Eugene Boré on dokuzuncu yüzyılda Osmanlı coğrafyasında faaliyet gösteren Fransız
Katolik misyonerlerden biridir. Onun misyonerliği daha ziyade eğitim alanında temayüz
etmiştir. Galata’daki St. Benoit Okulu ve Bebek’teki Fransız Koleji’nde idarecilik
ve öğretmenlik yapan Boré bu kurumlarda ciddi yeniliklere imza atmıştır. Öte yandan
Osmanlı ve İran şehirlerine birkaç seyahat gerçekleştirmiş ve buralar hakkında raporlar
yazmıştır. Bütün bunların yanı sıra Ermenice kitaplar kaleme alması ve bu dilde tercümeler
yapması da onun önemli faaliyetleri arasındadır. Görüldüğü üzere Eugene Boré
genel anlamda klasik Katolik misyonerliğinden farklı bir çizgi takip etmiştir. Dolayısıyla
gerek eğitim tarihimizde gerekse Osmanlı gayrı müslimlerinin Batılılaşma yolculuğunda
özgün bir yer edinmiştir. Bu makalede ilk olarak onun hayatı ve eğitim öğretim aşamaları,
ardından İstanbul’daki ve başka şehirlerdeki faaliyetleri ele alınacaktır. Bu arada değişik
konular ve olaylar hakkındaki görüşleri de bu incelemeye dahil edilecektir.
Eugene Boré is one of the French Catholic missionaries operating in the Ottoman
geography in the 19th century. He has distinguished himself especially in the field of
education. While teaching and administrating at St. Benoit School of Galata and French
College at Bebek, he has signed many important innovations. On the other hand, he has
made a number of journeys to Ottoman and Iranian cities, and has written reports on
these regions. Besides all these, to write some Armenian books, and to do translate into this language are among his major activities. Boré, as can be seen has followed generally
a different line from the classical Catholic missionary. Consequently, he has gained an
important place in both our history of education and in the Westernization of Ottoman
non-muslims. In this article, it will be described at first Boré’s life and school years, and
then the activities in Istanbul and other cities. Meanwhile, his views on various issues and
events will be included in this review.
Journal Section | Researches and Studies |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |