Examining the literary works by means of the technics of the literary-sociology has
caused the arguments on ignoring the value of its literary esthetic. When we failed to
notice these arguments and focused on the literary sociology, we faced to the problem of
technic. Robert Escarpit offers to examine the whole aspects of a work until it reaches to the readers. And Goldmann established a relation between the social consistence and
the work. We think that Goldmann’s technic is more suitable to examine multi works
and ages about social changing. We’re going to study the social changing from the age
of the modernization in Turkey to 1980s. In our work, we are going to study Selim İleri,
Mustafa Kutlu and Rasim Özdenören’s stories in the technics of Goldmann’s genetic
structuralism.
Edebi eserlerin, edebiyat sosyolojisinin yöntemleriyle incelenmesi, edebi-estetik değerin
göz ardı edilmesine sebep olacağı yönünde tartışmaları ortaya çıkarmıştır. Toplumsal
bağlama uyumlu olmanın edebi değerle ilişkisi elbette ayrı bir tartışma konusudur. Bu
tartışmalar bir kenara bırakılıp edebiyat sosyolojisine odaklanıldığında da bu defa yöntem
sorunuyla karşılaşılır. Yöntem için Robert Escarpit, eseri basımından okura ulaşana
kadarki tüm yönleriyle incelemeyi teklif eder. Goldmann ise toplumsal bağlam ve eser
arasında bir ilişki kurmuştur. Goldmann’ın yönteminin toplumsal değişimle ilgili birden
çok eser ve dönem incelemesi için daha elverişli olduğunu düşünülmektedir. Eserlerin
incelemesine geçmeden önce Goldmann’ın asıl önemi atfettiği dünya görüşünün bağlamını
belirginleştirmek maksadıyla, Türkiye’deki modernleşme döneminden 1980’lere
kadar olan toplumsal değişim ele alınacaktır. Çalışmada Goldmann’ın oluşumsal yapısalcılık(
genetic structralism) yöntemi çerçevesinde Selim İleri’nin “Pastırma Yazı”,
Mustafa Kutlu’nun “Sır” ve Rasim Özdenören’in “Kuyu” hikâyeleri toplumsal değişim
bağlamında incelenecektir.
Journal Section | Researches and Studies |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 23, 2017 |
Acceptance Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |