akbaş, H.E. & Gündoğdu, C.E. (2009). İnternet Bankacılığı Kullanma Kararını Etkileyen Faktörler: Türk Banka Müşterileri Üzerine Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 26 (1), 133-154.
  • French, S., Leyshon, A. & Meek, S. The Changing Geography of British Bank and Building Society Branch Networks, 2003-2012. University of Nottingham.
  • Gu, J.C., Lee, S.C. & Suh, Y.H. (2009). Determinants of behavioral intention to mobile banking. Expert Systems With Applications, 36(9), 11605–11616. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.03.024
  • Gup, B. E. (2002). The Future of Banking. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Innovation Flashback. (2018). Research Technology Management, 61(5), 5. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1495961.
  • Johnson, B.A., Ott, J.H., Stephenson, J.M. & Weberg, P.K. (1995). Banking on Multimedia. McKinsey Quarterly, 2, 94–106.
  • Kahveci, E. & Wolfs B. (2018). Digital Banking İmpact on Turkish Deposit Banks Performance. Banks and Bank Systems, 13(3), 48–57. https://doi.org/10.21511/bbs.13(3).2018.05.
  • Mason, R.O., McKenney, J.L. & Copeland, D.G. (1997). Bank of America: The Crest and Trough of Technological Leadership. MIS Quarterly, 21(3), 321–353.
  • Mbama, C.I. & Ezepue. P.O. (2018). Digital Banking, Customer Experience and Bank Financial Performance : UK Customers’ Perceptions. International Journal of Bank Marketing, 36(2), 230–255. https://doi.org/10.1108/IJBM-11-2016-0181.
  • Polasik, M. & Wisniewski, T.P. (2009). Empirical Analysis of Internet Banking Adoption in Poland. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 32–52. https://doi.org/10.1108/02652320910928227
  • Suh, B. & Han, I. (2002). Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking. Electronic Commerce Research & Applications, 1(3/4), 247. https://doi.org/10.1016/S1567-4223(02)00017-0.
  • Sohail, M.S. & Shanmugham, B. (2003). E-Banking and Customer Preferences in Malaysia: An Empirical İnvestigation. Information Sciences, 150(3), 207–217. https://doi.org/10.1016/S0020-0255(02)00378-X.
  • Tan, M. & Teo, S.H.T. (2000). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking. Journal of the Association for Information Systems, 1(5), 1-42.
  • Trethowan, J. & Scullion, G. (1997). Strategic Responses to Change in Retail Banking in the UK and the Irish Republic. International Journal of Bank Marketing, 15(2): 60- 68.
  • Türkiye Bankalar Birliği (1998). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri için Risk Yönetimi. İstanbul: TBB Yayınları.
  • Ustasüleyman, T. & Eyüboglu, K. (2010). Bireylerin İnternet Bankacılığını Benimsemesini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile Belirlenmesi. Journal of BRSA Banking & Financial Markets, 4(2), 11–38.

