This study examines how masculinity experiences are constructed within the context of a university campus from the perspective of gender norms and hegemonic masculinity. The research reveals that male students’ perceptions of masculinity are shaped by performance pressure, emotional suppression, and societal norms. All data obtained through the survey were analyzed thematically using a qualitative content analysis method, in a manner that uncovers underlying structures. The thematic analysis conducted with MAXQDA identified not only the normative attributes ascribed to masculinity but also the constant need for men to prove themselves and the psychosocial pressures generated by this process. Furthermore, it was observed that some participants gravitated toward alternative forms of masculinity, thereby questioning gender norms and seeking transformation. The study emphasizes that masculinity is both an oppressive and transformative experience.
Bu çalışma, üniversite kampüsü bağlamında erkeklik deneyimlerinin toplumsal cinsiyet normları ve hegemonik erkeklik perspektifinden nasıl inşa edildiğini incelemektedir. Araştırma, erkek öğrencilerin erkeklik algılarının performans baskısı, duygusal bastırma ve toplumsal normlar çerçevesinde şekillendiğini ortaya koymaktadır. Anket aracılığıyla elde edilen tüm veriler, anlam yapılarını açığa çıkaracak şekilde nitel içerik analizi yöntemi ile tematik düzeyde incelenmiştir. MAXQDA ile yapılan tematik analiz sonucunda, erkekliğe atfedilen normatif özelliklerin yanı sıra, erkeklerin sürekli kendilerini kanıtlama zorunluluğu ve bu sürecin yarattığı psikososyal baskılar belirlenmiştir. Bununla birlikte, bazı katılımcıların alternatif erkeklik biçimlerine yönelerek toplumsal cinsiyet normlarını sorguladıkları ve dönüşüm arayışında oldukları da gözlenmiştir. Çalışma, erkekliğin hem baskılayıcı hem de dönüşümsel bir deneyim olduğunu vurgulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Gender |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2025 |
Submission Date | June 12, 2025 |
Acceptance Date | August 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: Toplumsal Cinsiyet Özel Sayısı |