Research Article
BibTex RIS Cite

Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi

Year 2018, Issue: 12 - Autumn, 171 - 222, 25.12.2018
https://doi.org/10.16947/fsmia.502230

Abstract

Tükenmişlik; bir enerji, idealizm, perspektif ve amaç kaybıdır ve sürekli stres, umutsuzluk
ve çaresizlik duygularına neden olan fiziksel, duygusal ve zihinsel bir tükenme durumudur.
Tükenmişlik kavramı insanlara yüz yüze hizmet veren ve insan merkezli meslek
dallarında daha fazla görülmektedir. Bu mesleklerden birisi de rehber öğretmenlik/psikolojik
danışmanlıktır. Rehber öğretmenler eğitim kurumlarında yöneticiler, öğretmenler,
öğrenciler ve ailelerle en çok iletişim halinde olan bireylerdir. Yoğun insan ilişkileri
içinde olan rehber öğretmenlerin tükenmişlik yaşama ihtimallerin diğer bireylere kıyasla
daha fazla olduğu düşüncesine dayandırılan bu çalışmada devlet okullarında görev yapan
rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri ve buna etki eden faktörler farklı değişkenlere
göre incelenecektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ili Avrupa yakasında farklı
okul kademelerinde çalışan 75 rehber öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
Maslach Tükenmişlik Ölçeği’nin uygulanması ile elde edilen sonuçlar ile yöneltilen iki
adet açık uçlu soruların yanıtlarından elde edilmiştir. Verilerin nicel analizinde SPSS istatistik
paket programı, açık uçlu anket soruları için de içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Rehber öğretmenlerin ölçeğin duygusal tükenme ve duyarsızlaşma alt boyutlarında
düşük, kişisel başarı alt boyutunda ise yüksek puan aldıkları saptanmıştır. Ayrıca rehber
öğretmenlerin tükenmişlik düzeyini okulun fiziki durumu, rehber öğretmenlerin kişisel
algısı ve mesleki problemler olmak üzere üç alt boyutun etkilediği görülmektedir.

References

  • Akten, Serkan, “Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi”,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne Trakya ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Edirne, 2007.

Examination of Occupational Burnout Levels of School Counsellors According to Some Demographic Variables and Factors

Year 2018, Issue: 12 - Autumn, 171 - 222, 25.12.2018
https://doi.org/10.16947/fsmia.502230

Abstract

Burnout; a loss of energy, idealism, perspective and purpose, and a state of physical,

emotional and mental exhaustion that causes feelings of constant stress, hopelessness, and

helplessness. The concept of burnout is more common in people-centred professions that

serve people face-to-face. One of these occupations is school counsellor / psychological

counselling. School counsellors are the people most in contact with the administrators,

teachers, students and families in the educational institutions. In this study, which is based

on the assumption that guide teachers in intensive human relationships are more likely to

experience burnout than other individuals, burnout levels and affecting factors of school

counsellors working in public schools will be examined according to different variables.

The sample of the research consists of 75 school counsellors working in different school

levels in the province of Istanbul. The data of the study were obtained from the application

of the Maslach Burnout Inventory and the responses from two open-ended questions.

SPSS statistical package program was used for the quantitative analysis of the data and

content analysis technique was used for the open-ended survey questions. It was found

that the school counsellors had low scores in the emotional exhaustion and depersonalization

subscales and high scores in the personal accomplishment subscale. In addition, it is

observed that the burnout level of the school counsellors affected the physical condition

of the school, personal perception of the school counsellors and professional problems.

References

  • Akten, Serkan, “Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi”,(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne Trakya ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Edirne, 2007.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Researches and Studies
Authors

Muhammet Ü. Öztabak This is me 0000-0003-4923-2163

Publication Date December 25, 2018
Acceptance Date December 25, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 12 - Autumn

Cite

APA Öztabak, M. Ü. (2018). Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(12), 171-222. https://doi.org/10.16947/fsmia.502230
AMA Öztabak MÜ. Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. December 2018;(12):171-222. doi:10.16947/fsmia.502230
Chicago Öztabak, Muhammet Ü. “Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Ve Faktörlere Göre İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 12 (December 2018): 171-222. https://doi.org/10.16947/fsmia.502230.
EndNote Öztabak MÜ (December 1, 2018) Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 12 171–222.
IEEE M. Ü. Öztabak, “Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 12, pp. 171–222, December 2018, doi: 10.16947/fsmia.502230.
ISNAD Öztabak, Muhammet Ü. “Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Ve Faktörlere Göre İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 12 (December 2018), 171-222. https://doi.org/10.16947/fsmia.502230.
JAMA Öztabak MÜ. Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2018;:171–222.
MLA Öztabak, Muhammet Ü. “Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Ve Faktörlere Göre İncelenmesi”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 12, 2018, pp. 171-22, doi:10.16947/fsmia.502230.
Vancouver Öztabak MÜ. Rehber Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere ve Faktörlere Göre İncelenmesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2018(12):171-222.