Türkiye’de Dijital Bankacılık Kullanımı Üzerinde Covid-19 Pandemisinin Etkileri

Year 2021, , 309 - 323, 10.01.2021
https://doi.org/10.25295/fsecon.844266

Abstract

Dijital bankacılık işlemleri sağladığı maliyet avantajı ile bankalar için önemli bir hizmet alanıdır. Bununla beraber müşterilere daha hızlı bir şekilde işlemlerini yapma olanağı sunmakta ile zaman ve mekân esnekliği sunmaktadır. Dijital bankacılık hizmetlerinin müşteriler açısından en temel fonksiyonu, banka şubesine gitmeden işlemlerini daha esnek bir zaman diliminde gerçekleştirebilmeleridir. Dijital bankacılığın bu temel faydaları, müşteri memnuniyetini arttırmakla birlikte güvenlik endişeleri ise kullanım düzeyini olumsuz etkileyebilmektedir. Genel itibariyle müşterilerin dijital bankacılığı tercih etmelerinde zaman ve maliyet tasarrufu sağlaması, işlem hızı ve kalitesi sunması, belirli bir mekâna bağlı kalınmaması başlıca etkenlerdir. Bu temel faktörlerin dışında mücbir sebepler de dijital bankacılık kullanımında etkili olabilir. Bu bağlamda dünya genelinde yaşanan Covid-19 pandemi süreci ve ülkelerin bu döneme özgü çeşitli uygulamaları dijital bankacılık hizmetlerinin önemini arttırmıştır. Bu çalışmada pandemi sürecinin Türkiye’deki müşterilerin dijital bankacılık kullanımlarını üzerindeki etkisi incelenmiş ve çeşitli düzeylerde etkinin var olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akpınar, H. (1993). Daha Hızlı, Daha Güçlü, Daha Yüksek. Ankara: Türkiye Bankalar Birliği Yayınları.
  • Bakkal, M. & Aksüt, U. (2011). Türk Bankacılık Sisteminde Elektronik Bankacılık Uygulamaları. İstanbul: Hiperlink.
  • Commencis (2020). The Future of Digital Banking: Key Takeaways from the Challenger Banks September 2020.
  • Durer, S., Çalışkan, A.Ö., Akbaş, H.E. & Gündoğdu, C.E. (2009). İnternet Bankacılığı Kullanma Kararını Etkileyen Faktörler: Türk Banka Müşterileri Üzerine Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 26 (1), 133-154.
  • French, S., Leyshon, A. & Meek, S. The Changing Geography of British Bank and Building Society Branch Networks, 2003-2012. University of Nottingham.
  • Gu, J.C., Lee, S.C. & Suh, Y.H. (2009). Determinants of behavioral intention to mobile banking. Expert Systems With Applications, 36(9), 11605–11616. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.03.024
  • Gup, B. E. (2002). The Future of Banking. Westport, CT, USA: Greenwood Press.
  • Innovation Flashback. (2018). Research Technology Management, 61(5), 5. https://doi.org/10.1080/08956308.2018.1495961.
  • Johnson, B.A., Ott, J.H., Stephenson, J.M. & Weberg, P.K. (1995). Banking on Multimedia. McKinsey Quarterly, 2, 94–106.
  • Kahveci, E. & Wolfs B. (2018). Digital Banking İmpact on Turkish Deposit Banks Performance. Banks and Bank Systems, 13(3), 48–57. https://doi.org/10.21511/bbs.13(3).2018.05.
  • Mason, R.O., McKenney, J.L. & Copeland, D.G. (1997). Bank of America: The Crest and Trough of Technological Leadership. MIS Quarterly, 21(3), 321–353.
  • Mbama, C.I. & Ezepue. P.O. (2018). Digital Banking, Customer Experience and Bank Financial Performance : UK Customers’ Perceptions. International Journal of Bank Marketing, 36(2), 230–255. https://doi.org/10.1108/IJBM-11-2016-0181.
  • Polasik, M. & Wisniewski, T.P. (2009). Empirical Analysis of Internet Banking Adoption in Poland. International Journal of Bank Marketing, 27(1), 32–52. https://doi.org/10.1108/02652320910928227
  • Suh, B. & Han, I. (2002). Effect of Trust on Customer Acceptance of Internet Banking. Electronic Commerce Research & Applications, 1(3/4), 247. https://doi.org/10.1016/S1567-4223(02)00017-0.
  • Sohail, M.S. & Shanmugham, B. (2003). E-Banking and Customer Preferences in Malaysia: An Empirical İnvestigation. Information Sciences, 150(3), 207–217. https://doi.org/10.1016/S0020-0255(02)00378-X.
  • Tan, M. & Teo, S.H.T. (2000). Factors Influencing the Adoption of Internet Banking. Journal of the Association for Information Systems, 1(5), 1-42.
  • Trethowan, J. & Scullion, G. (1997). Strategic Responses to Change in Retail Banking in the UK and the Irish Republic. International Journal of Bank Marketing, 15(2): 60- 68.
  • Türkiye Bankalar Birliği (1998). Elektronik Bankacılık ve Elektronik Para Faaliyetleri için Risk Yönetimi. İstanbul: TBB Yayınları.
  • Ustasüleyman, T. & Eyüboglu, K. (2010). Bireylerin İnternet Bankacılığını Benimsemesini Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile Belirlenmesi. Journal of BRSA Banking & Financial Markets, 4(2), 11–38.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Uğur Uzun 0000-0002-3245-5742

Publication Date January 10, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Uzun, U. (2021). Türkiye’de Dijital Bankacılık Kullanımı Üzerinde Covid-19 Pandemisinin Etkileri. Fiscaoeconomia, 5(1), 309-323. https://doi.org/10.25295/fsecon.844266

 Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.