The Covid-19 virus, which had an impact on people’s lives, has become pandemic since its emergence in 2020 and has affected the world. During the Pandemic process, individuals try to leverage technology to avoid lagging in areas such as education and fulfill their duties. The use of technology opportunities has become a necessity due to individual preferences and risk-creating situations. This study aims to identify the ease-of-use and usability perceptions of individuals with the Technology Acceptance Model (TAM) variables for distance education systems and determine the effects of Covid-19 risk perception on these perceptions. Also, the research aims to determine whether existing risk perceptions have moderator effect between usefulness and ease of use. The research was conducted through the sample of academicians from Ardahan University which were selected from among the universities that use the distance learning system. The partial least squares structural equation modeling (PL-SEM) was used in the analysis of the data. It has been determined that the risk perception of Covid-19 has partial effects on TAM variables and has no moderator effects.
İnsanların hayatları üzerinde etkileri olan Covid-19 virüsü, 2020 yılında ortaya çıktığı zamandan itibaren pandemi halini alarak bütün dünyayı etkilemiştir. Pandemi sürecinde bireyler eğitim gibi alanlarda geri kalmamak ve görevlerini yerine getirmek için teknolojilerden faydalanmaya çalışmaktadırlar. Teknoloji olanaklarının kullanımı hem bireysel tercihlerden hem de risk oluşturan durumlardan dolayı bir zorunluluk halini almıştır. Bu çalışmada bireylerin uzaktan eğitim sistemlerine yönelik Teknoloji Kabul Modeli (TAM) değişkenleri olan kullanım kolaylığı ile kullanışlılık algılarının belirlenmesi ve Covid-19 risk algısının bu algılar üzerindeki etkilerini belirlemek amaçlanmaktadır. Ayrıca mevcut risk algılarının kullanışlılık ve kullanım kolaylığı arasında düzenleyici etkisinin olup olmadığının belirlenmesi de araştırma amaçları arasında yer almaktadır. Araştırma uzaktan eğitim sistemini kullanan üniversiteler arasından seçilen Ardahan Üniversitesi akademisyenleri örneklemi üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde kısmı en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PL-SEM) kullanılmıştır. Covid-19 risk algısının TAM değişkenleri üzerinde kısmı etkilerinin olduğu, düzenleyici etkilerinin ise bulunmadığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.