İktisadi düşüncedeki temel okullar genellikle anaakım (orthodox) iktisat ve anaakım dışı (heterodox) iktisat olarak iki başlık altında guruplandırılır. Anaakım iktisadın yöntemi, Newtoncu deterministik fiziğin izlediği yöntemin aynısıdır. Einstein’in relativite teorisi ile birlikte, anaakım iktisat ile fiziğin yöntemleri birbirinden koptu fakat anakım iktisat Newtoncu deterministik fiziğin yöntemini izlemeye devam etti. Anaakı iktisat ile fizik arasındaki bu zayıf bağlantı nedeniyle, anakaım iktisat kendisini iktisadi düşünce okulları arasında iktisadı temsil eden tek okul ıolarak görmektedir ve diğer okulları reddetmektedir. Thomas Piketty’nin adını koyduğu finansal elit yardımı ile, anaakım iktisat küreselleşme çağında ABD’de Wall Street’te ve Birleşik Krallıkta the City’de Kabul edilen tek okul haline gelmiştir. Ana akım iktisadın ilkeleri ile finansal elitin çıkarları arasında bir uyum olduğunu ifade etmek yanlış olmaz. Bu işbirliğiAnglo-Amerikan ekonomilerindeki farklı endüstilerde olduğu gibi, iktisat eğitimi endüstrisinde de oligopolleşmeye yol açmıştır. Anglo-Amerikan dünyasında iktisat eğitimi endüstrisi anaakım iktisadı tek doğru iktisat bilimi olarak teşvik eden finansal elitin kontrolu altındadır. Bu yaklaşım kaçınılmaz olarak 2008 Küresel Finansal Krizine kadar anaakım dışı iktisadı gözden düşürmüştür. Anaakım iktisadın krizi öngörememesi, anlayamaması ve açıklayamaması, kerameti kendinden menkul üstünlüğünün ortadan kalkmasına ve krizi daha iyi açıklayan Avusturyacı ve Post-Keynesci ana akım dışı iktisadın öne çıkmasına yol açtı. Bu makale küresel finansal elit, ana akım iktisat ve ana akım dışı iktisat arasındaki ilişkileri, 2008 Küresel Finansal Kriz bağlamında, analiz etmeyi amaç edinmektedir. Makale tasviri yöntem izlemektedir ve veriler basılı kaynaklardan ve internet ortamından elde edilmiştir. Sonuç olarak, makale iktisat eğitiminde çoğulculuğu önermekte ve küresel finansal elitin anaakım iktisat aracılığıyla iktisat eğitimi üzerindeki hegemonyasını reddetmektedir.
-
-
Basic schools of economic thought are generally grouped in two headings as mainstream (orthodox) economics and non-mainstream (heterodox) economics. The method of mainstream economics is the same one which Newtonian deterministic physics has. With Einstein’s relativity theory, the methods of mainstream economics and physics break up but mainstream economics keeps going on the method of Newtonian deterministic physics. Because of this weak connection of the mainstream economics with physics, mainstream economics sees itself only scientific school that represents economics among schools of economic thought and refuses other schools. With the help of financial elite, a term coined by Thomas Piketty, mainstream economics becomes only game in town especially in Wall Street in the USA and the City in the United Kingdom during global era. It is safe to state that there is a harmony between interests of financial elite and principles of mainstream economics. This cooperation has paved the way to oligopolies in different industries in Anglo-American economies as well as in the industry of economics education. The industry of economics education in Anglo-American world is under control of the financial elite which promotes mainstream economics as only true economics science. This approach has inevitably disfavored non-mainstream economics till 2008 Global Financial Crisis. The failure of mainstream economics in predicting, understanding and explaining the crisis has undermined its self-proclaimed supremacy and brought non-mainstream economics to fore such as Austrian and Post-Keynesian economics which explain the crisis best. This paper aims at analyzing the relations among Global financial elite, mainstream economics and non-mainstream economics in the context of 2008 Global Financial Crisis. Paper follows a descriptive methodology and collects data from published literature and internet. As a conclusion, the paper proposes diversity in economics education and refuses the hegemony of Global Financial Elite through mainstream economics over economics education.
Global Financial Elite Mainstream Economics Non-Mainstream Economics 2008 Global Financial Crisis
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | January 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |