Research Article
BibTex RIS Cite

Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers

Year 2016, , 25 - 34, 27.12.2016
https://doi.org/10.16947/fsmia.281685

Abstract

Autism is a pervasive developmental disorder which causes deficits in social interaction. Individuals with autism sometimes may not be able to talk or may choose not to talk. Therefore; there needs to be some other ways to communicate with children with autism. Presently, technology, specifically educational technology comes to the scene to help this communication problem. Individuals’ definitions of technology may confuse with their definitions of science. Although technology is neither the same nor the product of science, people sometimes use these terms interchangeably. Children with autism, as well as other special needs children, need highly qualified teachers to help them communicate the world. Based on the explanations above, this research study examines prospective special education teachers’ understandings of technology and its use in interventions for children with autism. Thirty prospective special education teachers from a big scale university located in Marmara region participated in this research study. Data were collected through a questionnaire developed by the researcher and a series of semi-structured interviews. Questionnaire includes open-ended questions to examine participants’ understandings of autism, technology, and use of technology in interventions for autism. Interviews are also structured around these three issues. Data gathered from questionnaire and interviews were analyzed qualitatively. Open coding is used in the analysis part. Based on the analysis, three assertions about participants’ understandings of autism, technology, and the use of technology for autism were generated and presented in the paper. 

References

  • Aydın, F., Tasar, M.F., “An Investigation Of Pre-Service Science Teachers’
  • Cognitive Structures and Ideas About The Nature Of Technology”, Ahi Evran
  • Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, v. 11, (4), 2010.

Otizm, Teknoloji ve Özel Eğitim Öğretmen Adaylarına Dair

Year 2016, , 25 - 34, 27.12.2016
https://doi.org/10.16947/fsmia.281685

Abstract

Otizm kendini sosyal iletişimde kopukluk olarak gösteren yaygın gelişimsel bir bozukluk olarak tanımlanabilir. Otizmli bireylerde bazen konuşma hiç gelişmez bazen de gelişse bile birey konuşarak iletişim kurmayı tercih etmez. Böylece otizmli bireylerle iletişim kurmak için başka yollara ihtiyaç duyulur. Günümüzde bu yollardan en önemlisi teknoloji ve hatta eğitim teknolojisidir. Teknolojinin nasıl tanımlandığı ise bu noktada daha çok önem kazanır. Bireylere teknoloji tanımı sorulduğunda zaman zaman bilim tanımı ile karıştırdıkları görülür. Aslında teknoloji ne bilim ile aynı ne de onun bir ürünüdür. Bilim ve teknoloji terimleri sık sık birbiri yerine kullanılarak hata yapılabilir. Diğer tüm özel gereksinimli çocuklar gibi Otizmli çocuklar da dünya ile iletişim kurmalarına yardımcı olacak kaliteli öğretmenlere ihtiyaç duyarlar. Bu açıklamadan yola çıkarak yapılan bu araştırmada; özel eğitim öğretmen adaylarının otizmi ve teknolojiyi nasıl tanımladıkları ile otizmli bireylerin eğitiminde teknoloji kullanımı hakkındaki görüşleri araştırılmıştır. Nitel desende hazırlanan araştırmaya Marmara Bölgesinde bulunan büyük ölçekli bir üniversitenin eğitim fakültesi özel eğitim bölümüne devam eden 30 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı tarafından hazırlanan bir anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Söz konusu anket katılımcıların otizm, teknoloji ve teknolojinin otizmlilerin eğitiminde kullanılması hakkındaki görüşlerini belirlemeyi hedefleyen açık uçlu sorulardan oluşturulmuştur. Görüşme formları da yine otizm, teknoloji ve teknolojinin otizmlilerin eğitiminde kullanılması konularını içeren sorular ile hazırlanmıştır. Anket ve görüşmelerden elde edilen veriler nitel yöntemlerle analiz edilmiştir. Analiz açık kodlama tekniği ile yapılmış ve katılımcıların otizm hakkındaki tanımlamaları, teknoloji hakkındak tanımlamaları ile teknolojinin otizmlilerin eğitiminde kullanılması hakkındaki görüşlerini içeren 3 sav oluşturularak makalede sunulmuştur. 

References

  • Aydın, F., Tasar, M.F., “An Investigation Of Pre-Service Science Teachers’
  • Cognitive Structures and Ideas About The Nature Of Technology”, Ahi Evran
  • Ünv. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, v. 11, (4), 2010.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Researches and Studies
Authors

Esra Macaroğlu Akgül

Publication Date December 27, 2016
Acceptance Date December 27, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Macaroğlu Akgül, E. (2016). Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(8), 25-34. https://doi.org/10.16947/fsmia.281685
AMA Macaroğlu Akgül E. Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. December 2016;(8):25-34. doi:10.16947/fsmia.281685
Chicago Macaroğlu Akgül, Esra. “Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 8 (December 2016): 25-34. https://doi.org/10.16947/fsmia.281685.
EndNote Macaroğlu Akgül E (December 1, 2016) Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 8 25–34.
IEEE E. Macaroğlu Akgül, “Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 8, pp. 25–34, December 2016, doi: 10.16947/fsmia.281685.
ISNAD Macaroğlu Akgül, Esra. “Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 8 (December 2016), 25-34. https://doi.org/10.16947/fsmia.281685.
JAMA Macaroğlu Akgül E. Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2016;:25–34.
MLA Macaroğlu Akgül, Esra. “Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 8, 2016, pp. 25-34, doi:10.16947/fsmia.281685.
Vancouver Macaroğlu Akgül E. Autism, Technology, and Prospective Special Education Teachers. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2016(8):25-34.